2598
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 182 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
Detta blir bra smile . Det är av särskilt intresse för mig att du poster så bra bilder, eftersom jag måste laga min Ford med samma rostkänsliga konstruktion på exakt samma ställe inför årets kontrollbesiktning (eller ska jag chansa på att den går igenom hmm ?!)

Vad kul om mina bilder kan komma till din hjälp på nåt vis smile
Ja du, svår fråga roll

5 071 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cefe8dbf5804f5cd2dab297c3d5967e1.jpg

Efter att båda bitarna är fastsvetsade drar jag på en tunn rostskyddsolja. Sprutar så långt in i tröskel och så högt ovanför skärmkanten som jag slipper. Sprutar även inifrån bagaget och kollar så rostskyddet tränger ända fram till öppningen i skärmen. Då vet jag att det har kommit rostskydd längs hela skärmkanten.

2 164 Inlägg
26 februari 2012
dumt att du bor så långt bort.. min impala hade gärna träffat dig! wink haha big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

19 Inlägg
27 februari 2012
Detta kommer bli gräjhöjta smile Men nu har jag också råkat ut för rostsjuka på min opel sad så nu är den inne i garaget, trodde faktiskt inte att det var så mycket men OJ vad fel jag hade, räckte med att jag löft av ena skärmen för att hitta ganska mycket kex -.-' Så nu blir det att ladda kaffebryggaren. big_smile

Vem fan är turbo? Och vad har han under min motorhuv å göra!?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
27 februari 2012
Skallington skrev:
Detta kommer bli gräjhöjta smile Men nu har jag också råkat ut för rostsjuka på min opel sad så nu är den inne i garaget, trodde faktiskt inte att det var så mycket men OJ vad fel jag hade, räckte med att jag löft av ena skärmen för att hitta ganska mycket kex -.-' Så nu blir det att ladda kaffebryggaren. big_smile

Ja - det är "livsfarligt" att riva i gamla bilar - de har en tendens att gömma mer rost än man i sina vildaste fantasier vågat drömma om roll .

Men med lite gott kaffe så är man halvvägs hemma tongue ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

88 Inlägg
27 februari 2012
@john   När tror du karossen är klar?? Det du håller på med nu är ju fruktansvärt tidskonsumerande??

Risken är ju att man kroknar när det går sakta sakta framåt, hur mkt tar du hjälp med??? ska du renovera drivlinan själv med allt vad det innebär??

Lackering???
Rut monteringar???
Elsystem???

Bara undrar då jag inte vill du ska "krokna" tongue

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
27 februari 2012
Backstriker skrev:
@john   När tror du karossen är klar?? Det du håller på med nu är ju fruktansvärt tidskonsumerande??

Risken är ju att man kroknar när det går sakta sakta framåt, hur mkt tar du hjälp med??? ska du renovera drivlinan själv med allt vad det innebär??

Lackering???
Rut monteringar???
Elsystem???

Påminn honom inte om det då!?!? lol

Jag tror att tricket är att fokusera på en sak i sänder och slutföra det - hellre än att börja överallt samtidigt och skruva sönder. Det är åtminstone min egen erfarenhet smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e6e878d52538635ed74acf71c7e84f00.jpg

Passar in skärmkanten igen. Allt skall stämma pånytt roll dörrspringa, skärmkanten, tröskellådan och så mot innerskärmkanten med.

Punktar försiktigt och dubbelkollar.

5 071 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
dadde skrev:
dumt att du bor så långt bort.. min impala hade gärna träffat dig! wink haha big_smile

Hade varit kul att träffa din Impala med cool

5 071 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Skallington skrev:

Så fort man börja röra i nåt så blir det sjufalt värre yikes

Ladda upp med kaffebryggarn och bra musik och ta itu med problemen big_smile

5 071 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Backstriker skrev:

Lackering???
Rut monteringar???
Elsystem???

Jag hoppas få karossen klar före nästa vinter. Motor och växellåda verkar funka så de får då bara lättare översyner och lackeras. Bromsarna skall givetvis gå igenom.

Elsystemet tänkte jag bygga själv, det gjorde jag på Barracudan också.
Lackering fixar jag säkert själv.

Ser ju inte detta som något som måste bli klar utan nåt som man pysslar med för att få tiden att gå. Har man varken fru eller barn och inte gillar att hänga på krog har man en massa ledig tid cool

Men visst kan man få riktigt dödsleda ibland och funderar i banor som att sätta ut den på Nettiauto (samma som Blocket här i Finland).

19 Inlägg
27 februari 2012
-MATS- skrev:
Skallington skrev:

Ja - det är "livsfarligt" att riva i gamla bilar - de har en tendens att gömma mer rost än man i sina vildaste fantasier vågat drömma om roll .

Sant, började kapa ur lite rost och har börjat klippa till lite ny plåt idag. Men det blir inte nån vidare kvalité på lagningen för att jag är helt värdelös att arbeta med plåt tongue

Vem fan är turbo? Och vad har han under min motorhuv å göra!?

923 Inlägg
27 februari 2012
blev juh kalas skärmkanten smile//david

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

2 164 Inlägg
28 februari 2012
ser ut att stämma fint i linje! smile du är duktig du!

5 071 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
dadde skrev:

Tackar tackar smile Försöker vara så  noggrann jag kan tongue

2 164 Inlägg
28 februari 2012
JohnWayne skrev:
dadde skrev:

såg nämnligen bilden du kommer att lägga upp här snart! wink

5 071 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d887137f3b7277ea63d8dbb7388d12b0.jpg

Som ni ser så är kanten lite för långt ut så jag tar hjälp av farsan att hålla den intryckt medan jag punktar.

5 071 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
dadde skrev:
JohnWayne skrev:
dadde skrev:

såg nämnligen bilden du kommer att lägga upp här snart! wink

Aijaaaa big_smile big_smile big_smile

5 071 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
dave_norrkoping skrev:
blev juh kalas skärmkanten smile//david

Tackar smile men vi ska se hur mycket den kommer att dra sig vid svetsningen hmm

5 071 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Skallington skrev:
-MATS- skrev:
Skallington skrev:

Sant, började kapa ur lite rost och har börjat klippa till lite ny plåt idag. Men det blir inte nån vidare kvalité på lagningen för att jag är helt värdelös att arbeta med plåt tongue

Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag bor lite långt borta sad

Men ska försöka ge några tips.

Skär bort den rostiga plåten och gör en ny av paff eller ett tjock papper, med alla vinklar och pressningar som den rostiga plåten har. Veckla sedan ut pappersbiten tills den blir helt plan så du ser konturerna. Klipp till en plåt som har samma form som pappret och bocka, knacka hamra skär och banka tills den liknar den rostiga plåtbiten.

Ibland får man skära upp plåten och svetsa ihop den igen för att alla pressningar skall bli rätt. Detta är inte svårt, men tidsödande. Och är inte biten bra, får man börja från börja mad

Sök