3329
Sök

Oil sludge Saab 9-5 Aero 02!!

118 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#1
har hört att så kallad oil sludge är vanligt på motorstarkare saabar. Vad ska man göra för att undvika det?! Och om man har det problemet hur yttrar sig det?!

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

1 062 Inlägg
5 november 2011
#2
kellis skrev:
har hört att så kallad oil sludge är vanligt på motorstarkare saabar.

Tvärt om skulle jag säga! Ju starkare motor desto mindre problem.
De som oftast drabbas har jag hört är 2,0t 150hk med automatlåda. Och ju försiktigare bilen är körd ju större är risken.
Jag hade inte oroat mig om jag var du så länge oljan ser fin ut och motorn låter som den ska.

M.V.H.


Supraman
2 300 Inlägg
5 november 2011
#3
Det problemet kommer oasett motor.
Det är extremt viktigt att man kör med den oljan som saab rekomenderar.
Vill du ligga steget före föreslår jag att du kolla upp motorn och vevhusvent osv för att slippa problem i framtiden.
Tyvärr är detta en sjuka som finns.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

508 Inlägg
5 november 2011
#4
V6:an har inga problem med olje sludge. Byt olja varje år med 1000 mils intervall i mellan.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2011
#5
Skalman skrev:
V6:an har inga problem med olje sludge. Byt olja varje år med 1000 mils intervall i mellan.

Nej men det beror ju på att det är en helt annan motor, det är ju bara B235 som har problemen med oil sludge.

Felet uppstår när man kör många småturer där bilen inte blir ordentligt varm så att bensinångorna och avgaserna som smiter förbi kolvringarna förångas och kommer ur vevhuset. Istället stannar dom gaserna kvar i vevhuset och "fräter" på oljan som sakta men säkert blir sämre och sämre. Oljan åldras alltså i förtid när man kör mest korta sträckor och det är det som orsakar oil sludge-problemen.

Sluta ta bilen till pizzerian på hörnet i kvarteret bara för att ni inte orkar bära hem pizzorna helt enkelt  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

847 Inlägg
5 november 2011
#6
Det finns ju flertalet uppdateringar för vevhusventilationen på Saabar med oilsludge problem. Är oljebytena skötta o det finns den senaste uppdateringen så ska det nog vara lugnt.


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 november 2011
#7
Serviceintervallen är överlag liiiite väl långa på nya bilar, typ 3000 mil, allt för att man skall kunna använda sig av argumentet låga servicekostnader, eller till o med gå ut med "Fri service i 3 år eller 8000 mil" som BMW gör. Naturligtvis så bör motoroljan/filtret klara dessa intervall om man kör längre sträckor (över 15 mil) ungefär varannan vecka så kondens o annat "gott" avdunstar från motorn. Problemen uppstår främst när man kör korta sträckor där bilen inte hinner bli varm, dvs oljan späs ut med mer o mer kondens, bensin osv, till slut så sätts vevhusventilationen igen o det KAN sluta riktigt illa, tex med böjda vevstakar (jag pratar generellt nu, inte märkes specifikt). Sludge är ett annat problem som vissa tillverkare har haft problem med, främt Saab & "VAG-bilar". Sludge är något i stil med att oljan börja "koksa" o blir som sirap, till slut så uteblir smörjningen, normalt så skall det inte uppstå sludge om man man byter absolut senast vid det mil-antal som serviceindikatorn (eller liknande) informerar om. För att minimera risken för sludge skall man använda sig av en högkvalitativ long-life olja, en sådan som är godkänd av tillverkaren...Ett bättre alternativ är att använda sig av en riktigt bra olja, eller samma long-life som tillverkaren rekommenderar, men byta när man har ca 50% kvar till service, dvs man byter bara olja och filter.
Lite OT men ändå: Min far har en Audi A3 -11 som han "chippade" hos BSR när den gått 1000 mil (dvs ca 195Hk & över 400Nm, det är 2.0Tdi med 140Hk från början). Hos BSR kunde man köpa till en motorgaranti som går in och täcker ev maskinskada då Audi lär neka maskinskada om de ser att den varit "chippad", naturligtvis köpte han till denna garanti. Ett av kraven BSR hade var att bilen MÅSTE få ny olja/filter senast var 1500 mil. Kontentan blev i min fars fall att det kommer vara BSR som kommer få göra all service på hans bil i framtiden. Skall tillägga att bilen går som ett skott:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 327 Inlägg
5 november 2011
#8
Byt olja vid max 1000 mil så ska det inte vara några problem. Är det däremot kört med oljan för långt tidigare så är ju risken stor att man åker på att laga. Pratade med en förra veckan som lämnat in sin 9-5 - 99 tidigare för 18000 kr för att laga det oilsludge ställt till med.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 november 2011
#9
1, Tar den inte mer olja än mellan max/min strecket på 1000-mil så behöver du antagligen inte vara bekymrad.
2, Kör du mycket kortsträckor så se till att du har senaste uppgraderade vevhusventilationen monterad
3, BYT olja på 1000-mil, detta är viktigt och kör på en bra olja med rätt specifikation. Oljemärket är av sekundär betydelse.
4, Mät kamsträckaren. DETTA ÄR JÄTTEVIKTIGT! Kamkejdan/dreven slits onormalt och det är "lika med bingolotto" även om servicarna är gjorda efter bok och avtal och det finns massor av bilar där drev/kjedjor varit dyngsluta redan vid 10 000-mil. Det tar ca. 10-min att mäta sträckarn och ger dig direkt svar på hur illa det är. Finns mao. en anledning till varför en komplett låda med precis allting som behövs till kam och balansaxeldrivning kostar runt 1200 spänn på Saab.
Senast redigerat av hotrodder (5 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
5 november 2011
#10
mitt råd är att göra några snabba oljebyten med helsyntets olja av sämre kvalite

då snackar vi 10-30mil mellan bytena och sen ner med tråget och gör rent allt från allt gobba
byt silen på pumpen

kolla även hur lagrena ser ut
det är bättre att upptäcka problemet i tid

är turbon bytt så är det första tecknet på att motorn snart rasar

Kör fort så hinner inget hända...


Sök