3092
Sök

Jetta 2 -91 1,8 (jettronic insprut) hög bränsleförbrukning

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
nu ger jag upp!

köpte en jetta 2 1,8 med jettronic (förgasarinsprut) när ja köpte den tanka jag 35 liter och kom 55 mil på dom

därefter tankade jag 55liter (fulltank) och kom ca 45 mil på det... ?

tankade 14 liter och körde 11 mil långkörning låg i 90-100 hela vägen och på dom 14 literna kom jag 14 mil ?

har bytt förgasarfläns, vakuum slang mellan motor och bromsservo, luftfilter, den blåa givaren, tändstift , kört injection cleaner utan resultat... fortfarande lika hög bränsleförbrukning ca 1L mil

tips är välkommna!

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#2
Kolla avgasvärden...Mät upp lambdan. Återkom med resultatet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#3
Bilen är nybesiktigad å dom klagade inte på några värden iaf
Senast redigerat av jottosson (19 oktober 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#4
Ok.Läcker den kanske? Jag skulle börja med att mäta upp lambdan för att förvissa mig om att den är hel o pendlar tillräckligt fort. Din bil borde ligga kring 0.75/mil. Det är inte så att du har massa vatten i tanken?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#5
hur mäter man upp lambdan då ? på bes protokollet står det 1,03(0.97-1,03)

nä inge vatten i tanken körde den tom igår tongue

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#6
Ok..Hur mycket soppa fick du i när du tankade fullt sedan? Borde vara minst lika mycket som tankvolymen. Jag tror du har en 1-trådig lambda, följ sladden från lambdan o koppla dig mot den med en voltmeter på lämpligt ställe. Kontrollera att lambdan pendlar snabbt mella ca 0.1 - 0.9 Volt när du gasar upp o släpper. Går den segt eller pendlar mest kring 0.4-0.6 så är den kass....

Edit: Du skall alltså inte koppla loss lambdan från motorstyrningen när du mäter upp den...Minns jag rätt så använde jag mig av en "förgrening" där lambda-kabeln kopplas mot motor-kabelstammen...
Senast redigerat av dawwe (19 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#7
okej okej nä har itne tankat upp den full men en sak till... Kabeln som kommer från torpedväggen som går till lambdan

Från ventilkåpan går det en jordkabel till (lambda kablen) den jordkabeln var av när jag hade köpt bilen så kopplade tillbaka den (antog att den skulle sitta där) kan den påverka detta yikes? kanske ska slita lös den ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#8
Hur många kablar kommer det från lambdan?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#9
Från lambdan äre 1 kabel upp till en "koppling" från kopplingen går bara 1 kabel med men hur själva "höljet" på lambda kabeln kommer en annan kabel ut som var av och en jordkabel som hängde från ventilkåpan (var lös) antog att den skulle sitta där men det kanske den itne ska ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#10
Är det bara en kabel från lambdan så bör det vara nån klåpare som skarvat o jordat lambdans signal-kabel????

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#11
japp går bara 1 kabel från den.. har ingen aning om hur sånt där fungerar ? men kollat på ett antal golfar på skroten och alla har haft den dära jordkabeln av :o

Kan det lagas ska det lagas! :)

javisst
77 Inlägg
19 oktober 2011
#12
Ser ut så där med min jetta med, med den där jordkabeln som är "inskarvad" i lamda kabeln. Min jord kabel va helt slut o bilen gick inte o när jag tog bort den o linda en ny kabel runt o så hängde jag den i luften bara för att prova så funkade bilen och när man jordar den så är de ingen skillnad typ :S vette fan va de är för nån :S


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#13
Kan det vara "diagnoskabeln" som används till o mäta lambdan? Borde vara så om den är skarvad med lambdakabeln, koppla på en multimeter där (+), jorda sedan (-) mot motorblocket eller chassiet. Sen är det bara att kolla vilka värden man får när man gasar, motorn skall vara ordenligt varm!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#14
Alltså använder du inte den jordkabeln :o ? verkar skummt ja,..

Kan det lagas ska det lagas! :)

javisst
77 Inlägg
19 oktober 2011
#15
men den kabeln ska ju sitta där i gentligen fast ja jag vet inte :S. skit skummt iaf.


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2011
#16
Hm...En sån där jordkabel fanns inte på min Passat -91 med likadan motor (1.8 RP). Kan den där jordkabeln vara till för att jorda skyddshöljet kring lambda-signal kabeln? Nu har jag slut på ideer, så nån som VET får svara *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

606 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#17
haha ja den går ju som "runt" skyddshöljet.. men vafan jag sliter lös den och kollar om det blir bättre den var ju lös när jag kom 55 mil på 35 liter så

Kan det lagas ska det lagas! :)

javisst
77 Inlägg
19 oktober 2011
#18
jottosson skrev:
haha ja den går ju som "runt" skyddshöljet.. men vafan jag sliter lös den och kollar om det blir bättre den var ju lös när jag kom 55 mil på 35 liter så

hehe okej tongue. jag böt topplockspackning på min o sen när ja skulle ta igång den så gick den piss o så skorrade de om ett relä inne i bilen nr:67 antar att de är till soppan o när jag tog bort jord kabeln gick den igång o de slutade skorra i relät :S men den blöddrar nu ibland men kanske är tändningen som står lite fel :S


Redneck life
357 Inlägg
31 oktober 2011
#19
hundunge skrev:
jottosson skrev:
haha ja den går ju som "runt" skyddshöljet.. men vafan jag sliter lös den och kollar om det blir bättre den var ju lös när jag kom 55 mil på 35 liter så

hehe okej tongue. jag böt topplockspackning på min o sen när ja skulle ta igång den så gick den piss o så skorrade de om ett relä inne i bilen nr:67 antar att de är till soppan o när jag tog bort jord kabeln gick den igång o de slutade skorra i relät :S men den blöddrar nu ibland men kanske är tändningen som står lite fel :S

ditt relä lät för det var bränt, och att den gick piss för kamremmen stod fel och det fattades tänder på den, bytta kamremssats och bilen starta men missa i tändningen och drog bort den jordkabeln igen efter att ha läst detta så nu gick han fint=)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?


Sök