3960
Sök

Ersätta pinnpultar mot vanliga bultar

94 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#1
tjenare sitter och funderar över alla dessa pinnbultar som finns i toppen.... tycker inte mekvänligheten med tex avgaspinnbultarna är speciellt trevlig..... då börja jag fundera på vad pinnbultarna igentligen gör för funktion? de måste ju uppfylla någon speciell funktion eftersom alla använder just pinnbultar som vanliga bultar inte klarar av? eller kan man rent av bara byta ut pinnbultarna mot vanliga bultar istället?

//Ante


749 Inlägg
10 oktober 2011
#2
smilesante skrev:
tjenare sitter och funderar över alla dessa pinnbultar som finns i toppen.... tycker inte mekvänligheten med tex avgaspinnbultarna är speciellt trevlig..... då börja jag fundera på vad pinnbultarna igentligen gör för funktion? de måste ju uppfylla någon speciell funktion eftersom alla använder just pinnbultar som vanliga bultar inte klarar av? eller kan man rent av bara byta ut pinnbultarna mot vanliga bultar istället?

//Ante

Det sitter pinbultar för att gängorna i toppen inte ska gå sönder så lätt samt är det enklare att hänga på grenrör mm.


937 Inlägg
10 oktober 2011
#3
Bjornn skrev:
smilesante skrev:
tjenare sitter och funderar över alla dessa pinnbultar som finns i toppen.... tycker inte mekvänligheten med tex avgaspinnbultarna är speciellt trevlig..... då börja jag fundera på vad pinnbultarna igentligen gör för funktion? de måste ju uppfylla någon speciell funktion eftersom alla använder just pinnbultar som vanliga bultar inte klarar av? eller kan man rent av bara byta ut pinnbultarna mot vanliga bultar istället?

//Ante

Det sitter pinbultar för att gängorna i toppen inte ska gå sönder så lätt samt är det enklare att hänga på grenrör mm.

fast det är någon korkad idiot som inte tänkt på att dom rostar fast i mutern å man dra av dom x)


5 710 Inlägg
10 oktober 2011
#4
Kalasgasarn skrev:
Bjornn skrev:
smilesante skrev:
tjenare sitter och funderar över alla dessa pinnbultar som finns i toppen.... tycker inte mekvänligheten med tex avgaspinnbultarna är speciellt trevlig..... då börja jag fundera på vad pinnbultarna igentligen gör för funktion? de måste ju uppfylla någon speciell funktion eftersom alla använder just pinnbultar som vanliga bultar inte klarar av? eller kan man rent av bara byta ut pinnbultarna mot vanliga bultar istället?

//Ante

Det sitter pinbultar för att gängorna i toppen inte ska gå sönder så lätt samt är det enklare att hänga på grenrör mm.

fast det är någon korkad idiot som inte tänkt på att dom rostar fast i mutern å man dra av dom x)

Avgasgrenrör är bland det jäkligaste förband man kan konstruera så det är inte ett lätt jobb.
Men....kan lova dig att det tänks på´t på konstruktionsavdelningen, specialbehandlade muttrar / pinnskruv, kopparmuttrar eller kopparbelagda skruv, "anti-size" pasta är några exempel på grejjer som används.
Men som sagt....det är en ganska jobbig miljö med värme och att det yr in saltvatten på vintrarna.
Sedan kan man inte konstruera allt 100% för att en hobbymekare skall byta grenrör efter 15 år heller wink

MVH Jonas
..............

937 Inlägg
10 oktober 2011
#5
jonTe skrev:
Kalasgasarn skrev:
Bjornn skrev:

Det sitter pinbultar för att gängorna i toppen inte ska gå sönder så lätt samt är det enklare att hänga på grenrör mm.

fast det är någon korkad idiot som inte tänkt på att dom rostar fast i mutern å man dra av dom x)

Avgasgrenrör är bland det jäkligaste förband man kan konstruera så det är inte ett lätt jobb.
Men....kan lova dig att det tänks på´t på konstruktionsavdelningen, specialbehandlade muttrar / pinnskruv, kopparmuttrar eller kopparbelagda skruv, "anti-size" pasta är några exempel på grejjer som används.
Men som sagt....det är en ganska jobbig miljö med värme och att det yr in saltvatten på vintrarna.
Sedan kan man inte konstruera allt 100% för att en hobbymekare skall byta grenrör efter 15 år heller wink

haha ne wink


94 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
Kalasgasarn skrev:
Bjornn skrev:

Det sitter pinbultar för att gängorna i toppen inte ska gå sönder så lätt samt är det enklare att hänga på grenrör mm.

fast det är någon korkad idiot som inte tänkt på att dom rostar fast i mutern å man dra av dom x)

Avgasgrenrör är bland det jäkligaste förband man kan konstruera så det är inte ett lätt jobb.
Men....kan lova dig att det tänks på´t på konstruktionsavdelningen, specialbehandlade muttrar / pinnskruv, kopparmuttrar eller kopparbelagda skruv, "anti-size" pasta är några exempel på grejjer som används.
Men som sagt....det är en ganska jobbig miljö med värme och att det yr in saltvatten på vintrarna.
Sedan kan man inte konstruera allt 100% för att en hobbymekare skall byta grenrör efter 15 år heller wink

tackar för alla svar:)

men hobbymekare som byter grenrör?wink bygger nästan en helt egen bil;) men jag fatta va du menade;)


5 710 Inlägg
13 oktober 2011
#7
Vidare....en vanlig skruv som man drar åt försvinner kraften med 50% av friktion under skallen och 40% i gängan.
Detta gör att när skruven är inspänd i förbandet har man en vridning mellan gängan och skallen.
Utsätter man skruven för vridkraft samtidigt som dragkraft är den känsligare och ligger närmare brott.
En pinnskruv som du drar in i materialet har ju ingen skalle och därför är den "neutral" i inspänt läge vilket gör att du vinner lite styrka i förbandet om det behövs.

Kikar man på racingmotorer används ofta pinnskruv mellan block-->topp istället för skruv just av den anledningen.
Nu funkar det med en skruv till grenröret oxo....men det är bättre med pinnskruv.
Det man skall tänka på om man skall krångla och byta ut originalet är:
• Pinnskruven till grenrör är ofta i specialmaterial för att tåla den höga värmen.
• Pinnskruven/mutter är ofta behandlade för att det skall vara möjligt att släppa på förbandet i ett senare skede.
• Förbandet har lång klämlängd (distanser osv) av den anledningen att det är stora temperaturväxlingar = materialen rör sig mycket och detta kan då tas upp av en lång skruv/pinnskuv.
En kort skruv/pinnskruv har svårare att töjjas långt = skruven går av ellerså rensar man gängor.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

94 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Vidare....en vanlig skruv som man drar åt försvinner kraften med 50% av friktion under skallen och 40% i gängan.
Detta gör att när skruven är inspänd i förbandet har man en vridning mellan gängan och skallen.
Utsätter man skruven för vridkraft samtidigt som dragkraft är den känsligare och ligger närmare brott.
En pinnskruv som du drar in i materialet har ju ingen skalle och därför är den "neutral" i inspänt läge vilket gör att du vinner lite styrka i förbandet om det behövs.

Kikar man på racingmotorer används ofta pinnskruv mellan block-->topp istället för skruv just av den anledningen.
Nu funkar det med en skruv till grenröret oxo....men det är bättre med pinnskruv.
Det man skall tänka på om man skall krångla och byta ut originalet är:
• Pinnskruven till grenrör är ofta i specialmaterial för att tåla den höga värmen.
• Pinnskruven/mutter är ofta behandlade för att det skall vara möjligt att släppa på förbandet i ett senare skede.
• Förbandet har lång klämlängd (distanser osv) av den anledningen att det är stora temperaturväxlingar = materialen rör sig mycket och detta kan då tas upp av en lång skruv/pinnskuv.
En kort skruv/pinnskruv har svårare att töjjas långt = skruven går av ellerså rensar man gängor.


mvh Jonas

tack för en mycket läsvärd text:) 

//Ante


42 Inlägg
17 oktober 2011
#9
Sen är en hel del bultar/muttrar på nyare bilar "torque to yield" dvs dom ska alltid ersättas med nya.



Sök