2616
Sök

Erfarenheter om följande däck (Sunny, Linglong, Rotalla m.m)

150 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Hej, tänkte köpa nya däck till mina 17" fälgar till våren, kikat lite på dackonline.se, finns ju en hel del att välja mellan, bland annat dom jag nämner i Trådnamnet, det är 3 av dom billigaste märkena på www.dackonline.se

Är det något att ha eller är det bara bortkastade pengar? någon som har/hade sådana däck?

Hissa eller dissa?

Tacksam för svar

Mvh Simon

3 295 Inlägg
6 november 2011
Ling long duger om det torr väg, livsfarliga när det är lite fuktigt eller vid regn. Det gäller väl generellt överlag för alla kina däck...

2 230 Inlägg
6 november 2011
dom duger att leka med men då det är blött är dom snor hala (iaf lågprofil)
annars nankang ns2 funkar okej men inte bra men bättre än sunny osv i blött rätt billiga med.

men ska man ha bra däck både torrt och blött blire ofta däck för runt 1000kr och upp, men desto säkrare med.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

huh?
10 427 Inlägg
6 november 2011
Ptja, kan ju vara lönt att läsa lite däcktester.

Tex Motormännens sommardäckstest 2011: http://www.motormannen.se/export/common … kstest.pdf (finns ett Sunny & Linglong däck med)

Brukar läsa nästan alla däcktester som kommer ut årligen i Sverige och det är sällan man ser
något budget kinadäck som presterar särskilt bra totalt. Vissa moment kan de vara riktigt bra
på men tar igen det med att vara dåliga på allt annat.

Kan nog vara lönt att lägga några extra hundringar på "bättre" däck allmänt från tex Dunlop, Pirelli, Vredestein eller Bridgestone som brukar vara rätt så billiga hos Däckonline, men ändå prestera hyggligt i tester. Men då kanske vi pratar runt 1200kr/däcket i vanlig 17" dimension och jag antar att dom billigaste däcken kostar runt 500-600kr/st.

Har inte kört med några ordentliga budgetdäck själv så kan inte ge nån "riktig" feedback där,
mer än att såna däck är katastrofdåliga och man dör automatiskt ute i trafiken. wink

396 Inlägg
6 november 2011
har haft många blacka däck. absolut sämst är Sunew, helt totalt livsfarliga. (vid blött väglag)
rotalla var också ganska dåliga, dock mer åt det opålitliga hållet. (vid väta...)
nankang tycker jag funkat bäst, lite högt ljud men annars okej.
även haft star performer, inte heller de nåt vidare smile

150 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
En av mina kompisar kör nankang, och han tycker dom funkar riktigt bra?
Senast redigerat av Siiimon (6 november 2011)

2 230 Inlägg
6 november 2011
Siiimon skrev:
En av mina kompisar kör nankang, och han tycker dom funkar riktigt bra?

jo dom funkar skit bra på torr väg riktigt bra grepp för pengen och rätt slit tåliga. Men på blött har dom förmåga att tappa greppet rätt lätt men bara man tar det lugnare och är medveten om det så funkar dom kanon.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 november 2011
Federal SS595 är ett lågpris däck som flera här på forumet har relativt goda erfarenheter av...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2011
Nankang köper jag aldrig mer, de slits skit fort!

snedslitet nankang
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj/oproj/WMARKDSCF1120.jpg

samma hjul, snurrat 180 grader!!
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj/oproj/WMARKDSCF1121.jpg

att notera är även att hjulinställningen på bilen är ok då den inte slitit snett efter detta hjulet... och det är insida däck som är slut...
Senast redigerat av Xoff (6 november 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 november 2011
De enda däck jag har riktigt dåliga erfarenheter av är SAVA, vilket jävla skit! Jag brukar köpa Hankook då jag har fått för mig att de presterar vettigt per krona.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 230 Inlägg
6 november 2011
Xoff skrev:

snedslitet nankang
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF1120.jpg

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF1121.jpg

att notera är även att hjulinställningen på bilen är ok då den inte slitit snett efter detta hjulet... och det är insida däck som är slut...

det dära är garanterat hjul inställnig.. eller fel däcktryck.. körde på mina i nästan 3år bytte i slutet på det 3e.. å då var det flera strippen körningar inblandande även NS2 er då.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2011
Rojpen skrev:
Xoff skrev:

snedslitet nankang
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF1120.jpg

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF1121.jpg

det dära är garanterat hjul inställnig.. eller fel däcktryck.. körde på mina i nästan 3år bytte i slutet på det 3e.. å då var det flera strippen körningar inblandande även NS2 er då.

