6 november 2011
Trådstartare
Har haft körkort för både bil och mc i många år nu och har således både köpt och sålt ett antal bilar och mc. Rent krasst kan man säga att en bil/mc affär sällan är en bra affär rent ekonomiskt. Det jag egentligen vill säga är att jag nästan blir lite förbannad över de många överpriserna som bil/mc ägar vill få ut av sin bil. När jag själv sålt bil/mc så har jag gått enligt listorna som finns, möjligen har jag lagt på lite för att mina bilar alltid hållt ett utmärk skick och varit servade enligt konstens alla regler. MEN, det är inte allt alltid säkert att det spelar in, bilens/mc värde är vad det är. Nu har jag sålt en bil nyligen, det var inte jättekul men jag hoppas att bilen fått en ägar som sköter den lika väl som jag men egentligen spelar det ingen rol, det är en bil och den följer listvärdet.
Nu sitter jag själv och letar bil, har fått för mig att jag vill testa en saabdiesel eftersom jag aldrig provat och snart kan det vara för sent. Kollar efter en 9-3 tid kombi och hör och häpna, nästan alla bilar ligger 20-25000:- för högt enligt de listor som finns. Jag köper att bilarna är pedantiskt skötta (ALLA ÄR DET TYDLIGEN FÖRUTOM NÄR MAN KOMMER OCH TITTAR PÅ DEM) men kom in i matchen 20-25laxar i överpris. Tror folk verkligen att de får sålt bilarna till dessa priser?.
Jag köpte själv en sprillans ny Ford Mondeo för ett tag sen, tror ni att jag förlorat pengar på den? Självklart har jag det men inte fan sätter jag ut ett pris på 240 000:- då det är orimligt för en -10. Jag blir också något irriterad när man prutar då många säljare tar det som en förolämpning, vad hade de väntat sig? Att vi köper bilar för 20-25000:- över marknadspris????? Mycket konstigt.