2764
Sök

B230FT stakar med annan längd, snabba svar uppskattas!

32 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att bygga en b230ft som ska hålla för lite ladd. Ska beställa kolvar och stakar.
Men leker lite med tanken att beställa 30,5mm komphöjd på kolvar och 155mm långa stakar och fräsa av blocket 1,6mm.

Original siffror är:
152mm långa stakar
39,7mm komphöjd

Och från moppetiden så kommer jag ihåg att tex 4mm längre slag så behöver man 2mm plattare kolv för att undvika att den slår i toppen.
Men är det samma om man ändrar längden på stakarna? För slaglängd och längden på staken är inte samma mått.

Jag har tänkt så här:
Från 39,7 till 30,5 är det 9,2mm. 9,2 / 2 = 4,6. för att uppnå samma kompression krävs 4,6mm längre stakar. Men närmaste är 3mm längre, 4,6 - 3 = 1,6. Jag får fräsa ner blocket eller toppen 1,6mm för att få samma kompression.

Fråga 1. Blir det samma med längre stakar som med längre slaglängd?
Fråga 2. Vinner jag något på att ha längre stakar eller borde jag köra med originalmåtten?

MVH Elias smile


8 250 Inlägg
25 oktober 2011
#2
Den stora frågan är ju varför du skulle beställa längre stakar och lägre kolvar och fräsa av blocket för att i slutänden få samma kompression som du hade fått med vanliga måtten på takar och kolvar. Känns som väldigt mycket jobb för ingenting.

ekh93 skrev:
Fråga 1. Blir det samma med längre stakar som med längre slaglängd?
Fråga 2. Vinner jag något på att ha längre stakar eller borde jag köra med originalmåtten?

1: Beror på vad du menar med samma. Om du menar hur högt kolven vänder så är det samma sak. Däremot om tittar på vad som händer med slagvolymen är det 2 helt olika saker.

2: Vinsten är väldigt liten om ens mätbar. Man strävar ju i princip alltid efter så långa stakar och korta kolvar som möjligt för att minimera friktion. Men det är inget man behöver fundera så mycket på om man inte har väldigt extrema planer som kräver en annan design på stake. Såvida man inte byter slaglängd finns ingen mening med att börja krångla med längd på stakar/kolvar.


32 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#3
Så det blir alltså som jag tänkt? är inte ute efter mer volym på motorn, bara lite udda saker som gör just min motor unik. Dessutom tycker jag det är kul att göra lite onödiga saker, och eftersom vi har fräs i skolan så kostar inte planingen något extra.

Extrema planer vet jag inte, men siktar på 400 hästar. Det ligger långt fram men siktar på att få en bra bottendel så man slipper riva motorn igen. Toppen kommer jag förmodligen behöva riva senare igen men det är lätt gjort när motorn sitter på plats!

kostnad av stakar och kolvar blir samma som om jag kör med original längder, så kanske kan vara värt besväret ändå? smile


8 250 Inlägg
27 oktober 2011
#4
Det ingen som helst poäng i att göra som du tänkt om du inte vill krångla till det. Och det är det enda du gör - till ingen som helst nytta.


32 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#5
får bli original storlek då! tack för svar smile


926 Inlägg
28 oktober 2011
#6
Ska man dra det till sin ytterlighet så ger kortare stakar lite mer motstånd mot knackning/spikning. Samt att bottendraget blir lite bättre. Baksidan är istället högre slitage och begränsning av maxvarvtal.

OM du nu vill dra nytta om dina specialkolvar, se till att göra dom så lätta som möjligt. Lätta kolvar så kan man ha svagare/lättare vevstakar också.

MEN.... håll dig till standard eller åtminstonde vanliga/billiga trimdelar. Lägg pengarna på andra vettiga saker istället. En god öl :-)

Mats

1 062 Inlägg
29 oktober 2011
#7
Längre vevstakar ska ju ge en gynsammare vevgeometri och lägre friktion, lägre maximal kolvacceleration m.m.

M.V.H.



Sök