3716
Sök

vcon vtec controller honda civic d16z6

692 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#1
hej ni har forskat nu lite om denna ideé att få v-tec funktionen på knapp så ja bestämmer när den ska kopplas in http://www.youtube.com/watch?v=eBefX3E6VtY .
detta går att genomföra ! men frågan är vilka kablar och var sitter allt inom systemet

det finns solinoid kabel till  den  en pump som förser allt med extra olje tryck  detta system är för twinkam motorer http://www.youtube.com/watch?v=OtRlQrAc … re=related men systemet ser lika dant ut på d16z6 motorn


http://www.youtube.com/watch?v=nc800hkqY2M&NR=1 här är två bilder av systemet
http://www.youtube.com/watch?v=vTis29MQ … re=related titta från 1min och 30 sek

hjälp mej reda ut lite om detta:)

var sitter olika delarna i systemet så som tx solinoiden
vilka kablar
skulle grejerna hålla i längden
skulle solinoiden klara av att ha konstant  ström

dessa frågor söker ja efter att få hjälp med .
tack på förhand^^
Senast redigerat av gtjim (19 oktober 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 271 Inlägg
10 oktober 2011
#2
gtjim skrev:
hej ni. satt o fundera här v-tech fungerar ju som en vanlig motor men in sug o avgas ventiler men efter 4000-5000 rpm så  låses en ny arm mor en ny nock svårt att förklara men fungerar såhär
http://www.youtube.com/watch?v=ukJ7Az1F … re=related
tänkte vad skullle hända om man låste fast det tredje läget mittersta läget så vtecen är i hela tiden ? skulle de fungera  kul tanke bara

mvh

om de nu ser så simpelt ut som i filmen så hade de nog gått men sen hur gången på motorn blir är juh en helt annan sak men lär juh låta som en redig värsting kam

1 758 Inlägg
10 oktober 2011
#3
Funkar gör det ju, men motorn kommer gå sämre.
Finns ju trots allt en anledning till att Vtec uppfanns från första början! smile

692 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#4

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 758 Inlägg
11 oktober 2011
#5
Bara att koppla in sig på styrkabeln till solenoiden.

Frågan är varför man vill göra så bilen går sämre på låg- och mellanregistret...

692 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#6
kommer bilen verkligen bli så slö på låga varv? om man har den kopplar in den efter 3000rpm

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 758 Inlägg
11 oktober 2011
#7
Den "extra" nocken är ju designad för att fungera på höga varv. Och på låga varv har man en annan nock som är designad för att funka bra där.

692 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#8
schnauz skrev:
Bara att koppla in sig på styrkabeln till solenoiden.

Frågan är varför man vill göra så bilen går sämre på låg- och mellanregistret...

mm  men vad händer då med solinioden ? om man har konstant ström på den ?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#9
schnauz skrev:
Den "extra" nocken är ju designad för att fungera på höga varv. Och på låga varv har man en annan nock som är designad för att funka bra där.

jajo men som jag har fattat så är det så att varför det finns två olika nockar är för att bilen ska fungera bra stabil tomgång och bensin snål vid vanlig körning

men koppla om den så ja har den på knapp så kan man trycka i den efter 3000 rpm
Senast redigerat av gtjim (11 oktober 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 758 Inlägg
11 oktober 2011
#10
Då är "extranocken" aktiverad hela tiden.
Men eftersom den är designad för att funka bra på höga varv så funkar den dåligt på lågvarv. Är ju därför det är två olika profiler från början - en för låga varv och en för höga.

692 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#11
men har funderat nu går v-tecen in vid 5000rpm 

men om man kunde bygga om lite så att man kan fixa så den går i efter 4000 rpm
då har man lite längre register att jobba på

detta borde gå att göra via att man har direkt ström till ett rilä
sedan kopplar man en styrströmm från tändsystemet . för varje 100ade rpm  finns ett specielt voltantal tx 2000rpm så har en tändmodulen ingående + volt på 2,46 men om man höjer 1000rpm då hammnar den på 3,67  så varje rpm har ett eget voltantal .

därför borde det fungera med ett rilä med ingående 12v  som är kopplad till solinioden
rilät får sedan en styrström från tx tändmodulen det som jag pratade om förut .

eller blev det för kompliceratXD

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

lala~~
88 Inlägg
13 oktober 2011
#12
kan ju alltid köpa en vtec controller och ställa in "kicken" där du vill ha den.. men som alla andra säger så gör den sig bäst på högre varv smile


692 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#13
http://www.ebay.com/itm/Barely-used-Ape … mp;vxp=mtr

en sådan ?

fungerar dom här till alla hondas vtec motorer eller är det speciela för olika bilar?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

lala~~
88 Inlägg
14 oktober 2011
#14
ahh de ska nog funka, annars har du en här.

http://tuningshop.se/product.do?productId=Ho135


692 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#15
finns det fler ställen som säljes v-con sådanna vtec controller som i din länk i sverige?
eller apexi controller i sverige ?
skriv gärna länkar om ni kan några:) har letat men hittar inget

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#16
om man sätter dit en vcon då
kommer ja kunna sänka vtec kicken till lägre varv men hur blir de med bränslet o tändningen? följer dom två med kicken då eller måste dom efter ställas på  dyno eller hur är det?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

485 Inlägg
lala~~
88 Inlägg
20 oktober 2011
#18
apexin kan du la ändra soppan på med va? elelr är ja helt ute och cyklar? tongue


485 Inlägg
20 oktober 2011
#19
thetommy skrev:
apexin kan du la ändra soppan på med va? elelr är ja helt ute och cyklar? tongue

tror det går , aldrig testat tongue men vtec har ja ändrat lite på

692 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#20
okej:) fungerar den bra hur mycke har du ställt ner kicken till ? blir det någon skillnad om man ställer ner den tyckte du tongue
hmm funderar på är det säker o beställa från ebay ? nån som provat tänkte hur det är med tull o den biten om man beställer från tx usa eller japan ? så man inte skickar iväg en 5000 o sen får man ingen apexi

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P


Sök