3020
Sök

VW Vento 94 1,8l, problem med bränslesystemet

41 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan,

Jag kan ha lagt denna tråd fel, ber om ursäkt då och admin/mod får mer än gärna flytta den till bättre ställe.

Har då en VW Vento -94, 1,8l motorn och jag har problem med bränslesystemet, tror det är antingen bränslepumpen och/eller bränslefiltret som är orsaken till felet, det kommer inte fram något bränsle till förgasaren (skratta gärna om jag skriver fel eller har fel, men jag är verkligen ingen mekaniker men jag vill gärna få mer kunskap och lära mig:), det kommer i alla fall inte fram något bränsle till motorn för vi skruvade loss slangen för bränsle som sitter fram vid motorn och de kom ingen soppa därifrån, sen hällde vi bensin rätt i luftintaget/förgasaren(?!) (förmodar jag att det var) och då startade bilen direkt.

Nu till frågan, hur många bränslepumpar sitter det på min modell och vilka passar? Samt om det är jättesvårt att byta denna/dessa. För andra pumpar till andra modeller lär ju passa på min också, är i akut behov av att få bilen fixad och har ingen jättestor budget och vill köpa nytt men inte för över 3.000kr

Tacksam för svar och seriösa sådana med info och hjälp!

Mvh
Senast redigerat av Tw1X_ (2 november 2011)

41 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#2
bump

642 Inlägg
3 november 2011
#3
Kolla först så att säkringen till bensinpumpen inte gått och prova byt bränslepumpsreläet, lite billigare och enklare att byta än att gå direkt på pumpen.


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2011
#4
www.ebay.de är din bästa vän om du behöver en ny bränslepump. Kolla upp original artnr via VW, sen knappar du in det i sökfältet på ebay.de, du bör få ett antal träffar. Priset brukar ligga kring 100 Euro inkl frakt. Att byta pumpen är enkelt då det borde vara samma konstruktion som på Passat, dvs pumpen sitter inne i tanken... Du förstår hur den sitter när du väl ser den nya pumpen, du får alltså en helt ny pumparmatur o inte enbart en pump!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

41 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#5
Jag har kollat alla säkringar, de som sitter inne i kupén då, några andra vet jag inte om. Men alla säkringar var hela (även för fuel pump), vet inte om det finns fler för just den.

Relät sitter också inne i kupén inne vid övriga säkringar? På vissa bilar sitter detta lite överallt.

Har fått höra att det sitter du pumpar på min bil, stämmer det? Köpte en ny pump för 400kr, vilket inte ser så himla svårt ut att byta, trycka ner, vrida, plopp så är den loss i princip

642 Inlägg
3 november 2011
#6
Pumpen sitter nere i tanken, bort med bagagerumsmattan och reservhjulet och så har du tankarmaturen där nere. Lossa kablar och bensinslangar och ha trasor som du torkar upp eventuellt soppaspill med, sen är det bara upp med armaturen och byta pump alt koppla ström direkt från batteriet till pumpen för att se ifall den pumpen drar igång, gör den inte det är det bara att byta.
Senast redigerat av DanneJ (3 november 2011)


41 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#7
#4, tack för ditt svar. 100euro är runt 900svenska kronor, vilket är lite väl mycket för min budget då jag har lite annat på bilen att fixa efter bränslepumpen, tyvärr.

Har ju som sagt kollat säkringarna dock inte reläna, köpt ny pump, tror att det är samma då kopplingarna ser ut/verkar vara samma som på min befintliga pump, så bör ju bara vara att ta loss den gamla, dit med den nya, på med plus, minus och slangen, sen klart? Har även köpt nytt bränslefilter. Vissa säger att det är 2pumpar på min bil, stämmer? I så fall, vart sitter den andra och passar annan pump där med?

Oerhört tacksam för hjälp, svar och tips!

Mvh

642 Inlägg
3 november 2011
#8
Reläet sitter ovanför säkringarna precis längst till höger i reläraden närmast säkringarna.

Har aldrig hört talas om att det ska sitta 2 pumpar. Pumpen ska bara vara att byta, en ganska "straightforward" operation.


41 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#9
#6, tack för snabbt svar!

Pumpen sitter till höger om hålet där reservhjulet ligger så det behöver jag inte ta bort. Har varit där och fiskat lite, går inte att bara byta pumpen direkt med armaturet på plats i tanken? Verkar ju vara oerhört simpelt och lätt att få loss pumpen bara.

Har haft kompis som varit bak vid pumpen när jag vridit på tändningen och pumpen är helt tyst, så lär ju vara den som gått eller något relä i bästa fall smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2011
#10
Tw1x: Du hittar så gott som allt till VW på ebay.de, jag köpte tex tysk-tillverkade bromsskivor runt om till min Passat, inkl belägg, gav ca 140 Euro har jag för mig, o då ingick nya bakhjulslager...
För 3000 får du nästan en ny Vento i delar på ebay.de*haha*. Reservdelspriserna hos Mekonomen (Dyronomen!) o liknande kedjor är väldigt höga, skamligt höga, snudd på samma pris som hos VW ibland!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

41 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#11
#10, jag brukar säga "du får nästan en helt ny bil i delar på feltema för 1500kr" big_smile haha, sant sant.
Kollade VAG, pump 3800kr om jag inte minns fel helt, mekonomen 2400kr tror jag, autoexperten något i samma stil, feltema 399kr big_smile haha, dock bara pumpen, iofs bara den som det är fel på, armaturet är det inget fel på och verkar inte vara något direkt slit att få loss pumpen från armaturet (tacka vet jag tyska bilar)

Så jag tror det blir att kika relät, sen byta filter och pumpen, sen lär den gå som ett skott igen. Tills nästa sak går sönder

Men som sagt, alla tips, idéer och all hjälp uppskattas enormt! Är inte så kunnig men man lär sig ju inget om man inte pillar heller, därför jag vill få mer kunskap i teorin som jag kan använda av mig praktiskt när jag byter pumpen wink

41 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#12
Har nu varit ute idag och försökt byta bränslepumpen, den nya jag har ser ut och har samma kopplingar som på min befintliga så verkar inte vara fel pump, så nu bara till bytet.

Men vilket är bäst och lättast som hur måste jag göra? För själva pumpen går väl inte att få loss utan att lyfta upp hela armaturet från tanken? Och hur får man loss det? Har läst i Haynes reparationshandbok men blir inte mycket klokare, står bara att man ska göra si och så, vilket jag tycker att jag gjort.

Ser ut såhär, har tagit bort slangar och kablar

http://cdn.imghack.se/images/f39eb50cba31335db92d31cd967d5310.jpg

Vågar/vill inte slita bara, för rädsla att förstöra något

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 november 2011
#13
Du skall vrida den åt ena hållet, typ 2-5 cm. Minns jag rätt så sitter det men typ en bajonettfattning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

41 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
#14
Tänkte bara säga att bilen funkar nu, bytte pumpen, startar som en klocka.

Tack alla som gett mig hjälp!


Sök