Serviceintervallen är överlag liiiite väl långa på nya bilar, typ 3000 mil, allt för att man skall kunna använda sig av argumentet låga servicekostnader, eller till o med gå ut med "Fri service i 3 år eller 8000 mil" som BMW gör. Naturligtvis så bör motoroljan/filtret klara dessa intervall om man kör längre sträckor (över 15 mil) ungefär varannan vecka så kondens o annat "gott" avdunstar från motorn. Problemen uppstår främst när man kör korta sträckor där bilen inte hinner bli varm, dvs oljan späs ut med mer o mer kondens, bensin osv, till slut så sätts vevhusventilationen igen o det KAN sluta riktigt illa, tex med böjda vevstakar (jag pratar generellt nu, inte märkes specifikt). Sludge är ett annat problem som vissa tillverkare har haft problem med, främt Saab & "VAG-bilar". Sludge är något i stil med att oljan börja "koksa" o blir som sirap, till slut så uteblir smörjningen, normalt så skall det inte uppstå sludge om man man byter absolut senast vid det mil-antal som serviceindikatorn (eller liknande) informerar om. För att minimera risken för sludge skall man använda sig av en högkvalitativ long-life olja, en sådan som är godkänd av tillverkaren...Ett bättre alternativ är att använda sig av en riktigt bra olja, eller samma long-life som tillverkaren rekommenderar, men byta när man har ca 50% kvar till service, dvs man byter bara olja och filter.
Lite OT men ändå: Min far har en Audi A3 -11 som han "chippade" hos BSR när den gått 1000 mil (dvs ca 195Hk & över 400Nm, det är 2.0Tdi med 140Hk från början). Hos BSR kunde man köpa till en motorgaranti som går in och täcker ev maskinskada då Audi lär neka maskinskada om de ser att den varit "chippad", naturligtvis köpte han till denna garanti. Ett av kraven BSR hade var att bilen MÅSTE få ny olja/filter senast var 1500 mil. Kontentan blev i min fars fall att det kommer vara BSR som kommer få göra all service på hans bil i framtiden. Skall tillägga att bilen går som ett skott:)!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure