3645
Sök

Volvo V40 - Soul Fire MAKEOVER

Huvuduppgiften med det hela är att dra om all el som jag dragit själv (under lister osv) och göra det ordentligt. Bilen kommer under hösten och vintern att byggas om en hel del på insidan med en hel del modifikationer på... Visa mer

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
352 612 Visningar
Uppdaterades senast 1 augusti 2014
310 Inlägg
10 juni 2012
#481
Jag fick en idé då jag såg fronten på en bil med runda dimljus ner till. Om man kapade och skarvade så en sådan framdel helst med snyggt luft insläpp byggdes ihop med bak kofångaren skulle ju hålen för dimljus bli perfekta att dra ut avgasrören. Tror fan jag måste dra iväg till Returbilens självplockar skrot och mäta lite och se om insperationen kommer. Tror det är lika bra att sikta in sig på en T4a och börja från scratch och skippa kompromisserna.


310 Inlägg
10 juni 2012
#482
Appropå Candy och sprutriktningen jag skrev om. När du blåser av bilen innan lack. Kör ett "torr rep" med tom spruta och känn av bilen så alla ytor sitter i bakhuvudet i alla riktningar. Det underlättar att ha bilen i ryggraden innan det är färg i sprutan. Grejen är ju att om man enbart kör sida-sida riktningan man gör med vanlig färg blir det dubbla färg lager på samma ställen varv efter varv och då koncenterar man ju mängden så det blir dubbelt så mycket färg på några få ställen som kommer att synas jävligt väl. Hade man bott närmare skulle jag nästan tittat förbi och förklarat mer logiskt. Vissa saker kan man med händerna men vet inte hur man ska förklara dom.


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#483
Absinthe-Racing skrev:
Appropå min gamla Candylila Saab 900 sysn den i denna film. Blondinen med fransjackan är mig själv i 25 år yngre upplaga!http://youtu.be/gs3heoTMjSQ

Det ska jag ta mig en kik på då big_smile




Absinthe-Racing skrev:
Jag fick en idé då jag såg fronten på en bil med runda dimljus ner till. Om man kapade och skarvade så en sådan framdel helst med snyggt luft insläpp byggdes ihop med bak kofångaren skulle ju hålen för dimljus bli perfekta att dra ut avgasrören. Tror fan jag måste dra iväg till Returbilens självplockar skrot och mäta lite och se om insperationen kommer. Tror det är lika bra att sikta in sig på en T4a och börja från scratch och skippa kompromisserna.

Låter som en riktigt nice idé.... kustom is the shit!!
Kör på det!
Tänkte du köpa dig en ny T4'a då?




Absinthe-Racing skrev:
Appropå Candy och sprutriktningen jag skrev om. När du blåser av bilen innan lack. Kör ett "torr rep" med tom spruta och känn av bilen så alla ytor sitter i bakhuvudet i alla riktningar. Det underlättar att ha bilen i ryggraden innan det är färg i sprutan. Grejen är ju att om man enbart kör sida-sida riktningan man gör med vanlig färg blir det dubbla färg lager på samma ställen varv efter varv och då koncenterar man ju mängden så det blir dubbelt så mycket färg på några få ställen som kommer att synas jävligt väl. Hade man bott närmare skulle jag nästan tittat förbi och förklarat mer logiskt. Vissa saker kan man med händerna men vet inte hur man ska förklara dom.

Nu kommer jag ju inte lacka om hela bilen med candy.... kommer bli mittpartiet (upphöjningen) på huven ner en sväng på frontspoilern (bilder finns tidigare i tråden) och sen kanske taket om jag hinner med det nu.

Ja hjälp hade ju alltid varit välkommet wink ...men ibland (snarare ofta) så är det helt enkelt för långt att åka runt till alla man vill hjälpa eller ha hjälp av tyvärr.
Men tipsen hjälper de med!




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#484
Idag fick jag lite hjälp av "svärfar" och vi stuvade in huven i skeppet (citroen C5) utan problem och drog iväg till båset....

http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/SOUL%20FIRE%20-%20MAKEOVER/photo-2012-06-10-19-14-14-56.jpg


.....där vi fick satt upp alla lamparmaturer i taket och på väggarna istället för att ha de ståendes lutade mot väggen  big_smile

http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/SOUL%20FIRE%20-%20MAKEOVER/photo-2012-06-10-19-16-51-240.jpg


Sen när vi var klara var jag ju bara tvungen.....





....mmmwwwahahahahah  big_smile

Lite skum känsla att sätta slipen i en helt felfri huv men ska det göras så ska det  wink


http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/SOUL%20FIRE%20-%20MAKEOVER/photo-2012-06-10-19-15-10-788.jpg




.
Senast redigerat av premonitioner (10 juni 2012)

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#485
Om jag bara ska lägga ny lack på huven... räcker det med att matta ner klarlacken (körde med 320p nu) och sen fixa lite stenskott och på med grund igen??
...eller måste jag slipa ner all färg med?





.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

162 Inlägg
10 juni 2012
#486
premonitioner skrev:
Om jag bara ska lägga ny lack på huven... räcker det med att matta ner klarlacken (körde med 320p nu) och sen fixa lite stenskott och på med grund igen??
...eller måste jag slipa ner all färg med?





.

tycker väll att det vore väldigt konstigt om du måste slipa bort all lack.
tycker de borde räcka med att matta ner den så man får bort iaf klarlacken:)

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#487
Svisse skrev:
tycker väll att det vore väldigt konstigt om du måste slipa bort all lack.
tycker de borde räcka med att matta ner den så man får bort iaf klarlacken:)

Ja precis det var ju min tanke wink

....så får det nog bli då.... onödigt att slipa en massa man inte behöver ha bort.




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

162 Inlägg
10 juni 2012
#488
premonitioner skrev:
Svisse skrev:
tycker väll att det vore väldigt konstigt om du måste slipa bort all lack.
tycker de borde räcka med att matta ner den så man får bort iaf klarlacken:)

Ja precis det var ju min tanke wink

....så får det nog bli då.... onödigt att slipa en massa man inte behöver ha bort.



.

nä precis. då blir det ju förmodligen att läcka mycket fler lager i så fall så matta ner den å sen lacka:) blir nog bäst så;)

och förresten, tack för filmen om A-stolpen;) allt ikopplat nu o de blev sketabra:D

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300

1 581 Inlägg
10 juni 2012
#489
Fan har du ett litet lackbås att tillgå också:) lyx! Måste ha ett garage sen när jag köper hus:)

310 Inlägg
10 juni 2012
#490
premonitioner skrev:
Om jag bara ska lägga ny lack på huven... räcker det med att matta ner klarlacken (körde med 320p nu) och sen fixa lite stenskott och på med grund igen??
...eller måste jag slipa ner all färg med?





.

Är det inget fel på färgen i övrigt och det inte ligger 200 lager olika färger finns ingen anledning att slipa bort för mycket. Jag brukar alltid avsluta med att vattenslipa med kloss i 800 eller 1200 och kolla i motljus för att spotta misstag. Jag tycker det känns som man får dammet att rinna av och binda det i eventuella springor det är svårt att blåsa dammfria. Det är dessutom skönt att i lugn och ro kunna gå igenom hela bilen med finare vattenpapper och kloss så man systematiskt kan upptäcka det man missat. Man missar alltid nånting hur noga man än varit och då är det bra med detta sista steg.

Ser man bara till att köra med rätt grovlek på respektive steg i förarbetet och gör rätt är det inte så jobbigt att handslipa. Det gäller att låta slippappret göra jobbet åt en. Tar men tillexempel när man tycker man gnor som fan och inget händer. Många gånger beror det på att man trycker för hårt så pappret reagerar som när man nyper åt hårt på brännässla så det inte bränns. Man trycker alltså så hårt att kornen blir avväpnade och vänder sig inåt i pappret.

Man ska egentligen lyssna på många lackerare efter tips och testa sig fram. Många gamla gubbar kan komma med bra tips men är helt emot sådant som är nytt. Yngre vet massa om nya prylar men har aldrig fattat vitsen med att vattenslipa och sådant som hörde till det gamla hantverket.


