3640
Sök

Volvo 760 Turbo - (behöver hjälp snarast) Går ojämnt och svårstartad efter varmkörning

764 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Volvo 760 Turbo -83

Har nyligen fått ihop min nyrenoverade motor till bilen!
(Nya packningar, lager, kolvringar och oljepump)
Sitter ett b230ft block i men resterande prylar ska vara från original b23et!

Motorn gick bra innan renoveringen!

Startar bra när han är kall men går väldigt ojämnt, när motorn börjar bli lite varm så går den bra, lite ojämnt när man gasar från tomgång och upp till 1500-2000rpm.
Mycket svårstartat när den är varm, den startar men går på extremt lågt varv och försöker man gasa till så dör den direkt. Efter ett antal försök kan man lyckas starta den med pyttelite gas!

Jag lutar mot att luftmassamätaren är felet, drar man ur kontakten går den jämnt och fint när den är kall.
Startar även direkt om den är varm med den bortkopplad!

Någon som har erfarenhet av detta? Då det kommer att kosta mig 4000kr för en ny så vill jag vara säker på att den är problemet tongue

Är den gamla modellen på lmm!
http://i42.tinypic.com/vexhkg.jpg

http://i44.tinypic.com/503bi8.jpg

Om någon har denna lmm på sin bil eller liggandes så skulle jag vara grymt tacksam om man fick testa med den för att kunna konstatera felet!

Tack på förhand!

//MVH Simon
Senast redigerat av TurboLundin (28 oktober 2011)


184 Inlägg
29 oktober 2011
#2
Är nog som du skriver att lmm:en gått sönder på nåt vis. Dock så brukar dom finnas till salu då o då för en rimlig peng. Runt 500-1000kr.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … t=+lmm+035

Kolla den anonsen, kanske finns kvar.
Senast redigerat av JohanEkman (29 oktober 2011)

764 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#3
JohanEkman skrev:
Är nog som du skriver att lmm:en gått sönder på nåt vis. Dock så brukar dom finnas till salu då o då för en rimlig peng. Runt 500-1000kr.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … t=+lmm+035

Kolla den anonsen, kanske finns kvar.

Ok tack för svar! Får hålla ett öga på det smile

Mejlade honom och hoppas på det bästa!

Tack som fan för hjälp och svar big_smile (det uppskattas)

// Simon


184 Inlägg
30 oktober 2011
#4
Lungt big_smile hoppas på de bästa smile

179 Inlägg
31 oktober 2011
#5
Kolla om du skiftat på kablarna mellan kallstartsspridaren på insuget och motortempgivaren i blocket.....vanligt misstag. Kontakten till motortempgivaren brukar vara blå precis som kallstartspridaren är så därför brukar folk koppla fel.

Behöver inte alls vara fel på lmm bara för att bilen går "bättre" när den ej är inkopplad. Motronic är ett skumt system som kan spöka på alla möjliga sätt.....
Senast redigerat av Gomez (31 oktober 2011)


764 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#6
Gomez skrev:
Kolla om du skiftat på kablarna mellan kallstartsspridaren på insuget och motortempgivaren i blocket.....vanligt misstag. Kontakten till motortempgivaren brukar vara blå precis som kallstartspridaren är så därför brukar folk koppla fel.

Behöver inte alls vara fel på lmm bara för att bilen går "bättre" när den ej är inkopplad. Motronic är ett skumt system som kan spöka på alla möjliga sätt.....

Ok det ska undersökas! Tack för svar big_smile



Sök