volvodrajvor skrev:
Rquired skrev:
ganzta skrev:
Vad skulle du/ni rekommendera? Känner att mitt S60 sug kanske svalnar lite med tanke på responsen.
Behöver lite inspiration känner jag
Jag skulle personligen valt mellan en BMW E46 eller en Lexus IS, BMW och Lexus-ägare har Sverige´s nöjdaste ägare och båda håller mycket hög kvalité. Högst håller jag BMW eftersom Lexus har en inredning som luktar lite Toyota Corolla (Plastig) och eftersom BMW har lite mer körglädje.
En annan nackdel med Lexus IS är att den dricker en del bensin, räkna med 1L/mil där med. Men fördelen men denna är att märkets modeller rent generellt håller extremt bra kontra till exempel Volvo, så det kan i sig vara värt en del droppar bensin kanske?
BMW finns med fler motorer, både 4 och 6cyl. En 143hk 318i dricker 0.7L/mil, en BMW med sexa dricker runt eller strax under 0.9L/mil oavsett om det är en 320i (170hk) eller en 330i (231hk). Det är snarare som så att de starkare motorerna dricker mindre än 320i eftersom 20i är lägre utväxlad.
Två bilar att ta en titt på om du frågar mig!
Kanske borde ta en koll på uppmätta siffror snarare än vad du "hört".
En S60 2,5T med 210 Hk 330 Nm drar 0,91L blandad körning.
En E46 330i med 231 hk 300 Nm drar 1,07L blandad körning.
Bilarna väger ungefär lika mycket.
Volvo är dessutom lättrimmad, för ca 5000 kr får du 40 hästar extra med bibehållen eller tom lägre(!) förbrukning om du kör som förut!
Annars kan man ta en T5 -05 och framåt, 260 Hk original, drar 0,93 blandad och man plockar ur närmare 400 hästar med original turbo och oöppnad motor! Lite OT men finns potential i de kärrorna:)
Haha, ja du får gärna ge en källa på dem siffrorna och vilka som mätt upp dem. En 330i E46 har en av tillverkaren uppgiven förbrukning på 9.1L/100Km (Källa; Autopower.se som i sin tur tar uppgifterna från BMW) och en S60 2.5t skall enligt Volvo dra 9.1L/100km även den:
http://www.bilstart.se/bilfakta/volvo/s60/25-t/290472När Teknikens Värld testade S60 T5 (2.5t hänger inte med en 330i) 2003-04 drog den i praktiken 1.07L/mil och gjorde 0-100 på 7.1sek, medan samma tidnings test från 2002-08 utav en 330i SMG Clubsport (=Extra breda däck och kjolpaket) gav en förbrukning på 1.07L/mil och 0-100km/h på 6.6sek. En SMG är, enligt BMW, både törstigare och slöare än en vanlig manuell 330i samtidigt som Clubsport´s extremt breda (255) däck bör göra en del för förbrukningen.
330i SMG har inte den SMGII-låda som kom till M3 E46 utan samma SMGI som fanns i M3 E36, kort och gott roligt men inte lika snabbt som moderna alternativ.Jag är medveten om att en Turbomotor har högre medeleffekt och således borde glänsa om man istället kört t.ex 70-130km/h istället för 0-100km/h, men 330i
SMG gör 70-130km/h på 6.7sek och en S60 T5 gör detta på 6.4sek. Det är fortfarande Teknikens Värld som mätt detta.
Min far har kört 60.000 mil med E46 M54, många av dessa milen har förstås lagts på långturer men vid blandad körning drack hans bägge E46 just 0.9L/mil med honom bakom ratten och 0.88L/mil med mig bakom ratten. Lite lägre än vad tillverkaren anger, förmodligen för att Halmstad inte bjuder på lika mycket riktig stadskörning som "storstad" enligt Eu-körcykeln gör. Jag har aldrig kört så snålt i en Volvo ens en 2.4 170hk, min far började nämligen med en sådan 2000 men bytte eftersom just hans Volvo (Måndagsex.) valde att tillbringa den mesta tiden på verkstad. Ingen av alla de Volvo hyrbilar jag vid det här laget bör ha lagt tusentals mil bakom ratten på har heller kunnat matcha BMW´s effekt/förbrukning, vilket kanske inte är så konstigt då BMW fått flera priser för just detta effekt/förbruknings-förhållande (Ex. TV´s miljöpris år 2000) medan Volvo fram tom DRIVe-dieslarna alltid varit och ansetts som törstiga.
Just detta är min erfarenhet, 330i är lika pigg men snålare vilket jag tycker framträder ovan där en 330i med SMG och extremt breda däck dricker lika mycket som Volvo, men det är egentligen inte viktigt i mina ögon. Jag kör för min egen skull och struntar i hur snabb bil andra har, och 330i är enormt mycket roligare i mina ögon än S60 med sin vaga styrkänsla, mjuka chassi och kraftreaktioner i styrningen.
Åsikten är annorlunda, men källhänvisning är viktigt innan man häver ut sig siffror!