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#491
Svisse skrev:
nä precis. då blir det ju förmodligen att läcka mycket fler lager i så fall så matta ner den å sen lacka:) blir nog bäst så;)

och förresten, tack för filmen om A-stolpen;) allt ikopplat nu o de blev sketabra:D

True that! big_smile

Vad kul att det hjälpte... och att det blev bra då. Bara roligt att kunna hjälpa till.





Fellow skrev:
Fan har du ett litet lackbås att tillgå också:) lyx! Måste ha ett garage sen när jag köper hus:)

Jopp... iofs ett amatörbyggt lackbås i en gammal lada men det duger åt mig wink

Jo ett garage eller helst en gammal lada ska man ha... det kan man göra mycket kul av.





Absinthe-Racing skrev:
Är det inget fel på färgen i övrigt och det inte ligger 200 lager olika färger finns ingen anledning att slipa bort för mycket. Jag brukar alltid avsluta med att vattenslipa med kloss i 800 eller 1200 och kolla i motljus för att spotta misstag. Jag tycker det känns som man får dammet att rinna av och binda det i eventuella springor det är svårt att blåsa dammfria. Det är dessutom skönt att i lugn och ro kunna gå igenom hela bilen med finare vattenpapper och kloss så man systematiskt kan upptäcka det man missat. Man missar alltid nånting hur noga man än varit och då är det bra med detta sista steg.

Ser man bara till att köra med rätt grovlek på respektive steg i förarbetet och gör rätt är det inte så jobbigt att handslipa. Det gäller att låta slippappret göra jobbet åt en. Tar men tillexempel när man tycker man gnor som fan och inget händer. Många gånger beror det på att man trycker för hårt så pappret reagerar som när man nyper åt hårt på brännässla så det inte bränns. Man trycker alltså så hårt att kornen blir avväpnade och vänder sig inåt i pappret.

Man ska egentligen lyssna på många lackerare efter tips och testa sig fram. Många gamla gubbar kan komma med bra tips men är helt emot sådant som är nytt. Yngre vet massa om nya prylar men har aldrig fattat vitsen med att vattenslipa och sådant som hörde till det gamla hantverket.

Nej det är inget fel på färgen alls... ligger bara ett lager grund och ett lager färg under så det är nog inga besvär med det.

Jag körde ju maskin med 320p nu... tänkte ta ett varv med 400p sen också och sen på med slipgrunden ....funkar det? eller ska jag gå ännu finare före grunden?

Sen tänkte jag slipa grunden ner till 800p innan lacken.

Jag tvivlar aldrig på att många gamla uvar i lackbranschen har många fina tips... men som du säger så är det nog många som har problem när det kommer nyheter också.

Tanken är ju att jag ska lägga flakes på candyn sen med.... ska jag blanda det i candyn eller lägga det i ett lager med tinter eller klarlack för sig självt sen?
Enklast blir väl att blanda det i candyn iofs.




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

310 Inlägg
10 juni 2012
#492
premonitioner skrev:
Svisse skrev:
nä precis. då blir det ju förmodligen att läcka mycket fler lager i så fall så matta ner den å sen lacka:) blir nog bäst så;)

och förresten, tack för filmen om A-stolpen;) allt ikopplat nu o de blev sketabra:D

True that! big_smile

Vad kul att det hjälpte... och att det blev bra då. Bara roligt att kunna hjälpa till.





Fellow skrev:
Fan har du ett litet lackbås att tillgå också:) lyx! Måste ha ett garage sen när jag köper hus:)

Jopp... iofs ett amatörbyggt lackbås i en gammal lada men det duger åt mig wink

Jo ett garage eller helst en gammal lada ska man ha... det kan man göra mycket kul av.





Absinthe-Racing skrev:
Är det inget fel på färgen i övrigt och det inte ligger 200 lager olika färger finns ingen anledning att slipa bort för mycket. Jag brukar alltid avsluta med att vattenslipa med kloss i 800 eller 1200 och kolla i motljus för att spotta misstag. Jag tycker det känns som man får dammet att rinna av och binda det i eventuella springor det är svårt att blåsa dammfria. Det är dessutom skönt att i lugn och ro kunna gå igenom hela bilen med finare vattenpapper och kloss så man systematiskt kan upptäcka det man missat. Man missar alltid nånting hur noga man än varit och då är det bra med detta sista steg.

Ser man bara till att köra med rätt grovlek på respektive steg i förarbetet och gör rätt är det inte så jobbigt att handslipa. Det gäller att låta slippappret göra jobbet åt en. Tar men tillexempel när man tycker man gnor som fan och inget händer. Många gånger beror det på att man trycker för hårt så pappret reagerar som när man nyper åt hårt på brännässla så det inte bränns. Man trycker alltså så hårt att kornen blir avväpnade och vänder sig inåt i pappret.

Man ska egentligen lyssna på många lackerare efter tips och testa sig fram. Många gamla gubbar kan komma med bra tips men är helt emot sådant som är nytt. Yngre vet massa om nya prylar men har aldrig fattat vitsen med att vattenslipa och sådant som hörde till det gamla hantverket.

Nej det är inget fel på färgen alls... ligger bara ett lager grund och ett lager färg under så det är nog inga besvär med det.

Jag körde ju maskin med 320p nu... tänkte ta ett varv med 400p sen också och sen på med slipgrunden ....funkar det? eller ska jag gå ännu finare före grunden?

Sen tänkte jag slipa grunden ner till 800p innan lacken.

Jag tvivlar aldrig på att många gamla uvar i lackbranschen har många fina tips... men som du säger så är det nog många som har problem när det kommer nyheter också.

Tanken är ju att jag ska lägga flakes på candyn sen med.... ska jag blanda det i candyn eller lägga det i ett lager med tinter eller klarlack för sig självt sen?
Enklast blir väl att blanda det i candyn iofs.




.

400 blir bra innan slipgrunden! Vilken färg är det på flaken? Egentligen sabbar du effekten på Candyn om du lägger flake över den. Vad jag skulle gjort för coolaste effekten vore att lägga en silverflake på basen och klarlacka in den rejält. Sedan lägga Candy ovanpå det då släta underlaget av flakebas. Det blir mest effektfullt och snyggt. Ligger det dessutom ett lager klarlack mellan det transparanta Candylagret och basen som dessutom glittrar blir Candy effekten ännu mera effektfull. Det som gör Candy så speciellt är den synvilla som blir när ljuset bryts mellan ytan och basen och lägger man flake på Candylagret så får man en kock mellan två effekter som bara är bortkastad i slutändan. Kolla tillexempel många oldschool Lowriders som brukar vara lackade av folk som hanterar ljuset genialiskt. Lita på mig, jag har testat alla varianter och Candy mår bäst på toppen av nyans kedjan.


310 Inlägg
11 juni 2012
#493
Håller ju ögonen öppna efter en T4a till rätt pris som ser för jävlig ut men går bra. Det som talar mest för S & V40 modellen syns bäst på denna bild. Med bytta fälgar, fimpade lister och lackad plast ser det ut som en ny bil. Det är samma bil på bägge bilder med några veckors mellanrum. Skulle man utgått från en mer sportig prestanda modell av bil skulle det krävas en förmögenhet för att radikalt förädra den. Höjer man ribban och börjar bygga om bilen går en V40 att få hur grym som helst. Vore intressant att göra ett relativt radikalt bygge men hålla kostnaderna på vettig nivå och räkna ut vad slutpriset blir? V40n har ju förutsättningar att bli prisvärd. https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179201/179201-6e1ff240bb84d442dfc071527d489493.jpg


310 Inlägg
11 juni 2012
#494
Detta porslinshuvud kanske kan visa lite av vad jag menar! Jag började och lägga gråmetalic. Sedan airbrushade jag ansikts drag i metalsvart och silver med skuggor och highligths. Sedan la jag blå candy ovanpå. Då får man en enhetlig ton och en levande effekt. Flake i baslagret ger samma effekt. Candy går ju inte att fota eftersom effekten kommer från 3d seendet vi har genom två ögon. Hittade även en tank jag roade mig i alla möjliga nyanser med pearl och metallic innan jag la blå candy över allt ihop. Den var bara ett test så jag var inte tvärnoga men effekten blev cool. https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179201/179201-d092c9c36cb1240104d1c4c8d4294bae.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/180/179201/179201-788720ab4a0776b8341fc9d2f20b5e84.jpg


310 Inlägg
11 juni 2012
#495
Vilken Candy kommer du att använda? Vissa fabrikat behöver speciell klarlack, annars går färgen att lyfta av som ett klistermärke som har för gammalt lim. Jaga har inte fabrikaten i skallen men jag kan kolla upp åt dig om du skriver upp märket och typen?


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#496
Absinthe-Racing skrev:
Vilken Candy kommer du att använda? Vissa fabrikat behöver speciell klarlack, annars går färgen att lyfta av som ett klistermärke som har för gammalt lim. Jaga har inte fabrikaten i skallen men jag kan kolla upp åt dig om du skriver upp märket och typen?

Tanken var från början att göra precis som du beskrev att lägga ett lager med flakes först och sen candyn över det.... det var de jag köpte candyn av som sa att det gick lika bra att blanda flakesen i candyn (men jag var lite skeptisk faktiskt).

Detta är candyn jag har (fast jag har passion purple):
http://www.billackering.eu/epages/vilka … ucts/03158

...och detta är klarlacken att blanda ut candyn med:
http://www.billackering.eu/epages/vilka … ucts/MC014

...sen avslutningsvis denna klarlacken:
http://www.billackering.eu/epages/vilka … 051-28-116


Härlig färg var det ju på skallen där ja big_smile
....riktigt mysigt "husdjur" bredvid med, hahah wink




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

310 Inlägg
11 juni 2012
#497
Jag rekomenderar ju att du isolerar flake/bas lagret med klarlack. Är det bara huven så kan ju ju kosta på dig med att mellanslipa för att få så slät ytta som möjligt att lägga candy på. Med flake i candyn som dessutom är väldigt utspädd blir det svårt att få riktig kontroll på allt och dessutom blir effekten bättre med det litta avståndet som klarlacken skapar mellan basen och candyn. Klarlacken gör samma sak som en kontaktlins gör i mindre skala. Husdjuret är en uppstoppad krokodil jag bytte till mig mot två bakfälgar på ett swapmeet.


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#498
Absinthe-Racing skrev:
Jag rekomenderar ju att du isolerar flake/bas lagret med klarlack. Är det bara huven så kan ju ju kosta på dig med att mellanslipa för att få så slät ytta som möjligt att lägga candy på. Med flake i candyn som dessutom är väldigt utspädd blir det svårt att få riktig kontroll på allt och dessutom blir effekten bättre med det litta avståndet som klarlacken skapar mellan basen och candyn. Klarlacken gör samma sak som en kontaktlins gör i mindre skala. Husdjuret är en uppstoppad krokodil jag bytte till mig mot två bakfälgar på ett swapmeet.

Då ska jag försöka göra så wink
...tanken är ju att flaken och candyn ska fortsätta ner på fronten typ något så här....

http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/fronten_lack_test_01.jpg


....sen om och när tiden finns även låta det fortsätta upp på taket.

Då gör jag alltså så här (i stora drag):

1) Grund

2) Bas (titangrå) över hela

3) Klarlack med flakes (i mitten på huven och ner på fronten)

3.1) mellanslipa (?)

4) Candyn (i mitten på huven och ner på fronten)

5) Klarlacka över allt


Låter det ok tro? wink


Tack för alla tips!!! big_smile



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Yawn...
3 151 Inlägg
11 juni 2012
#499
Denna bilen kommer bli så sjukt jävla grym när du är klar med den! Särskilt som du är så noga också! smile

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#500
Mervolic skrev:
Denna bilen kommer bli så sjukt jävla grym när du är klar med den! Särskilt som du är så noga också! smile

Tack, Tack... det får vi hoppas på big_smile
....ibland kanske jag t.o.m. är lite väl noggrann, om det är möjligt  wink

Hoppas verkligen att jag hinner få klart iaf det mesta till Vallåkra.
....semester resten av veckan nu så nu ska det köras hårt wink




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU


Sök