3662
Sök

Bränsleprisets framtid?

Rallyförare
1 075 Inlägg
4 november 2011
#21
Exakt!
Andromeda skrev:
Om råoljepriset skulle sjunka allt för mycket kommer bensinpriset sannolikt att hållas uppe genom högre energiskatter. Det är så Sverige funkar...


Pim_Pim
4 november 2011
#22
Förstår inte varför alla gnäller om bensinpriset, så farligt är det väl inte ?
Senast redigerat av Pim_Pim (4 november 2011)

Rallyförare
1 075 Inlägg
4 november 2011
#23
Optimera bilen för E85 så kör man betydligt billigare även fast E85 ökar bränsleförbrukningen.
Ett extra plus är att E85 är betydligt skonsammare för motor, packningar & gummi än bensin.
Vi gjorde ett test som visade att bensin (BF95) fräter mer på packningar, ventiltätningar & slangar under 1 dygn än vad E85 gör under ett helt år smile


1 217 Inlägg
4 november 2011
#24
Och skulle e85 bli för dyrt (20kr+/L) för dom som konverterat så kanske ni kan få dispens för en kokare, då kan ni bränna eget bränsle.

Nackdelen är väll att då ska staten säkert komma och sätta någon form av mätare på apparaten och sedan skickar dom en räkning på alkoholskatten ni måste betala wink


176 Inlägg
4 november 2011
#25
för mig spelar det ingen roll va det kostar ja tankar aldrig för mer än en hundralapp ändå tongue


Rallyförare
1 075 Inlägg
4 november 2011
#26
Japp, vi bor ju i Sverige så det scenariot är högst tänkbart tyvärr....

....Glöm inte att hedanefter rösta med en kula tongue

http://www.youtube.com/watch?v=aMZxIGaraGI






Ksj skrev:
Och skulle e85 bli för dyrt (20kr+/L) för dom som konverterat så kanske ni kan få dispens för en kokare, då kan ni bränna eget bränsle.

Nackdelen är väll att då ska staten säkert komma och sätta någon form av mätare på apparaten och sedan skickar dom en räkning på alkoholskatten ni måste betala wink
Senast redigerat av carnageman (4 november 2011)


Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#27
Det som gör mig mest arg är att priserna endast är så i Europa. När jag var i Australien (tre år sen men ändå) så var priserna betydligt lägre en Sverige likaså USA och senast jag var i UAE (Sommaren i år) så var priset mellan 1-3 AED per liter det är ca 2-6kr alla körde runt i tyska V8or i form av AMG eller M.

De har ingen skatt på varken bensin eller bilar i UAE, på tal om det. Jag är på väg att skaffa mig en ISF där bilder uppe snart.

EDIT: BILD UPPE NU! Kolla fotoalbum!
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (4 november 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

StenkrossTomte
359 Inlägg
5 november 2011
#28
dkws2 skrev:
för mig spelar det ingen roll va det kostar ja tankar aldrig för mer än en hundralapp ändå tongue

Vi har en på jobbet som resonerade sådär, dock var han seriös tongue

No turbo shit! Just Real Power!

Rallyförare
1 075 Inlägg
5 november 2011
#29
Vi betalar cirka 11kr skatt på blyfri 95 och diesel.

Vi är det enda landet som i världen som har så hög skatt på drivmedel och samtidigt betalar svindyr fordonsskatt.

I andra länder med hög drivmedelsskatt ingår fordonsskatten i drivmedlet.

Med det systemet får dom som kör mycket betala mer för vägarna, tung trafik som drar mycket drivmedel och kör långa sträckor betalar mycket medans lilla Fia som kör en Nissan Micra 1,5mil om dagen betalar lite...
Det systemet blir betydligt rättvisare än det vi har idag.

Som exempel betalar jag drygt 3400kr/år i vägskatt på min Explorer som vägen 3.3 ton & drar 1.1-1.7L/mil medans farsan betalar cirka 10000kr/året för en Chrysler Voyager Diesel som väger 1,5 ton & drar 0.7-0.8L/mil...

Ska vi få en vettig struktur på soppa eländet så borde följande tillämpas:

Fordonsskatten ingår i drivmedelspriset med 2%

* Förnyelsebara bränslen helt skattefria (även moms borttagen) Enda skatten 2% vägskatt skall ingå
* Tak för E85 MAX 8kr/L, skall lagstadgas och gälla fram tills år 2020

* Bensin & Diesel skattas med moms + 2% vägskatt, därefter en fossilskatt som fyller upp så att bensin & diesel kostar exakt 12kr (det totala priset (drivmedel+vägskatt+moms+fossilskatt) klubbas och får varken överstiga eller understiga 12kr/L fram tills 2020.

