"Jag har precis fått en framhjulsdriven bil och har enbart kört bakhjulsdrivet tidigare, hur är det? Kommer jag att hoppa rakt över första bästa rondell eller kommer jag kunna styra?"Jag försöker absolut inte göra narr av din fråga på något vis utan enbart förtydliga att en bakhjulsdriven bil inte får sämre grepp om vägen för att den driver i en annan ända utan den kommer endast att bete sig annorlunda om du pressar den över gränserna. Denna frågan är enklare att svara på om vi vet vad du körde tidigare, var det en Audi A4 enligt din profilbild?
En sådan Volvo är relativt understyrd även om en A4 är ännu mer understyrd, den (Volvo) kastar inte med rumpan vid första bästa tillfälle utan brukar börja med att understyra när det går för fort. Sedan finns det "power over/understeer" med, sladd som orsakas av att drivhjulen släpper vid gaspådrag i en fram/bakhjulsdriven bil, att ta hänsyn till.
Vid kraftigt gaspådrag som till exempel vid en omkörning kommer Volvon till slut att släppa i bakänden till skillnad från Audi, det är en känsla en del upplever som otäck men jag vill påstå att det är fullt hanterbart men det gäller att känna sin bil.
Vid situationer liknande en omkörning enligt ovan är en bakhjulsdriven bil utan antispinn mindre förlåtande än en framhjulsdriven bil, men som Erick skrev är det bara att testa så kommer du upptäcka att det finns för och nackdelar med bägge drivningarna.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.