3748
Sök

350 v8 kam byte

51 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#1
tjenare tänkte plocka i en vassare kam i min cheva dok vet jag inte vad det ska vara det är en 350 motor med förgasar insprut på den dock vet jag ju inte vad det är man ska beställa för något någon som vet lite mer om detta som kan ge lite tips ? tack på förhand. martin


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 november 2011
#2
_tratten skrev:
tjenare tänkte plocka i en vassare kam i min cheva dok vet jag inte vad det ska vara det är en 350 motor med förgasar insprut på den dock vet jag ju inte vad det är man ska beställa för något någon som vet lite mer om detta som kan ge lite tips ? tack på förhand. martin

Med tanke på hur dåligt TBI´n flödar och de små ventiler du har i dina toppar så är en sk. "300 hästars kam" det absolut värsta du ska stoppa i din maskin. Vänta dig absolut inga underverk och följer du upp med flata kolvar och större avgassystem så blir han lite gladare. Knuffa även upp grundinställningen på tändningen från 0-grader till max 6-grader så blir det oxå liiiite bättre. Jag har helrenoverat maskin i min Silverado och har just den setupen med 3´ rör utan kat och bara en liten Simoz "rätt igenom" dämpare. Han låter gött och går bra upp till 70-80 vid rödlysena där många små GTI bilar få pisk, men sedan är det dead player och man får skämmas.
Senast redigerat av hotrodder (13 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

51 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#3
ok då kanske jag ska vänta lite med en kam med andra ord och fin lira lite först har nämnligen precis tagit bort katten med 3 " rak hela vägen det gjorde viss effekt men vill nämnligen ha lite mer vrid i maskin när man är ute i leran och leker men den orkar ju inte ricktigt med så mkt.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 november 2011
#4
_tratten skrev:
ok då kanske jag ska vänta lite med en kam med andra ord och fin lira lite först har nämnligen precis tagit bort katten med 3 " rak hela vägen det gjorde viss effekt men vill nämnligen ha lite mer vrid i maskin när man är ute i leran och leker men den orkar ju inte ricktigt med så mkt.

Häng på 35´or som jag ska du få se på tungroddhet och kass bränsleekonomi lol för att inte prata om när man surfar runt i djupsnö cool
Byta kam är inte en direkt förmögenhet och inte så himla mycket jobb av med insuget + bröstkåpan och du är där. Har den gått långt? Original kamdrivning på TBI´maskinerna brukar släpa efter rejält redan efter 10-15 000mil och även om den lätt hänger med över 30 000mil så är en ny roller att föredra alla dagar i veckan.

Edit; Ryck dän rubbet till luftpumpen som sköter avgasreningen oxå och plugga anslutningarna i grenrören. Sedan köper du en multirem för en utan luftpump. Besiktningen bryr sig inte och genom lambdan klarar den avgaskraven ändå.
Senast redigerat av hotrodder (14 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

51 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#5
haha den har gått en bit över 30 000 nu wink bränsle ekonomin är dyr som den är redan så spelar ingen större roll tongue ja det kanske man ska göra tackar för tippset smile tänkte nämnligen byta kam och sätta i en liten vassar och byta alla tätdningar i motorn och serva den till fullo med när jag ändå skruvar med den smile



Sök