3946
Sök

Kopplingsfrågor kylskåpskompressor

12 086 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Försöker få igång en gammal kylskåpskompressor men lyckas inte.

Som man ser på bilden går dom två strömkablarna till nån dosa (typ ett relä eller nått)
Det är den här svarta kabeln som går till mitten som är problemet. Vart ska den kopplas?
Jag testa att koppla på den bruna, då gick kompressorn men den svarta dosan kablarna är kopplade till började ryka och lukta bränt.

Någon som vet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2637/2637-a3bcbc4b3e0de7283243fb7478b32be3.jpg
Senast redigerat av JapMax (4 november 2011)

629 Inlägg
3 november 2011
Är kyltekniker, jobbar med sådana där rackare dagligen, men ta gärna fler bilder från andra vinklar, så blir det lättare att hjälpa dig.

Det lilla relät är ett startrelä, och det ser ut som du kopplat rätt.
Om det är trasigt startar inte kompressorn.
Vart går den svarta kabeln?

Mröh

12 086 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Jag har inte ändrat på något, den högra kabeln går från vägguttaget med blå och brun kopplade till de två blecken med skruvarna på. Sen från dom går de vidare ut i den vänstra kabeln tillsammans med den svarta som är kopplad i mitten undertill på startrelät. Den vänstra kabeln gick sedan vidare upp i kylskåpet, jag bara klippte av denna. Antar att blå/brun går till belysning etc och att svart på något sätt är kopplad till en termostat?

Då tänkte jag att man ska mata den svarta med ström för att slå till startrelät som ska starta kompressorn. Testade och då gick kompressorn igång men samtidigt började relät ryka ganska regält, är spänningen för hög, att den ska reduceras i nån termostat av något slag?

Jag har två kompressorner och båda är lika kopplade och ger samma symtom.
På den ena testa jag så hårt så plasten smälte och det började spraka smile

3 Inlägg
15 juli 2013
Gammal tråd. Men jag ger det en chans iaf.

Hur sjutton får man igång kompressorn? Tog inte kort på hela kopplingsschemat utan bara på det jag trodde jag behövde.

Sök