jonTe skrev:
Vidare....en vanlig skruv som man drar åt försvinner kraften med 50% av friktion under skallen och 40% i gängan.
Detta gör att när skruven är inspänd i förbandet har man en vridning mellan gängan och skallen.
Utsätter man skruven för vridkraft samtidigt som dragkraft är den känsligare och ligger närmare brott.
En pinnskruv som du drar in i materialet har ju ingen skalle och därför är den "neutral" i inspänt läge vilket gör att du vinner lite styrka i förbandet om det behövs.
Kikar man på racingmotorer används ofta pinnskruv mellan block-->topp istället för skruv just av den anledningen.
Nu funkar det med en skruv till grenröret oxo....men det är bättre med pinnskruv.
Det man skall tänka på om man skall krångla och byta ut originalet är:
• Pinnskruven till grenrör är ofta i specialmaterial för att tåla den höga värmen.
• Pinnskruven/mutter är ofta behandlade för att det skall vara möjligt att släppa på förbandet i ett senare skede.
• Förbandet har lång klämlängd (distanser osv) av den anledningen att det är stora temperaturväxlingar = materialen rör sig mycket och detta kan då tas upp av en lång skruv/pinnskuv.
En kort skruv/pinnskruv har svårare att töjjas långt = skruven går av ellerså rensar man gängor.
mvh Jonas