2976
Sök

Arbetstemperatur på Cheva Vortec V8

4 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Tjena.

Har en Cheva Tahoe - 97a med Vortec V8. Jag tyckte att motorn bara blev lite ljummen, så jag köpte nytt termostat och satte i. Men arbetstemperaturen blev oförändrad och den ligger strax över första tjocka sträcket på tempmätaren (30% eller vad man ska säga). Jag tippar på att det är runt 70 grader kanske. Ska den inte ligga på 90 grader i alla fall (med mätaren strax innan klockan 12)?

Om den nu ska vara varmare, så är det uppenbarligen inte termostaten det är fel på eftersom jag bytt det. Vad kan det då vara?

Jag har även en Cheva S10 med V6a som ligger på samma temp, så börjar ju undra om det inte ska vara så trots allt, men tänkte kolla med folk som kan!

Tack på förhand.

564 Inlägg
30 oktober 2011
90 borde vara mer normalt, det kan vara så att din tempmätare/givare inte är så exakt. Om det finns ODB-II kontakt så kolla vad styrsystemet tycker att temperaturen är.

4 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Tack för tipset. Jag åkte och köpte en Bluetooth ODB på teknikmagasinet och kopplade till min Xperia mini (laddade ner Torque). Tempen låg runt 90 grader enligt ODBn, så då är det mätaren som visar lite fel då. Det var ett perfekt tips, nu kan jag undersöka S10an samtidigt också och se om jag har några felkoder liggandes. Jag misstänker det för haft problem med ABS lampor och sådant.

440 Inlägg
31 oktober 2011
Du kan endast använda OBD2-läsare till S10:an om det är en -96 eller äldre, vad har du för årsmodell?

4 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Jag har en 96a!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 oktober 2011
Dom äldre motorerna med tbi brukar ha 92 graders termostat. Går att koppla upp även dom till en dator med hjälp av en kabel.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

440 Inlägg
31 oktober 2011
JuggeL skrev:
Jag har en 96a!

Gött! wink

Sök