3940
Sök

Fel volvo 740 snälla HJÄLP!!!!!

9 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
hej jag har en 745a -89 med en b230F, jag har ett fel, är det någon som vet vad följande felkod innebär på volvo 740 (felkod 3-1-2--"Knackinformation från tändsystemet saknas". bilen startar lätt och går hur fint som helst i nån sekund sen börjar den gå upp och ner den går ner så den nästan dör så går den så några sekunder sen dör den helt sen går den hur lätt som helst att starta igen så händer de samma igen. gasar man så dör sen fast pumpgasar man så går de att hålla den i liv lite längre fast till sist så dör den. är de någon som kan hjälpa mig jag har testat att byta massa grejer fast får inte rätt på det. är MYCKET tacksam för svar. mvh nisse.

Bärs!
3 456 Inlägg
9 november 2011
google.se skrev:
3-1-2 = Knackuppfetning
Villkor:
Vid startförsök skickar tändsystemets styrenhet tändsignal både till stift 1 och 28. Detta för att kontrollera att ledningen till stift 28 är hel. Felkod sätts om signalen saknas.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning på ledningen mellan EZ #4 och LH #28.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.

Garaget.org peakade 2008.

9 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
vad menar du med stift 28? och vad menar du med EZ #4 och LH #28? jag tror att felet är nånstans vid fördelaren att gnistan hoppar där ibland så därför den går ojämt men vad gör att gnistan hoppar? jag har gjort fördelare och ändan på kamaxeln kliniskt rent från skit och olja. tack för svaret.

438 Inlägg
9 november 2011
Föreslår du kontrollerar knack sensorns kablar eller prövar och byta sensorn, den sitter under insuget och är skruvad på blocket,

MVH VAnd3rsson

9 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Tack för svaret men har redan bytt de grejerna:P

Sök