3002
Sök

Köpråd Min första "Riktiga bil" (Volvo S60?)

16 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#1
Hej garaget!

Är väldigt novis när det kommer till bilar men det är dags att försöka styra upp den situationen känner jag.

Jag och tjejen min har precis gett bort vår gamla 740 och ska nu för första gången köpa en "seriös" bil. Vi har alltså inga barn att ta hänsyn till och vi kommer inte att köra bilen några längre sträckor. Lite blandad körning helt enkelt.

Min budget ligger på 50-70 tusen. Och jag har alltså ALDRIG tidigare gett mig in i denna djungel och efterfrågar därför lite guidning, hoppas jag kommit rätt.

När jag nu letar efter en bil så vill jag först och främst att det ska vara ekonomiskt hållbart. Alltså gärna bra under 1L/mil, inte för dyra servicar/reparationer, gärna en säker bil som kan hålla några år.

Efter att ha kikat/frågat runt lite så har jag fastnat för Volvo S60, för min budget så verkar jag kunna få en bil runt 2001-2003 med lite olika mil-tal.

Är detta en dålig utgångspunkt? Eller är jag helt fel ute?

Om vi utgår från att en S60 är bra för mina ändamål, vad är viktigare; låga mil eller nyare årgång?

Vad har jag INTE råd att missa när jag test-kör? (har alltså ingen aning om vad jag ska kolla efter)


Behöver verkligen alla råd ni kan ge mig. Kommer bli galet tacksam om jag kan få lite hjälp från er bil-rävar.


Mvh
ganzta

342 Inlägg
1 november 2011
#2
ganzta skrev:
Om vi utgår från att en S60 är bra för mina ändamål, vad är viktigare; låga mil eller nyare årgång?

Det som är viktigt, nästan oavsett vilken bil du än kikar på, är det individuella skicket och bilens servicehistorik.
En välskött och ordentligt servad bil som gått 20.000 mil kan vara i bra mycket bättre skick än ett exemplar där det slarvats med service osv och som gått hälften så långt.

Ordentlig dokumentation, ordentlig servicehistorik och få ägare brukar vara ett bra tecken, närmast oavsett miltal eller årsmodell.
Så gå på det istället för någon faktiskt årsmodell eller låga miltal (även om det för all del är trevligt med lågmilare)!
Det är mitt råd!
Senast redigerat av 9Femma (1 november 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

16 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar. Ska hålla detta i åtanke.

1 327 Inlägg
1 november 2011
#4
Varför just en volvo S60? Inte så jätte praktisk bil, vill man skaffa barn eller hund så är den ganska oanvändbar.

Är det designen som lockar eller?


262 Inlägg
1 november 2011
#5
Köp en S60, med 2,4 motorn, med så låga mil som möjligt och så ny årsmodell du kan hitta. Sen när du besöker bilen så kollar du skicket på den, kolla gärna under också, och kör den på lite knölig mark för att uppmärksamma eventuella glapp osv. Var noga med att känn på styrningen och släpp ratten för att se om den går rakt och fint. volvo är bra bilar och man slipper oftast ifrån problem, Jag äger själv en V70 som jag köpte för 1 år sedan en 2003 som då hade gått 14 000 mil, har nu gått 16 000 mil och jag har fått byta generator och gjort en hjulinställning samt bytt skivor runt om.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

16 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#6
Aero T16 skrev:
Varför just en volvo S60? Inte så jätte praktisk bil, vill man skaffa barn eller hund så är den ganska oanvändbar.

Är det designen som lockar eller?

Vi har en liten 4 kg hund och barn lär väll komma inom de närmsta åren antar jag.

Är som sagt helt novis och har egentligen bara baserat det på antagandet att volvo är säkert, billig i drift (mkt reservdelar, alla verkstäder kan hantera en volvo osv ???) och att den är snygg och rejäl även med alla dessa år på nacken.

Köper man en fräsch 01-03a så ser det i mina otränade ögon ut som en mer eller mindre ny bil. Det tilltalar mig mycket eftersom jag inte kan se mig själv få råd med en splirrans ny bil inom den närmsta framtiden.

Jag tar gladeligen emot alternativa förslag smile

16 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#7
Hixxey skrev:
Köp en S60, med 2,4 motorn, med så låga mil som möjligt och så ny årsmodell du kan hitta. Sen när du besöker bilen så kollar du skicket på den, kolla gärna under också, och kör den på lite knölig mark för att uppmärksamma eventuella glapp osv. Var noga med att känn på styrningen och släpp ratten för att se om den går rakt och fint. volvo är bra bilar och man slipper oftast ifrån problem, Jag äger själv en V70 som jag köpte för 1 år sedan en 2003 som då hade gått 14 000 mil, har nu gått 16 000 mil och jag har fått byta generator och gjort en hjulinställning samt bytt skivor runt om.

