3144
Sök

Har problem med det vänster bakhjul på min Golf 3 -92

58 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Hej jag har fått ett problem med mitt vänstra bakhjul.
Det har börjat låta konstigt och det klockar när man svänger höger, och sen känns det som om hjulet vobblar och när jag rycker i bakhjulet ut och in så rör det sig. Bultarna sitter fast.
Kan det va hjullagret som är slut ?

Tacksam om någon kanske vet vad det kan va ? eller har haft samma problem.
Senast redigerat av Speed911 (1 november 2011)

493 Inlägg
1 november 2011
Yes troligtvis ett lages som e skrot. Kanske till och med en axeltapp som e kass om lagert skurit. Hade ja på min gamla golf. Köp så ett märkeslager och inget billigt skit.. Lönar sig sällan i längden

Mvh

Googlemaster

3 235 Inlägg
1 november 2011
Du behöver dra åt huvudmuttern tills hjulet inte längre vobblar, men fortfarande roterar med bara lite motstånd.

493 Inlägg
1 november 2011
engolf skrev:
Du behöver dra åt huvudmuttern tills hjulet inte längre vobblar, men fortfarande roterar med bara lite motstånd.

Tipps e att riva ner och kolla först, annars kan du förbereda nästa tråd i huvudet, " mitt hjul lossnade och nu undrar ja vilken bil jag ska köpa".. Ett tips på vad du kan döpa tråden till...

Googlemaster

58 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Jepp jag ska riva av hjulet i morgon och kolla lite mer på vad jag kan hitta för fel...

58 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Ja då var det fixat.. Det var ett hjullager bak. Det tog ju bara en timme och byta det. Och jag gjorde här ute på parkeringen var jag bor. Det var Skapligt Enkelt tycket jag. smile
Senast redigerat av Speed911 (2 november 2011)

58 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Nu är jag trött på det här. jag har byt hjullager bak två gånger.. på samma sida bak.
Vad är det som kan vara fel. jag sätter dit det som det ska men ändå så går det sönder. måste jag lämna in skitet eller vad fan ska jag hitta på. Är så trött på det här.
För jag anar att de gör lika dant som jag och sen går det sönder igen.... Suck
Senast redigerat av Speed911 (13 november 2011)

477 Inlägg
13 november 2011
du gör inte fel när du monterar det då?
vill minnas att vissa modeller har en typ av koniskt lager... rätta mig om ja har fel...
i så fall skall lås muttern till lagret inte låsas hårt! finns en specefik åtrdragning för detta!
muttern skall typ dras åt först och sedan släppas efter tills brickan bakom kan "flyta", alltså skjutas lite halvlätt med en mejsel...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

58 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Det kanske jag har gjort. Men de är det som jag får se när jag tar den till en verkstad. så får de titta på den och se vad jag har gjort för fel.
Så jag kan göra rätt nästa gång.

Sök