3850
Sök

Köpråd: Mercedes Vito 108 CDi -00

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
Den är i kanonskick utvändigt då den är nylackad av en "källarkille" som jag själv lämnat många bilar till genom åren och jobbet är bra gjort. Inte en rostfläck alltså. Vit. 

Rullat ca 27500 mil. Skåp. Startar snällt och går bra. Fd. budbil och växelspaken känns väl lite slapp men alla växlar går in bra. Manuell alltså. Går lätt igång utan glödning i +3 grader idag. Körde den inte då den stod lite tokigt. Men sånt känner man ju (Dessutom haft en som taxi en gång i tiden).

Är de tillförlitliga?
Elfel?
Styrbox/kabelstamskrångel?
Vinteregenskaper?
Värme i kupé?
Snål antar jag att den är olastad men en sak bekymrar mig:

Max effekt: 82 hk vid 3800 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1500 rpm
0–100 km/tim: 26 sek
Maxhastighet: 143 km/h

Ingen raket direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
17 november 2011
#2
Dieselsmurfen skrev:
Den är i kanonskick utvändigt då den är nylackad av en "källarkille" som jag själv lämnat många bilar till genom åren och jobbet är bra gjort. Inte en rostfläck alltså. Vit. 

Rullat ca 27500 mil. Skåp. Startar snällt och går bra. Fd. budbil och växelspaken känns väl lite slapp men alla växlar går in bra. Manuell alltså. Går lätt igång utan glödning i +3 grader idag. Körde den inte då den stod lite tokigt. Men sånt känner man ju (Dessutom haft en som taxi en gång i tiden).

Är de tillförlitliga?
Elfel?
Styrbox/kabelstamskrångel?
Vinteregenskaper?
Värme i kupé?
Snål antar jag att den är olastad men en sak bekymrar mig:

Max effekt: 82 hk vid 3800 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1500 rpm
0–100 km/tim: 26 sek
Maxhastighet: 143 km/h

Ingen raket direkt...

Nya vinteråket? wink


Forummoderator
18 009 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#3
WolleJR skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den är i kanonskick utvändigt då den är nylackad av en "källarkille" som jag själv lämnat många bilar till genom åren och jobbet är bra gjort. Inte en rostfläck alltså. Vit. 

Rullat ca 27500 mil. Skåp. Startar snällt och går bra. Fd. budbil och växelspaken känns väl lite slapp men alla växlar går in bra. Manuell alltså. Går lätt igång utan glödning i +3 grader idag. Körde den inte då den stod lite tokigt. Men sånt känner man ju (Dessutom haft en som taxi en gång i tiden).

Är de tillförlitliga?
Elfel?
Styrbox/kabelstamskrångel?
Vinteregenskaper?
Värme i kupé?
Snål antar jag att den är olastad men en sak bekymrar mig:

Max effekt: 82 hk vid 3800 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1500 rpm
0–100 km/tim: 26 sek
Maxhastighet: 143 km/h

Ingen raket direkt...

Nya vinteråket? wink

Japp. I alla fall på vardagar då jag inte har ungar i bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 november 2011
#4
Jag har kört en del vito men har inte fullständig koll på motoralternativen, det finns iaf minst en variant som är fullständigt stendöd! Jag vet också att vissa har problem med glödstift som går av vid demontering med löjliga kostnader som följd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 november 2011
#5
Om Viton är ungefär likadan som Viton vi har på jobbet - av okänd "nyare" årsmodell - så kan jag i alla fall säga att vinteregenskaperna är av det mer komiska, än praktiska slaget.

Personen som använder bilen nattligen, lastar vintertid, ungefär 200-250 kilo med sand i lådor som ligger direkt över bakaxeln i skåpet, och ändå så vill den släppa bak, ännu mindre driva.
Och släpper det, det allra minsta, så griper antisladdsystemet in och man blir nästan stillaståendes innan det slutar och man återfår kontrollen.

Dock är det hyffsad värme och hyffsad komfort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#6
AirOne skrev:
Om Viton är ungefär likadan som Viton vi har på jobbet - av okänd "nyare" årsmodell - så kan jag i alla fall säga att vinteregenskaperna är av det mer komiska, än praktiska slaget.

Personen som använder bilen nattligen, lastar vintertid, ungefär 200-250 kilo med sand i lådor som ligger direkt över bakaxeln i skåpet, och ändå så vill den släppa bak, ännu mindre driva.
Och släpper det, det allra minsta, så griper antisladdsystemet in och man blir nästan stillaståendes innan det slutar och man återfår kontrollen.

Dock är det hyffsad värme och hyffsad komfort.

Hmm... Den är väl FWD? Glömde kolla om det är ESP och lite sent att ringa nu kanske, hehe... Men det går väl att koppla ur eller iallafall koppla ur och det är "lite mer tolerant" som på min Chrysler? Annars kan ju en säkring mindre göra underverk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 november 2011
#7
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Om Viton är ungefär likadan som Viton vi har på jobbet - av okänd "nyare" årsmodell - så kan jag i alla fall säga att vinteregenskaperna är av det mer komiska, än praktiska slaget.

Personen som använder bilen nattligen, lastar vintertid, ungefär 200-250 kilo med sand i lådor som ligger direkt över bakaxeln i skåpet, och ändå så vill den släppa bak, ännu mindre driva.
Och släpper det, det allra minsta, så griper antisladdsystemet in och man blir nästan stillaståendes innan det slutar och man återfår kontrollen.

