3379
Sök

Tänkte byta insprut, effekt höjning? (golf 2 gti 16v)

raggare
53 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#1
hej, jag har en golf gti 16v med KJTRONIK, och jag har funderat att byta ut spridarna och "fuel railen" som jag nu har glömt heter på svenska. men min fråga är om de ger någon större eftekt utan att behöva bearbeta toppen.

ska även turbo konvertera bilen vid ett senare tllfälle.
tacksamm för svar
mvh: pierre

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Kanske kan ge lite effektökning. Men ska du turbokonvertera så måste du ändå byta sprut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#3
varför det?

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2011
#4
pimp-08 skrev:
varför det?

K-jet är mekaniskt och inte mappningsbart eller chippbart.
Anlternativet är att plocka tillskottsystemet från t.ex en gammal Saab turbo med K-jet.

Av den anledningen att det är mekaniskt måste du troligen fixa lite adaptrar m.m för givare när du byter till elektroniskt sprut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:
varför det?

K-jet är mekaniskt och inte mappningsbart eller chippbart.
Anlternativet är att plocka tillskottsystemet från t.ex en gammal Saab turbo med K-jet.

Av den anledningen att det är mekaniskt måste du troligen fixa lite adaptrar m.m för givare när du byter till elektroniskt sprut.

fas jag kanske inte vill mappa, har ändå inte råd med ny dator osv

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2011
#6
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:
varför det?

K-jet är mekaniskt och inte mappningsbart eller chippbart.
Anlternativet är att plocka tillskottsystemet från t.ex en gammal Saab turbo med K-jet.

Av den anledningen att det är mekaniskt måste du troligen fixa lite adaptrar m.m för givare när du byter till elektroniskt sprut.

fas jag kanske inte vill mappa, har ändå inte råd med ny dator osv

Då kan du inte turbokonvertera är jag rädd.

Räcker itne att sätta dit en fuelrail, eftersom K-Jet som sagt är mekaniskt har den knappt någon styrelektronik eller någonting, så du behöver både rail, givare och styrenhet med kablar.

Om du som sagt inte plocka tillskottsbränslesystemet från en turbobil med K-jet, då klarar du dig med några tusenlappar (typ 10) och ett flertal timmar i garaget.

Finns inga genvägar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:

K-jet är mekaniskt och inte mappningsbart eller chippbart.
Anlternativet är att plocka tillskottsystemet från t.ex en gammal Saab turbo med K-jet.

Av den anledningen att det är mekaniskt måste du troligen fixa lite adaptrar m.m för givare när du byter till elektroniskt sprut.

fas jag kanske inte vill mappa, har ändå inte råd med ny dator osv

Då kan du inte turbokonvertera är jag rädd.

Räcker itne att sätta dit en fuelrail, eftersom K-Jet som sagt är mekaniskt har den knappt någon styrelektronik eller någonting, så du behöver både rail, givare och styrenhet med kablar.

Om du som sagt inte plocka tillskottsbränslesystemet från en turbobil med K-jet, då klarar du dig med några tusenlappar (typ 10) och ett flertal timmar i garaget.

Finns inga genvägar...

fy fan... de e ju riktigt jobbigt å byta från mekaniskt till el insprut hmm

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2011
#8
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:

fas jag kanske inte vill mappa, har ändå inte råd med ny dator osv

Då kan du inte turbokonvertera är jag rädd.

Räcker itne att sätta dit en fuelrail, eftersom K-Jet som sagt är mekaniskt har den knappt någon styrelektronik eller någonting, så du behöver både rail, givare och styrenhet med kablar.

Om du som sagt inte plocka tillskottsbränslesystemet från en turbobil med K-jet, då klarar du dig med några tusenlappar (typ 10) och ett flertal timmar i garaget.

Finns inga genvägar...

fy fan... de e ju riktigt jobbigt å byta från mekaniskt till el insprut hmm

Ja, det är riktigt jobbigt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök