3908
Sök

Volvo 945 LTT -97a, får antagligen för mycket bensin. orolig tomgång

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej har ett irriterande fel på brukisen..

Köpte han för ett par dagar sen, förra ägaren hade köpt den med gången topppack. då bytte han den, och köpte också sotningssats. Senare gick dumpen sönder om jag inte minns fel, så då köpte vi en hybrid dumpventil från kl http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … -midi.html. Förra ägaren hade också tydligen bytt givaren mellan 2-3insuget.

Vad har jag för fel? för man märker direkt att den får för mkt bensin, för de fanns ingen tomgång först, och tog man ut kallstarten fanns de de ett tag. och man märker ur avgaserna för de bara svider i ögon o hals.

Den ska inte vara chippad eller något sånt!

Hoppas någon kan hjälpa mig.

mvh
Senast redigerat av knutzon (25 oktober 2011)


Industritekniker
433 Inlägg
25 oktober 2011
#2
Åk till nån verkstad och mät lambda på tomgång så har du ju svaret ganska direkt. Kolla soppafilter och annat som har med bränslesystemet att göra. Kollat att bränsletrycket stämmer? Det lär ju inte ligga i boxarna att det är fel. Jag kan däremot tänka mig att typ tomgångsmotor eller luftmassemätaren är det som strular. Lycka till

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#3
Okej får kolla upp det. tack för svar

inga andra??


749 Inlägg
25 oktober 2011
#4
Ta reda på vilka värden motortempsensorn ska ha, kontrollmät den och byt ut den om det ej stämmer.
Tänk på att värdet varierar med temperatur och att det kan variera mellan motormodeller.
Finns 2 motortempsensorer på din bil, men den till motorstyrningen har en hankontakt på givaren.

Är den bytt innan så kan det ändå fortfarande vara fel på den eftersom de ofta är feltillverkade, har varit med om att många helt nya inte fungerat fullständigt och motorn har då gått fett.

Ryker den, är turbon ok? Förbränner den olja kanske?

Annars kan fet blandning bero på otätt avgassystem, luftläckagen, igensatt luftintag, dålig lufttillförsel, trasig EGR ventil, misständningar.
Senast redigerat av Bjornn (25 oktober 2011)


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
25 oktober 2011
#5
en polare till mej hade samma fel,
hinner inte snacka nu! måste blåsa ur analen sen åka och jobba,
kanske kan berätta senare om jag kommer ihåg! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#6
Magistern skrev:
Åk till nån verkstad och mät lambda på tomgång så har du ju svaret ganska direkt. Kolla soppafilter och annat som har med bränslesystemet att göra. Kollat att bränsletrycket stämmer? Det lär ju inte ligga i boxarna att det är fel. Jag kan däremot tänka mig att typ tomgångsmotor eller luftmassemätaren är det som strular. Lycka till

Pratade med förra ägaren, den ska vara uppmätt och riktig!


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#7
Bjornn skrev:
Ta reda på vilka värden motortempsensorn ska ha, kontrollmät den och byt ut den om det ej stämmer.
Tänk på att värdet varierar med temperatur och att det kan variera mellan motormodeller.
Finns 2 motortempsensorer på din bil, men den till motorstyrningen har en hankontakt på givaren.

Är den bytt innan så kan det ändå fortfarande vara fel på den eftersom de ofta är feltillverkade, har varit med om att många helt nya inte fungerat fullständigt och motorn har då gått fett.

Ryker den, är turbon ok? Förbränner den olja kanske?

Annars kan fet blandning bero på otätt avgassystem, luftläckagen, igensatt luftintag, dålig lufttillförsel, trasig EGR ventil, misständningar.

Den ryker bara mycket vit eftersom den får så mkt soppa, så de e antagligen oförbränd soppa som kommer ut. Avgassystem e tätt, luftläckage har ja inte kollat så mkt på. får göra det. Luftfilter o sånt e ok. Ingen aning om EGR Ventilen dock, och misständningar kan ja inte tänka mig.


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#8
dirtmas skrev:
en polare till mej hade samma fel,
hinner inte snacka nu! måste blåsa ur analen sen åka och jobba,
kanske kan berätta senare om jag kommer ihåg! smile

Det hade varit väldigt bra!


749 Inlägg
27 oktober 2011
#9
knutzon skrev:
dirtmas skrev:
en polare till mej hade samma fel,
hinner inte snacka nu! måste blåsa ur analen sen åka och jobba,
kanske kan berätta senare om jag kommer ihåg! smile

Det hade varit väldigt bra!

Finns mängder med olika senario som kan orsaka detta problemet, så även fast att hans polare hade samma bekymmer och löste det så är det mycket låg sannolikhet att det är exakt samma fel.


3 295 Inlägg
27 oktober 2011
#10
byt till en återcirkulerande dumpventil så kommer iaf tomgången ordna sig wink


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#11
är inte min återcirkulerande?



Sök