Precis sådana här tips som jag efterfrågar! Tack.

När jag kör på knölig mark, hur känner jag om det är glapp? Är det fjädringen vi pratar om eller styrningen?

Känner mig helt efterbliven, men jag menar allvar med att jag verkligen inte kan någonting om det här.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2011
#8
Volvo S60 är trevlig och snygg, men Volvo har kommit en bra bit sedan 740-tiden och en S60 är långt ifrån billigast i drift i den storleksklassen, Volvo hör inte till de pålitligaste bilarna längre och är inte vidare bensinsnål heller. Du får räkna med 1L/mil i förbrukning vid blandad körning oavsett (bensin)motor...

Vill ni ha en S60 är det inte ett dåligt köp, men har ni fastnat för modellen för att ni tror den är det billigaste och vettigaste valet hade jag rått er att tänka om. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Volvo S60 är trevlig och snygg, men Volvo har kommit en bra bit sedan 740-tiden och en S60 är långt ifrån billigast i drift i den storleksklassen, Volvo hör inte till de pålitligaste bilarna längre och är inte vidare bensinsnål heller. Du får räkna med 1L/mil i förbrukning vid blandad körning oavsett (bensin)motor...

Vill ni ha en S60 är det inte ett dåligt köp, men har ni fastnat för modellen för att ni tror den är det billigaste och vettigaste valet hade jag rått er att tänka om. smile

Vad skulle du/ni rekommendera? Känner att mitt S60 sug kanske svalnar lite med tanke på responsen.

Behöver lite inspiration känner jag hmm

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
1 november 2011
#10
Inte sugen på en kombi ?

Jag hade kollat på lite tyska alternativ...

http://www.blocket.se/lund/BMW_320_i_To … _8&w=1

något sånt kanske ? smile Jag tror att en 320 duger länge åt dig, då jag antar att du inte är super intresserad utav motorer och jätte mycket kraft inte är så viktigt ? Om så är fallet klarar sig en medelsvensson med en 320 väldigt bra !

En grej du ska tänka på när du provkör är att köra som ett svin ! när du verkligen kör hårt visar sig alla felen. Om du inte kan någonting alls är det en fördel att ta med sig en kompis som kan lite mer, lättare att lära sig på det viset också !

Om du inte vill ha BMW kanske passat kan va något att titta på ? smile eller kanske en audi a4  ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2011
#11
ganzta skrev:
Rquired skrev:
Volvo S60 är trevlig och snygg, men Volvo har kommit en bra bit sedan 740-tiden och en S60 är långt ifrån billigast i drift i den storleksklassen, Volvo hör inte till de pålitligaste bilarna längre och är inte vidare bensinsnål heller. Du får räkna med 1L/mil i förbrukning vid blandad körning oavsett (bensin)motor...

Vill ni ha en S60 är det inte ett dåligt köp, men har ni fastnat för modellen för att ni tror den är det billigaste och vettigaste valet hade jag rått er att tänka om. smile

Vad skulle du/ni rekommendera? Känner att mitt S60 sug kanske svalnar lite med tanke på responsen.

Behöver lite inspiration känner jag hmm

Jag skulle personligen valt mellan en BMW E46 eller en Lexus IS, BMW och Lexus-ägare har Sverige´s nöjdaste ägare och båda håller mycket hög kvalité. Högst håller jag BMW eftersom Lexus har en inredning som luktar lite Toyota Corolla (Plastig) och eftersom BMW har lite mer körglädje.

En annan nackdel med Lexus IS är att den dricker en del bensin, räkna med 1L/mil där med. Men fördelen men denna är att märkets modeller rent generellt håller extremt bra kontra till exempel Volvo, så det kan i sig vara värt en del droppar bensin kanske?

BMW finns med fler motorer, både 4 och 6cyl. En 143hk 318i dricker 0.7L/mil, en BMW med sexa dricker runt eller strax under 0.9L/mil oavsett om det är en 320i (170hk) eller en 330i (231hk). Det är snarare som så att de starkare motorerna dricker mindre än 320i eftersom 20i är lägre utväxlad.