* Transportstyrelsen skickar ut saklig information om etanolkonvertering av bensindrivna bilar till alla hushåll i Sverige.
Senast redigerat av carnageman (5 november 2011)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 november 2011
#30
Carnageman: Kan tillägga att jag betalar 2500:- i skatt på min Lincoln som drar 1.3L milen blandad körning medans min Saab 9000 har skatt på 2700:-. Det är inte vettigt det heller.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 327 Inlägg
5 november 2011
#31
Thunderbird88 skrev:
Carnageman: Kan tillägga att jag betalar 2500:- i skatt på min Lincoln som drar 1.3L milen blandad körning medans min Saab 9000 har skatt på 2700:-. Det är inte vettigt det heller.

Det finns väl ingen Saab 9000 som har en så dyr skatt som 2700 kr?


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 november 2011
#32
Aero T16 skrev:
Thunderbird88 skrev:
Carnageman: Kan tillägga att jag betalar 2500:- i skatt på min Lincoln som drar 1.3L milen blandad körning medans min Saab 9000 har skatt på 2700:-. Det är inte vettigt det heller.

Det finns väl ingen Saab 9000 som har en så dyr skatt som 2700 kr?

Min har det hmm
En 1994 Saab 9000 CS

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 november 2011
#33
Thunderbird88 skrev:
Aero T16 skrev:
Thunderbird88 skrev:
Carnageman: Kan tillägga att jag betalar 2500:- i skatt på min Lincoln som drar 1.3L milen blandad körning medans min Saab 9000 har skatt på 2700:-. Det är inte vettigt det heller.

Det finns väl ingen Saab 9000 som har en så dyr skatt som 2700 kr?

Min har det hmm
En 1994 Saab 9000 CS

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 november 2011
#34
Andromeda skrev:
Thunderbird88 skrev:
Aero T16 skrev:

Det finns väl ingen Saab 9000 som har en så dyr skatt som 2700 kr?

Min har det hmm
En 1994 Saab 9000 CS

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.

Manuell. Hur som helst så skall jag göra mig av med skrället. Fan för dyrt. Sanslöst dyr försäkring också när den står på min far. Billigare försäkring på min Lincoln Mark Viii (!!!!!!)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2011
#35
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:
Thunderbird88 skrev:

Min har det hmm
En 1994 Saab 9000 CS

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.

Manuell. Hur som helst så skall jag göra mig av med skrället. Fan för dyrt. Sanslöst dyr försäkring också när den står på min far. Billigare försäkring på min Lincoln Mark Viii (!!!!!!)

Ja men de med skatt är konstigt.

Min farmor har en Hyundai Accent -05 automat, den kostar lika mycket i skatt som min 940 (1870 kr).
DET är konstigt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2011
#36
carnageman skrev:
Vi betalar cirka 11kr skatt på blyfri 95 och diesel.

Åh nej? Hur räknar du nu? Och vad räknar du in?

Det som borde ingå är väl; bensinskatt, miljöskatt och moms?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 november 2011
#37
Någon hade räknat ut att bensinen borde kosta ca 11 kr om man räknar om från femtiotalets bensinpris.  Soppan var inte gratis då heller, även om den är relativt dyrare nu.

Volvo S80 2,9.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 november 2011
#38
twin_cam skrev:
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.

Manuell. Hur som helst så skall jag göra mig av med skrället. Fan för dyrt. Sanslöst dyr försäkring också när den står på min far. Billigare försäkring på min Lincoln Mark Viii (!!!!!!)

Ja men de med skatt är konstigt.

Min farmor har en Hyundai Accent -05 automat, den kostar lika mycket i skatt som min 940 (1870 kr).
DET är konstigt...

att en hyundai kostar så i skatt är inget jag ´är förvånad över.
då är de ju lustigare att min 940 kostar 2200kr.


93 Inlägg
6 november 2011
#39
Alla bilar som inte uppfyller miljöklass 2005 har viktbaserad fordonskatt.

indelat i skatteklasser om 100kg och olika skattesats beroende på drivmedel.

spelar ingen roll vad det är för märke/modell årsmodell lr vad det nu kan vara.

och har du en Saab 9000 med 2700kr i skatt så lär den ha en tjänstevikt på runt 2ton vilket är 400kg mer än en vanlig, och det är ju lite lustigt....

Forummoderator
18 038 Inlägg
6 november 2011
#40
En nära nog klassisk dokumentär som man bör se om man nu missat den. GM:s bil EV1 gick på el och ägarna tyckte om den (De kunde bara leasa) Helt plötsligt fick man inte förnya avtalen och bilarna skrotades av Gm.

http://vimeo.com/19863733

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök