3545
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 256 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
#621
Backstriker skrev:
JohnWayne skrev:
Tänk att fönsterhissarna kan var i ett sådant ypperligt skick efter 52 år i en bildörr!!!!!!!!!!!

Det är OTROLIGT tongue tongue tongue tongue tongue tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-659cfe9a3b0770725b4c1f23da7fb262.jpg

Ser inte var elhissmotorn ska sitta wink

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#622
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:

Och ÄNDÅ ska du riva ner dem i molekyler wink

Jepp smile Konstigt att det går så fort att riva sönder och tar så lång tid att plocka ihop mad

För att inte tala om hur många gånger man får riva ner skiten igen för man råka glömma nån liten sprint eller så roll

Det också joo hmm


5 071 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#623
B-Kungen skrev:
tja skönt att det går frammåt

Jåå, men så sakta sad


5 071 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#624
Backstriker skrev:
JohnWayne skrev:
Tänk att fönsterhissarna kan var i ett sådant ypperligt skick efter 52 år i en bildörr!!!!!!!!!!!

Det är OTROLIGT tongue tongue tongue tongue tongue tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-659cfe9a3b0770725b4c1f23da7fb262.jpg

Ser inte var elhissmotorn ska sitta wink

Den sitter i armen på den som kör tongue Men visst skulle det sitta fint med elhissar, elsäte, radio, klocka, servobromsar, servostyrning, elantenn, AC, mm. mm. mm. mm...........


5 071 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#625
Efter att alla delar befriats från färg och rost så grundas de med epoxy. Den får stå och torka i 3 dygn innan jag spacklar de få små bulor och bucklor som finns. Instrumentpanelen har de flesta bucklorna. Efter det blir det en omgång epoxy till och sedan slipgrunden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-622eeea9ee222256a361723c9f168fbc.jpg


Luckan åt askkoppen, plåten åt framsätet, armågskydden på dörrarnas insidor är här färdiga

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-436aeaec18d2b588ab56c1299b2c0cd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9125a1b0c2c6b7032a64164ae64ba5a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9159cfb02cce2f634472cec945f33b63.jpg

instrumenbrädan



En solig dag tar bär jag ut alla delarna och börjar den sista finslipningen före lack. Nu kör jag med 400 papper för hand

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4f70b61bd2132262e5fa8524287ed028.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-649c99d53c59fb6732f22ff7f3bccf22.jpg


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
#627
Instämmer med föregående talare big_smile

Vilken mega-postning du gjorde idag tongue Bra jobbat!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 788 Inlägg
23 april 2012
#628
Ser grymt bra ut! Vilket jobb! tongue


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 april 2012
#629
MYCKET, mycket roligt att se en såpass ovanlig modell bli fint renoverad. Älskar bilden av dom orenoverade fönsterhissarna. Det kan man kalla kvalitet. cool
Ska bli skoj att se hur det tar sig framöver. big_smile

Otroligt snyggt jobb hittills.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
23 april 2012
#630
Grymt bra jobb du lägger ner! Riktigt snyggt och inga genvägar används! kommer bli grymt intressant och roligt att se när du har färdigställt bilen! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

5 071 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#631
Big_JN skrev:
Ser riktigt bra ut! big_smile

Tackar tackar big_smile


5 071 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#632
-MATS- skrev:
Instämmer med föregående talare big_smile

Vilken mega-postning du gjorde idag tongue Bra jobbat!

Tackar tackar smile


5 071 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#633
_Fredrik skrev:
Ser grymt bra ut! Vilket jobb! tongue

Tusen tack smile


5 071 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#634
Opelmadness skrev:
MYCKET, mycket roligt att se en såpass ovanlig modell bli fint renoverad. Älskar bilden av dom orenoverade fönsterhissarna. Det kan man kalla kvalitet. cool
Ska bli skoj att se hur det tar sig framöver. big_smile

Otroligt snyggt jobb hittills.

MVH T.