Två bilar att ta en titt på om du frågar mig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

262 Inlägg
2 november 2011
#13
ganzta skrev:
Hixxey skrev:
Köp en S60, med 2,4 motorn, med så låga mil som möjligt och så ny årsmodell du kan hitta. Sen när du besöker bilen så kollar du skicket på den, kolla gärna under också, och kör den på lite knölig mark för att uppmärksamma eventuella glapp osv. Var noga med att känn på styrningen och släpp ratten för att se om den går rakt och fint. volvo är bra bilar och man slipper oftast ifrån problem, Jag äger själv en V70 som jag köpte för 1 år sedan en 2003 som då hade gått 14 000 mil, har nu gått 16 000 mil och jag har fått byta generator och gjort en hjulinställning samt bytt skivor runt om.

Precis sådana här tips som jag efterfrågar! Tack.

När jag kör på knölig mark, hur känner jag om det är glapp? Är det fjädringen vi pratar om eller styrningen?

Känner mig helt efterbliven, men jag menar allvar med att jag verkligen inte kan någonting om det här.

Det är bussningar och sånt som kan vara slitna, alltså gummerade delar. Billigt att byta, men kan vara bra o höra om det klonkar och har sig en del. Så du vet, för det är irriterande i längden. Klart man ska fråga sig fram, inget tvivel om det.

en S60 är ett bra köp, robusta och även reservdelsmarknaden är enormt stor. Jag skulle köra på det, utan tvekan.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

262 Inlägg
2 november 2011
#14
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =7&w=3


där har du ett bra köp om allt är lika bra som anonsen säger smile

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

313 Inlägg
2 november 2011
#15
Rquired skrev:
ganzta skrev:
Rquired skrev:
Volvo S60 är trevlig och snygg, men Volvo har kommit en bra bit sedan 740-tiden och en S60 är långt ifrån billigast i drift i den storleksklassen, Volvo hör inte till de pålitligaste bilarna längre och är inte vidare bensinsnål heller. Du får räkna med 1L/mil i förbrukning vid blandad körning oavsett (bensin)motor...

Vill ni ha en S60 är det inte ett dåligt köp, men har ni fastnat för modellen för att ni tror den är det billigaste och vettigaste valet hade jag rått er att tänka om. smile

Vad skulle du/ni rekommendera? Känner att mitt S60 sug kanske svalnar lite med tanke på responsen.

Behöver lite inspiration känner jag hmm

Jag skulle personligen valt mellan en BMW E46 eller en Lexus IS, BMW och Lexus-ägare har Sverige´s nöjdaste ägare och båda håller mycket hög kvalité. Högst håller jag BMW eftersom Lexus har en inredning som luktar lite Toyota Corolla (Plastig) och eftersom BMW har lite mer körglädje.

En annan nackdel med Lexus IS är att den dricker en del bensin, räkna med 1L/mil där med. Men fördelen men denna är att märkets modeller rent generellt håller extremt bra kontra till exempel Volvo, så det kan i sig vara värt en del droppar bensin kanske?

BMW finns med fler motorer, både 4 och 6cyl. En 143hk 318i dricker 0.7L/mil, en BMW med sexa dricker runt eller strax under 0.9L/mil oavsett om det är en 320i (170hk) eller en 330i (231hk). Det är snarare som så att de starkare motorerna dricker mindre än 320i eftersom 20i är lägre utväxlad.

Två bilar att ta en titt på om du frågar mig!

Kanske borde ta en koll på uppmätta siffror snarare än vad du "hört".

En S60 2,5T med 210 Hk 330 Nm drar 0,91L blandad körning.
En E46 330i med 231 hk 300 Nm drar 1,07L blandad körning.

Bilarna väger ungefär lika mycket.

Volvo är dessutom lättrimmad, för ca 5000 kr får du 40 hästar extra med bibehållen eller tom lägre(!) förbrukning om du kör som förut!

Annars kan man ta en T5 -05 och framåt, 260 Hk original, drar 0,93 blandad och man plockar ur närmare 400 hästar med original turbo och oöppnad motor! Lite OT men finns potential i de kärrorna:)
Senast redigerat av volvodrajvor (2 november 2011)


16 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#16
Tack för alla svar...Men här händer det lite grejjer.

En familjemedlem vill sälja sin Mazda 6 2005 halv-kombi cirkus 145 hästar, nya däck, pedantskött, gått 7 tusen mil. Ypperligt servad, skattad och besiktad nu i sep. Och han vill ha 70 000 rakt av.

Det är inte världens snyggaste bil, men vafan, det låter rent spontant som ett bra första steg in i bil-världen....eller?

För mig är det jättemycket värt att man köper från en familjemedlem och all den trygghet som kommer med det. Men är priset bra? Borde jag tacka Ja rakt av? Han behöver nämligen ha svar rätt snart.

Tacksam för svar!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 november 2011
#17
ganzta skrev:
Tack för alla svar...Men här händer det lite grejjer.

En familjemedlem vill sälja sin Mazda 6 2005 halv-kombi cirkus 145 hästar, nya däck, pedantskött, gått 7 tusen mil. Ypperligt servad, skattad och besiktad nu i sep. Och han vill ha 70 000 rakt av.

Det är inte världens snyggaste bil, men vafan, det låter rent spontant som ett bra första steg in i bil-världen....eller?

För mig är det jättemycket värt att man köper från en familjemedlem och all den trygghet som kommer med det. Men är priset bra? Borde jag tacka Ja rakt av? Han behöver nämligen ha svar rätt snart.

Tacksam för svar!

kan skapa problem att köpa bil utav nära och kära ... håller mig alltid långt ifrån det. Men det är nog en bra bil


1 224 Inlägg
2 november 2011
#18
ganzta skrev:
Tack för alla svar...Men här händer det lite grejjer.

En familjemedlem vill sälja sin Mazda 6 2005 halv-kombi cirkus 145 hästar, nya däck, pedantskött, gått 7 tusen mil. Ypperligt servad, skattad och besiktad nu i sep. Och han vill ha 70 000 rakt av.

Det är inte världens snyggaste bil, men vafan, det låter rent spontant som ett bra första steg in i bil-världen....eller?

För mig är det jättemycket värt att man köper från en familjemedlem och all den trygghet som kommer med det. Men är priset bra? Borde jag tacka Ja rakt av? Han behöver nämligen ha svar rätt snart.

Tacksam för svar!

Bra bil iaf, grymt nöjd. Ägts sedan 2004 utan ett enda problem.

Och kom inte och säg att en Volvo s60 är snyggare, Herregud

i-vtec Do you?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2011
#19
volvodrajvor skrev:
Rquired skrev:
ganzta skrev:
Vad skulle du/ni rekommendera? Känner att mitt S60 sug kanske svalnar lite med tanke på responsen.

Behöver lite inspiration känner jag hmm

Jag skulle personligen valt mellan en BMW E46 eller en Lexus IS, BMW och Lexus-ägare har Sverige´s nöjdaste ägare och båda håller mycket hög kvalité. Högst håller jag BMW eftersom Lexus har en inredning som luktar lite Toyota Corolla (Plastig) och eftersom BMW har lite mer körglädje.

En annan nackdel med Lexus IS är att den dricker en del bensin, räkna med 1L/mil där med. Men fördelen men denna är att märkets modeller rent generellt håller extremt bra kontra till exempel Volvo, så det kan i sig vara värt en del droppar bensin kanske?

BMW finns med fler motorer, både 4 och 6cyl. En 143hk 318i dricker 0.7L/mil, en BMW med sexa dricker runt eller strax under 0.9L/mil oavsett om det är en 320i (170hk) eller en 330i (231hk). Det är snarare som så att de starkare motorerna dricker mindre än 320i eftersom 20i är lägre utväxlad.

Två bilar att ta en titt på om du frågar mig!

Kanske borde ta en koll på uppmätta siffror snarare än vad du "hört".

En S60 2,5T med 210 Hk 330 Nm drar 0,91L blandad körning.
En E46 330i med 231 hk 300 Nm drar 1,07L blandad körning.

Bilarna väger ungefär lika mycket.

Volvo är dessutom lättrimmad, för ca 5000 kr får du 40 hästar extra med bibehållen eller tom lägre(!) förbrukning om du kör som förut!

Annars kan man ta en T5 -05 och framåt, 260 Hk original, drar 0,93 blandad och man plockar ur närmare 400 hästar med original turbo och oöppnad motor! Lite OT men finns potential i de kärrorna:)

Haha, ja du får gärna ge en källa på dem siffrorna och vilka som mätt upp dem. En 330i E46 har en av tillverkaren uppgiven förbrukning på 9.1L/100Km (Källa; Autopower.se som i sin tur tar uppgifterna från BMW) och en S60 2.5t skall enligt Volvo dra 9.1L/100km även den: http://www.bilstart.se/bilfakta/volvo/s60/25-t/290472

När Teknikens Värld testade S60 T5 (2.5t hänger inte med en 330i) 2003-04 drog den i praktiken 1.07L/mil och gjorde 0-100 på 7.1sek, medan samma tidnings test från 2002-08 utav en 330i SMG Clubsport (=Extra breda däck och kjolpaket) gav en förbrukning på 1.07L/mil och 0-100km/h på 6.6sek. En SMG är, enligt BMW, både törstigare och slöare än en vanlig manuell 330i samtidigt som Clubsport´s extremt breda (255) däck bör göra en del för förbrukningen. 330i SMG har inte den SMGII-låda som kom till M3 E46 utan samma SMGI som fanns i M3 E36, kort och gott roligt men inte lika snabbt som moderna alternativ.

Jag är medveten om att en Turbomotor har högre medeleffekt och således borde glänsa om man istället kört t.ex 70-130km/h istället för 0-100km/h, men 330i SMG gör 70-130km/h på 6.7sek och en S60 T5 gör detta på 6.4sek. Det är fortfarande Teknikens Värld som mätt detta.

Min far har kört 60.000 mil med E46 M54, många av dessa milen har förstås lagts på långturer men vid blandad körning drack hans bägge E46 just 0.9L/mil med honom bakom ratten och 0.88L/mil med mig bakom ratten. Lite lägre än vad tillverkaren anger, förmodligen för att Halmstad inte bjuder på lika mycket riktig stadskörning som "storstad" enligt Eu-körcykeln gör. Jag har aldrig kört så snålt i en Volvo ens en 2.4 170hk, min far började nämligen med en sådan 2000 men bytte eftersom just hans Volvo (Måndagsex.) valde att tillbringa den mesta tiden på verkstad. Ingen av alla de Volvo hyrbilar jag vid det här laget bör ha lagt tusentals mil bakom ratten på har heller kunnat matcha BMW´s effekt/förbrukning, vilket kanske inte är så konstigt då BMW fått flera priser för just detta effekt/förbruknings-förhållande (Ex. TV´s miljöpris år 2000) medan Volvo fram tom DRIVe-dieslarna alltid varit och ansetts som törstiga. 

Just detta är min erfarenhet, 330i är lika pigg men snålare vilket jag tycker framträder ovan där en 330i med SMG och extremt breda däck dricker lika mycket som Volvo, men det är egentligen inte viktigt i mina ögon. Jag kör för min egen skull och struntar i hur snabb bil andra har, och 330i är enormt mycket roligare i mina ögon än S60 med sin vaga styrkänsla, mjuka chassi och kraftreaktioner i styrningen.

Åsikten är annorlunda, men källhänvisning är viktigt innan man häver ut sig siffror!
Senast redigerat av Rquired (2 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
2 november 2011
#20
Rquired skrev:
Just detta är min erfarenhet, 330i är lika pigg men snålare vilket jag tycker framträder ovan där en 330i med SMG och extremt breda däck dricker lika mycket som Volvo, men det är egentligen inte viktigt i mina ögon. Jag kör för min egen skull och struntar i hur snabb bil andra har, och 330i är enormt mycket roligare i mina ögon än S60 med sin vaga styrkänsla, mjuka chassi och kraftreaktioner i styrningen.

Åsikten är annorlunda, men källhänvisning är viktigt innan man häver ut sig siffror!

Ok, här kommer lite källhänvisning. Testförbrukning:
Bmw 330, 10,5l/mil http://prod.automotorsport.se/media/bil … forts.html
Volvo s60 T5, 10,6l/mil http://prod.automotorsport.se/media/bil … 1104c.html
Bmw 330xi, 11,6l/mil http://prod.automotorsport.se/media/bil … 11104c.htm

Visserligen olika tester men borde inte vara några dramatiska skillnader. Skulle vilja säga att det känns som lite dött lopp när det gäller bensinförbrukning. Du jämför med 2,5t som är svagare men lika törstig. Tillverkarnas uppgifter kan vi slänga i någon soptunna för eftersom bensinförbrukningen är optimerad efter just den specifika körcykeln - och där är bmw erkännt duktiga eftersom de är en av de tillverkare som på sina motorsvagare (oftast 4 cyl) har högst skillnader mellan faktisk bensinförbrukning och körcykeln.

Mitt råd är att strunta i bensinförbrukningen när det är så små skillnader som knappt märks i plånboken. Bättre välja bil efter andra egenskaper , typ körkänsla, utrymmen, glädje, design.


Sök