Har du testat att skifta plus och minus på en av basarna?
Menar du att bara driva 1 bas med slutsteget? Ska ut o testa!
Nej han menar att du ska skifta + och - på ena utav basarna. För att prova om den ena är felvänd och den andra är rättvänd. Ifall det skulle vara så så spelar dem emot varandra och det blir inge tryck..
EDIT: Någon hann före :@
Har du kollat detta än? Att basarna rör på sig men nästan ingen ljud kommer ut vore nästan en fysisk omöjlighet om inte basarna är felkopplade som Nitromast skrev, eller om det saknas rör i basporten.
Felkoppling på detta sätt är vanligt. Så du borde kolla detta först av allt. 2 stycken 12or borde ge rätt bra tryck med det steget.
Kolla delningsfiltren igen som nämndes.
Nu vet jag inte om du hade kombi eller sedan men placeringen av basen i bilen har också väldigt stor betydelse. Är det en kombi bör du ha högtalarna så långt bak som möjligt, annars blir det inte mycket bas.
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Menar du att bara driva 1 bas med slutsteget? Ska ut o testa!
Nej han menar att du ska skifta + och - på ena utav basarna. För att prova om den ena är felvänd och den andra är rättvänd. Ifall det skulle vara så så spelar dem emot varandra och det blir inge tryck..
EDIT: Någon hann före :@
Har du kollat detta än? Att basarna rör på sig men nästan ingen ljud kommer ut vore nästan en fysisk omöjlighet om inte basarna är felkopplade som Nitromast skrev, eller om det saknas rör i basporten.
Felkoppling på detta sätt är vanligt. Så du borde kolla detta först av allt. 2 stycken 12or borde ge rätt bra tryck med det steget.
Kolla delningsfiltren igen som nämndes.
Nu vet jag inte om du hade kombi eller sedan men placeringen av basen i bilen har också väldigt stor betydelse. Är det en kombi bör du ha högtalarna så långt bak som möjligt, annars blir det inte mycket bas.
Hmm. Även om det är pinsammt o erkänna detta så kom jag precis o tänka på mitt hemma system som har varit ganska så baslöst.. Prova alldeless nyss att vända poler på en av högtalarna.... Det blir en del skillnad ..
hehe, och de var ändå inte i samma låda. Har man inte digital ljudprocessor så borde man testa detta även i bilen på framsystemet. Det kan göra under för midbasen eller ljudbilden i övrigt.
Overpower it!
hehe, och de var ändå inte i samma låda. Har man inte digital ljudprocessor så borde man testa detta även i bilen på framsystemet. Det kan göra under för midbasen eller ljudbilden i övrigt.
Du kan skippa kabelskon och istället dela upp alla kardeler i två delar, sedan sätter du en del på vardera sida av fästskruven. Se dock till att isolera så nära fastsättningen som möjligt.
Om det nu är ALPHA 1224X så är sluten låda lämplig, du gör nog rätt i att prova tex 66 liter slutet. Basreflex kommer att spela högt, men med sämre ljudkvalitet.
Så länge som basen får plats så är det fritt fram, finns inga optimala mått. Bygg så lådan passar i din bil helt enkelt. En fördel dock om du kan få till antingen baffeln (den sidan som basarna sitter i) eller bakväggen lutande, så slipper du risk för stående vågor.
Jag kan tänka mig det, qts:en ligger på gränslandet för det. Testade slutet på min DD9512, och blev väldigt bra tyckte jag fast det är helgerån enligt vissa, men det var värt att ha portat på den förstås. Men dubbla 12" i slutet borde ju basa på så det räcker. Ska testa det på min DD 15" med även om jag kommer att få hatbrev, fast den är nog inte alls lämpad för det eftersom den har lättare kon samt extra styv upphängning. Lite måste man ju få leka
Senast redigerat av Jampa (1 november 2011)
Overpower it!