3488
Sök

Lufta bromsar på BMW 3-serie

12 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Har en BMW 316 Compact som ABSlampan lyser på, har haft ABSenheten ute och mätt upp. den visar sig vara hel so jag monterade den igen, och nu får jag inte ur luften ur bromssystemet. har använt vacuumbehållare till tryckluft och luftat ute vid hjulen. tacksam för svar // Philip

philip är bäst

866 Inlägg
11 november 2011
Kör som vanligt ..pumpa! Men ta först nipplarna som kommer från huvud cylindern till ABS enheten sedan vid hjulen. och kör en diagnos på enheten i bilen får du fel kod ABS givare vänster bak  och den är hel Då kan det vara ABS styrdonet som är kast. bosch nummer 001 i slutet är kända för att ge upp.

12 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
ska jag lossa på skruvarna nere vid enheten? finns ju inga luftnipplar där. är det styrdonet som sitter under instrumentpanelen på passagerarsidan?

philip är bäst

7 275 Inlägg
11 november 2011
Hur mycket har du luftat?
Jag fick använda en halv liter bromsvätska för att få ur all luft sist...

12 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
har dratt igenom ca 3 liter så är hyfsat trött på skiten

philip är bäst

866 Inlägg
13 november 2011
Lossa rör nipplarna så dom blöder vid röret,

747 Inlägg
13 november 2011
När du hade loss absenheten antar jag att du inte pluggade alla hål och därav att luft kommit in i den, antingen får du hitta ett instrument som kan köra igång pumpen medans du luftar eller så får du helt enkelt köra där du anser det är säkert och bromsa så absen går igång och sen in och lufta igen tills det blir bra.

/ Toni Larsson

12 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
många teorier, jag får prova alla förslagen. tack för hjälpen sålänge

philip är bäst

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 november 2011
Oboy...Lufta med motorn igång...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
vad gör det för nytta

philip är bäst

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 november 2011
Vad det gör för nytta? Jo ABS:en "aktiveras", dvs pumpen går vid behov osv. Jag har alltid luftat med motorn igång, både på VW o BMW, klockrent varje gång. Finns en annan tråd om just luftning av ABS-bromsar, det råder lite delade meningar, men det finns flera exempel på där man misslyckats med luftningen utan att ha motorn igång men lyckades så fort man lät motorn gå under proceduren. Även min lokala (kunniga!) verkstad luftade en av mina bilar med motorn igång, såg detta då de gjorde det under tiden jag väntade. Du har INGET att förlora på att testa!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök