Svisse skrev:
nä precis. då blir det ju förmodligen att läcka mycket fler lager i så fall så matta ner den å sen lacka:) blir nog bäst så;)
och förresten, tack för filmen om A-stolpen;) allt ikopplat nu o de blev sketabra:D
True that!
Vad kul att det hjälpte... och att det blev bra då. Bara roligt att kunna hjälpa till.
Fellow skrev:
Fan har du ett litet lackbås att tillgå också:) lyx! Måste ha ett garage sen när jag köper hus:)
Jopp... iofs ett amatörbyggt lackbås i en gammal lada men det duger åt mig
Jo ett garage eller helst en gammal lada ska man ha... det kan man göra mycket kul av.
Absinthe-Racing skrev:
Är det inget fel på färgen i övrigt och det inte ligger 200 lager olika färger finns ingen anledning att slipa bort för mycket. Jag brukar alltid avsluta med att vattenslipa med kloss i 800 eller 1200 och kolla i motljus för att spotta misstag. Jag tycker det känns som man får dammet att rinna av och binda det i eventuella springor det är svårt att blåsa dammfria. Det är dessutom skönt att i lugn och ro kunna gå igenom hela bilen med finare vattenpapper och kloss så man systematiskt kan upptäcka det man missat. Man missar alltid nånting hur noga man än varit och då är det bra med detta sista steg.
Ser man bara till att köra med rätt grovlek på respektive steg i förarbetet och gör rätt är det inte så jobbigt att handslipa. Det gäller att låta slippappret göra jobbet åt en. Tar men tillexempel när man tycker man gnor som fan och inget händer. Många gånger beror det på att man trycker för hårt så pappret reagerar som när man nyper åt hårt på brännässla så det inte bränns. Man trycker alltså så hårt att kornen blir avväpnade och vänder sig inåt i pappret.
Man ska egentligen lyssna på många lackerare efter tips och testa sig fram. Många gamla gubbar kan komma med bra tips men är helt emot sådant som är nytt. Yngre vet massa om nya prylar men har aldrig fattat vitsen med att vattenslipa och sådant som hörde till det gamla hantverket.
Nej det är inget fel på färgen alls... ligger bara ett lager grund och ett lager färg under så det är nog inga besvär med det.
Jag körde ju maskin med 320p nu... tänkte ta ett varv med 400p sen också och sen på med slipgrunden
....funkar det? eller ska jag gå ännu finare före grunden?
Sen tänkte jag slipa grunden ner till 800p innan lacken.
Jag tvivlar aldrig på att många gamla uvar i lackbranschen har många fina tips... men som du säger så är det nog många som har problem när det kommer nyheter också.
Tanken är ju att jag ska lägga flakes på candyn sen med.... ska jag blanda det i candyn eller lägga det i ett lager med tinter eller klarlack för sig självt sen?
Enklast blir väl att blanda det i candyn iofs.
.