2644
Sök

Nybörjar fråga ang bakhjulsdrift

1 302 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Det är så att jag nyligen har fått en volvo 940 och då jag enbart har kört framhjulsdrift tidigare så undrar jag hur det är att köra den här bilen på vinterväglag?

sladdar man lätt om man kör defensivt?

Mycket tacksam för alla svar jag kan tänkas få smile

4 767 Inlägg
27 oktober 2011
När första halkan kommer, kör FÖRSIKTIGT till en enorm parkeringsplats.

TRÄNA. TESTA. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

560 Inlägg
27 oktober 2011
Beror på hur defensivt du kör givetvis, men inte får du sladd bara sådär om inte de e jätte jätte halt. Ge f*n i att gasa på allt för mycket i svängar om du inte vill ha breställ.

Men du ska veta att de är riktigt riktigt roligt att ligga med fullt uppställ. Ut och lek på en parkeringsplats, akta stolparna bara.... var beredd på oväntade kasst big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2011
"Jag har precis fått en framhjulsdriven bil och har enbart kört bakhjulsdrivet tidigare, hur är det? Kommer jag att hoppa rakt över första bästa rondell eller kommer jag kunna styra?"

Jag försöker absolut inte göra narr av din fråga på något vis utan enbart förtydliga att en bakhjulsdriven bil inte får sämre grepp om vägen för att den driver i en annan ända utan den kommer endast att bete sig annorlunda om du pressar den över gränserna. Denna frågan är enklare att svara på om vi vet vad du körde tidigare, var det en Audi A4 enligt din profilbild?

En sådan Volvo är relativt understyrd även om en A4 är ännu mer understyrd, den (Volvo) kastar inte med rumpan vid första bästa tillfälle utan brukar börja med att understyra när det går för fort. Sedan finns det "power over/understeer" med, sladd som orsakas av att drivhjulen släpper vid gaspådrag i en fram/bakhjulsdriven bil, att ta hänsyn till.

Vid kraftigt gaspådrag som till exempel vid en omkörning kommer Volvon till slut att släppa i bakänden till skillnad från Audi, det är en känsla en del upplever som otäck men jag vill påstå att det är fullt hanterbart men det gäller att känna sin bil.

Vid situationer liknande en omkörning enligt ovan är en bakhjulsdriven bil utan antispinn mindre förlåtande än en framhjulsdriven bil, men som Erick skrev är det bara att testa så kommer du upptäcka att det finns för och nackdelar med bägge drivningarna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök