3286
Sök

Volvo 740 med ladd- och instrumentproblem

5 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Min vinterbil har följande problem:

Bilen går endast 5 minuter innan den dör, då finns inte heller någon kräm kvar i batteriet - lamporna blir, innan den dör, successivt svagare och svagare. Bilen går att köra längre med nyladdat batteri.
Jag har mätt över polerna på batteriet med bilen på och spänningen ligger på 13 volt som mest - men dalar successivt den också. Som jag förstår det ska spänningen ligga på över 13,8 om den laddar, mätt över polerna. Jag har plockat ur regulatorn och kollat kolet, det finns ca 1 cm kvar - vilket inte har varit något problem på tidigare bilar.

I våras fanns det inga problem och jag körde problemfritt långa sträckor. Något som däremot alltid har varit ett problem är den spökande instrumentpanelen: i en fullt normal instrumentpanel skall samtliga lampor (laddaning, oljetryck, p-broms osv.) lysa när tänningen är på, och sedan slockna när man startar. På min bil lyser endast lampan för oljetryck när jag slår på tänningen i nuläget. Jag har testat alla andra lampor i oljetryckslampsockeln och samtliga lampor bakom fungerar. Bensinmätaren beter sig även den mycket konstigt och pendlar fram och tillbaka mellan tom och full (det har den alltid gjort) - sammanfattningsvis kan sägas att det alltså finns ett elfel - men var dess källa kan vara vet jag inte?
(lampor, fläkt, sätesvärme osv. fungerar - alla säkringar är hela)

Det får mig i alla fall att tro att problemet med att den ickeladdande generatorn har med detta felet att göra snarare än generatorn i sig.

Jag är ingen elektriker men tanken på jordfel har slagit mig så jag har testat att dra startkablar mellan minuspolen och och motoröggla samt en annan mellan ögglan och karossen, detta utan något resultat.
Kan jordflätor vara problemet - var sitter i så fall dessa?

(En ytterligare fråga är - kan generatorn ladda utan att ladd-lampan i instrumentpanelen lyser när man slår på tänningen [går kretsen genom denna lampa])

(I andra inlägg både här och på flashback har jag hört talas om en lite grön box vid säkringarna som man bytt vid laddproblem - vad är detta för box och vad fyller den för syfte?)

Alla teorier är av intresse!

//Dahl

21 761 Inlägg
25 oktober 2011
#2
M_Dahl skrev:
En ytterligare fråga är - kan generatorn ladda utan att ladd-lampan i instrumentpanelen lyser när man slår på tänningen [går kretsen genom denna lampa]

Normalt sett kan inte generatorn ladda ifall inte panelens laddlampa lyser vid påslagen tändning. Kretsen går via lampan ner till generatorns D+ och förmagnetiserar lindningen, då kan sedan generatorn börja ladda när varvtalet blir tillräckligt högt (och lampan slocknar eftersom den får en plusspänning på båda sidor). smile

Försök hitta orsaken till att laddlampan inte lyser vid påslagen tändning, kolla även upp övriga kablar vid generatorn. Du kan med ett lätt test kolla om laddlampan och kabeln från lampan ner till generatorn ser ut att fungera, gör så här:

Plocka loss den tunna kabeln från generatorns D+, slå på tändningen och sätt kabelns kabelsko mot motorblocket. Nu ska laddlampan lysa, gör den inte det så kan antingen kabeln vara trasig/glappa eller så kommer det inte spänning till lampan i instrumenthuset.

Om lampan lyser vid detta test så bör det vara inuti generatorn det bråkar, kolen är då min största misstanke.

Är båda kolen lika mycket nötta?
Hur set det ut på släpringarna där kolen ligger emot inuti generatorn, är det mycket smuts och/eller repor?


Sök