Dock är det hyffsad värme och hyffsad komfort.

Hmm... Den är väl FWD? Glömde kolla om det är ESP och lite sent att ringa nu kanske, hehe... Men det går väl att koppla ur eller iallafall koppla ur och det är "lite mer tolerant" som på min Chrysler? Annars kan ju en säkring mindre göra underverk.

Den vi har är RWD i alla fall..tro mig, haha.
Men så är det väl av ett nyare snitt också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#8
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Om Viton är ungefär likadan som Viton vi har på jobbet - av okänd "nyare" årsmodell - så kan jag i alla fall säga att vinteregenskaperna är av det mer komiska, än praktiska slaget.

Personen som använder bilen nattligen, lastar vintertid, ungefär 200-250 kilo med sand i lådor som ligger direkt över bakaxeln i skåpet, och ändå så vill den släppa bak, ännu mindre driva.
Och släpper det, det allra minsta, så griper antisladdsystemet in och man blir nästan stillaståendes innan det slutar och man återfår kontrollen.

Dock är det hyffsad värme och hyffsad komfort.

Hmm... Den är väl FWD? Glömde kolla om det är ESP och lite sent att ringa nu kanske, hehe... Men det går väl att koppla ur eller iallafall koppla ur och det är "lite mer tolerant" som på min Chrysler? Annars kan ju en säkring mindre göra underverk.

Den vi har är RWD i alla fall..tro mig, haha.
Men så är det väl av ett nyare snitt också.

Den här kälken verkar vara FWD iallafall. Så detta kanske inte är nåt superproblem i sammanhanget men kan nog tänka mig att bakvangnen kan leva ett eget liv.

http://www.bilstart.se/bilfakta/mercede … cdi/317674
Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 november 2011
#9
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hmm... Den är väl FWD? Glömde kolla om det är ESP och lite sent att ringa nu kanske, hehe... Men det går väl att koppla ur eller iallafall koppla ur och det är "lite mer tolerant" som på min Chrysler? Annars kan ju en säkring mindre göra underverk.

Den vi har är RWD i alla fall..tro mig, haha.
Men så är det väl av ett nyare snitt också.

Den här kälken verkar vara FWD iallafall. Så detta kanske inte är nåt superproblem i sammanhanget men kan nog tänka mig att bakvangnen kan leva ett eget liv.

http://www.bilstart.se/bilfakta/mercede … cdi/317674

Är ju som sagt några år som förmodligen skiljer emellan, så det är inte säkert att båda driver i samma ände.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#10
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:

Den vi har är RWD i alla fall..tro mig, haha.
Men så är det väl av ett nyare snitt också.

Den här kälken verkar vara FWD iallafall. Så detta kanske inte är nåt superproblem i sammanhanget men kan nog tänka mig att bakvangnen kan leva ett eget liv.

http://www.bilstart.se/bilfakta/mercede … cdi/317674

Är ju som sagt några år som förmodligen skiljer emellan, så det är inte säkert att båda driver i samma ände.

Nej. Kollar du länken och tittar på en -06:a så ser du att den är en akterladdare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 november 2011
#11
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Den här kälken verkar vara FWD iallafall. Så detta kanske inte är nåt superproblem i sammanhanget men kan nog tänka mig att bakvangnen kan leva ett eget liv.

http://www.bilstart.se/bilfakta/mercede … cdi/317674

Är ju som sagt några år som förmodligen skiljer emellan, så det är inte säkert att båda driver i samma ände.

Nej. Kollar du länken och tittar på en -06:a så ser du att den är en akterladdare.

Aha. Sorry.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
18 november 2011
#12
Dieselsmurfen skrev:
WolleJR skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den är i kanonskick utvändigt då den är nylackad av en "källarkille" som jag själv lämnat många bilar till genom åren och jobbet är bra gjort. Inte en rostfläck alltså. Vit. 

Rullat ca 27500 mil. Skåp. Startar snällt och går bra. Fd. budbil och växelspaken känns väl lite slapp men alla växlar går in bra. Manuell alltså. Går lätt igång utan glödning i +3 grader idag. Körde den inte då den stod lite tokigt. Men sånt känner man ju (Dessutom haft en som taxi en gång i tiden).

Är de tillförlitliga?
Elfel?
Styrbox/kabelstamskrångel?
Vinteregenskaper?
Värme i kupé?
Snål antar jag att den är olastad men en sak bekymrar mig:

Max effekt: 82 hk vid 3800 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1500 rpm
0–100 km/tim: 26 sek
Maxhastighet: 143 km/h

Ingen raket direkt...

Nya vinteråket? wink

Japp. I alla fall på vardagar då jag inte har ungar i bilen...

Okej smile


Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 november 2011
#13
Kör en 02 112 med kcr box som följebil när vi tävlar.

Riktigt bra dragbil, ligger på runt litern oavsett belastning.
Aldrig ett enda elfel.
Inget fel med styrboxen heller.
Finns en extra diesel värmare som kopplas in med knapptryck, blir varm väldigt snabbt.

Angående vinteregenskaperna så fungerar det bra så länge man har schyssta däck.

Sen finns det tex kcr box..den gör en hel del för motorns karaktär.

26 Inlägg
4 januari 2012
#14
jag har en vito 108 cdi -01 till och från jobbet samt till att dra tävlingsbilen på biltransport. visst de är ingen raket men de är absolut inga problem att dra med den. än så länge har den gått helt perfekt inga problem ..



Sök