Tusen tack för dina åsikter. För det mesta får man höra att man är tokig när man sätter ned så mycket tid och pengar på en fyrdörrars stolpe hmm


5 071 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#635
NoFantasy skrev:
Grymt bra jobb du lägger ner! Riktigt snyggt och inga genvägar används! kommer bli grymt intressant och roligt att se när du har färdigställt bilen! big_smile

Man tackar smile Jag väntar med spänning själv smile


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 april 2012
#637
JohnWayne skrev:
Opelmadness skrev:
MYCKET, mycket roligt att se en såpass ovanlig modell bli fint renoverad. Älskar bilden av dom orenoverade fönsterhissarna. Det kan man kalla kvalitet. cool
Ska bli skoj att se hur det tar sig framöver. big_smile

Otroligt snyggt jobb hittills.

MVH T.

Tusen tack för dina åsikter. För det mesta får man höra att man är tokig när man sätter ned så mycket tid och pengar på en fyrdörrars stolpe hmm

Äh, bry dig inte om dom.

Skulle jag ge mig på en renovering av en 50-talare har det utan tvekan en fyradörrars '57 Ford Custom 300. Möjligtvis en Mainline.
Ingen hardtop, inget extra lyx, möjligtvis styr och bromsservo.

Det är ju som dom säger " four doors no waiting" om man ska plocka upp damer. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

5 071 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#638
Inredningsfärgen var ju grå så i ganska tidigt skede avgjordes det att den skulle behållas grå.
Visst hade en helröd inredning varit läcker, men med tanke på hur svårt det är att hitta nya delar till en sån här så ansåg jag att det skulle bli billigare och enklare att få ihop bilen.

Att hitta korrekt kulör på inredningen var utesluten då dessa inredningar troligtvis är pulverlackerade eller dylikt. Färgen är en metallic, eller som det hette på den tiden en poly, som har väldigt fina korn. Så jag tog med mig en en plåt med den gamla färgen som skannades och sedan blandades ny färg till, så lika den gamla som möjligt. Jag valde dock att lämna kvar den gamla färgen på insidan av handfacksluckan.

Den lilla biten i mitten kommer över rattsången och panelerna på sidan kommer mellan baksäte och hatthylla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f6ab997116c2151c713c2b2f33ad9d57.jpg

Plåten på sidan av förarsätet och högtalargallret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8d20fa1690b0d1ccf241b9dfeabbd818.jpg


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 april 2012
#639
Ser mkt bra ut smile !
JohnWayne skrev:
... Så jag tog med mig en en plåt med den gamla färgen som skannades och sedan blandades ny färg till, så lika den gamla som möjligt.

Wow - om jag tänkt på det tidigare till mina originalrenoveringar neutral Vet du hur stor yta behöver man ha för att kunna skanna av vilken kulör man använt, eller är det olika för olika 'skannrar' (eller vad det nu heter...) ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#640
Opelmadness skrev:
JohnWayne skrev:
Opelmadness skrev:
MYCKET, mycket roligt att se en såpass ovanlig modell bli fint renoverad. Älskar bilden av dom orenoverade fönsterhissarna. Det kan man kalla kvalitet. cool
Ska bli skoj att se hur det tar sig framöver. big_smile

Otroligt snyggt jobb hittills.

MVH T.

Tusen tack för dina åsikter. För det mesta får man höra att man är tokig när man sätter ned så mycket tid och pengar på en fyrdörrars stolpe hmm

Äh, bry dig inte om dom.

Skulle jag ge mig på en renovering av en 50-talare har det utan tvekan en fyradörrars '57 Ford Custom 300. Möjligtvis en Mainline.
Ingen hardtop, inget extra lyx, möjligtvis styr och bromsservo.

Det är ju som dom säger " four doors no waiting" om man ska plocka upp damer. wink

Hahaha big_smile  det har du rätt i smile

Själv skulle jag kanske satsa på en Ford ´57-´59 kombi eller pick-up som nästa renovering. En helt simpel vagn av enklaste modell utan lyx, men med uppskrämd motor, typ 352 Police Special eller Interceptor. Drömmen vore ju en 405 hästars 406:a med de kom först -62



Sök