2914
Sök

Opel Vectra 98 B 2,0 16V kokar när man öppnar kylarlock

46 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Tjena!

Jag har råkat ut för ett gött udda fel på Opeln den kokar när man öppnar kylarlock när man har kört en stund de roliga är att temp ligger på 80-85 grader?!!

nya Åtgärder: planad topp, bytt värmepaket, kylet, termostat, Ac Ventilen, kylarlock, Vattenpump,

Står man på tomgång så stiger vattnet sakta uppåt, misstänker om de är luft i det men de borde vara självluftade, eller så tror ja att de är stopp i nån T-korsning slang?!

Lite hjälp/tips vore bra!!

Mvh Jens

1 327 Inlägg
30 oktober 2011
Kokar det inte om du har locket stängt så är det ju ingen fara.

Vid stängt lock (övertryck) så ökar man kokpunkten till över 100 grader, vid öppet lock kokar vatten vid 100 grader.

Tror att kokpunkten på glykol är högre än vatten vid normalt lufttryck.

Åk och fråga en verkstad om det är något onormalt innan du börjar byta onödiga saker, fråga kostar inget.
Senast redigerat av Aero T16 (30 oktober 2011)

46 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Jah har testat på rent vatten också de är den samma, men de är nått märkligt alltså för termostaten ska ju

öppna vid 90 grader den öppnar sig när bilen står på 85 grader??? jag har även testat tatt ur termostaten

från huset så de är öppet hela tiden men ändå så går den upp till 85 grader?!

46 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Kokar det inte om du har locket stängt så är det ju ingen fara.

Vid stängt lock (övertryck) så ökar man kokpunkten till över 100 grader, vid öppet lock kokar vatten vid 100 grader.

Tror att kokpunkten på glykol är högre än vatten vid normalt lufttryck.

Åk och fråga en verkstad om det är något onormalt innan du börjar byta onödiga saker, fråga kostar inget.

Jah har testat på rent vatten också de är den samma, men de är nått märkligt alltså för termostaten ska ju

öppna vid 90 grader den öppnar sig när bilen står på 85 grader??? jag har även testat tatt ur termostaten

från huset så de är öppet hela tiden men ändå så går den upp till 85 grader?!

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2011
Det är inget fel på din bil.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 327 Inlägg
30 oktober 2011
Hur vet du att termostaten öppnar vid 85 grader?

Vad är egentligen felet?

Skruva bara dit kylarlocket om kör smile.

46 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:

Vad är egentligen felet?

Enligt tempen i bilen så visar den cirka 85 grader termostaten ska släpa genom vid 90 grader??

Vattnet ska vel inte stiga på tomgång i kärlet vel? jag har aldrig varit med om de förut iallafall.. hmm

1 327 Inlägg
30 oktober 2011
Vite740 skrev:
Aero T16 skrev:

Vad är egentligen felet?

Enligt tempen i bilen så visar den cirka 85 grader termostaten ska släpa genom vid 90 grader??

Vattnet ska vel inte stiga på tomgång i kärlet vel? jag har aldrig varit med om de förut iallafall.. hmm

Försvinner det ingen glykol och glykolen och oljan är fin så är det ju bara att köra. Sen kanske inte tempmätaren visar rätt temperatur.

46 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Jag prövade lyfta upp kärlet igår visade sig kom lite små luft ut!!

Sök