Hur förklarar du då att däcken efter har klarat sig perfekt? och tryck kollar jag ganska ofta smile

Och varför har de bara gått igenom på ena sidan? varför inte jämntslitna i hela innerringen? känns som om det är olika tjockt gummi i dem (rent fabriksfel altså)
Senast redigerat av Xoff (6 november 2011)

807 Inlägg
6 november 2011
Hur mycket är ditt liv värt? Mitt är iaf värt så mycket så jag köper ordentliga däck för svensk regnsommar! Man byter däck varje 3-4år och du spara alltså 2000 utslaget på 48 månader. Månadskostnaden är med andra ord obefintlig! Att människor ens funderar på att snåla på det enda på en bil som är direkt avgjörande för stoppsträckan har jag aldrig förstått mig på!

I'd rather die like a man, than live like a coward

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 november 2011
Öh byter däck var 3-4 år? Inte jag, o jag är inte ensam...Kör mellan 4-5000 mil/år o sommardäcken på drivhjulen klarar max 5000mil, på den andra axlen så klarar de sig ca 7000mil, så jag köper nya sommardäck 2 gånger på 3 år ungefär...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

* Voff voff *
10 637 Inlägg
7 november 2011
dawwe skrev:
Federal SS595 är ett lågpris däck som flera här på forumet har relativt goda erfarenheter av...

Jepp! Har dom på båda mina bilar. Kommer utan tvekan köpa dom igen när det blir dags. Riktigt bra grepp även på våt vägbana!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

807 Inlägg
7 november 2011
dawwe skrev:
Öh byter däck var 3-4 år? Inte jag, o jag är inte ensam...Kör mellan 4-5000 mil/år o sommardäcken på drivhjulen klarar max 5000mil, på den andra axlen så klarar de sig ca 7000mil, så jag köper nya sommardäck 2 gånger på 3 år ungefär...

Är det allt du snappa upp av mitt inlägg?

I'd rather die like a man, than live like a coward

12 086 Inlägg
7 november 2011
Jag har Linglong bak på 540in, inget jag köpt själv. Otroligt högljudda kan jag säga.
Har knappt kört med bilen på sommaren så har inga erfarenheter prestandamässigt.

Är generellt sätt mycket skepisk till kinadäck, skulle aldrig köpt några.

12 086 Inlägg
7 november 2011
RD_87 skrev:
De enda däck jag har riktigt dåliga erfarenheter av är SAVA, vilket jävla skit! Jag brukar köpa Hankook då jag har fått för mig att de presterar vettigt per krona.

Hankook har många bra däck, de har väl legat rätt lågt från början men har arbetat sig upp.
De jämförs ofta med toppskiktet i både sommar och vinterdäck.

Jag har köpt totalt 14st K107 S1 däck + 2 friktionsdäck jag inte minns modellnamnet på.

Jag hade Sava på min 525iX, jag tyckte faktiskt de bet rätt bra i snön smile Men alla jag nämnde däcken för hade bara dåliga erfarenheter av märket.

1 679 Inlägg
7 november 2011
kört på nankang på min volvo 740 och just nu min 850, väldig lågprofil, tycker dom funkar bra, men känns lite oroliga i blöt underlag, vet man om det så kör man ju därefter, har kört ca 3000mil med dom däckena, fortfarande bra med mönster kvar smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 november 2011
JapMax skrev:
RD_87 skrev:

Hankook har många bra däck, de har väl legat rätt lågt från början men har arbetat sig upp.
De jämförs ofta med toppskiktet i både sommar och vinterdäck.

Jag har köpt totalt 14st K107 S1 däck + 2 friktionsdäck jag inte minns modellnamnet på.

Jag hade Sava på min 525iX, jag tyckte faktiskt de bet rätt bra i snön smile Men alla jag nämnde däcken för hade bara dåliga erfarenheter av märket.

Jag har aldrig testat savas vinterpuckar men de sommardäck jag haft har varit värdelösa. Jag har fått med dem till 2 olika bilar och de har varit lika dåliga båda gångerna.
På min E23 så drog de snett, lyckades flytta runt dem tills den gick rakt. smile
På min amazon gick det inte att styra överhuvudtaget när bilen rullade, helt sjukt. Så sådana skulle jag inte rekomendera till någon.
Kenda är också ytterligare ett billigt b-däck som sltits fort och något ojämnt.
De Hankook jag köpt har jag varit nöjd med, både sommardäck och vinterdäck.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök