3397
Sök

Volvo 850 -94. Startar och dör.

Forummoderator
18 008 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
Den startar, går illa och sen dör den. Tar ca 3-5 sekunder. Det är den "Gamla" fronten. Finns det startspärr? Går inte bränslepumpen bör den ju inte starta varje gång...

Låter som den går fett eller snålt och inte pallar trycket. Bogsera är uteslutet. Automat.

170 hk motorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
20 november 2011
#2
Dieselsmurfen skrev:
Den startar, går illa och sen dör den. Tar ca 3-5 sekunder. Det är den "Gamla" fronten. Finns det startspärr? Går inte bränslepumpen bör den ju inte starta varje gång...

Låter som den går fett eller snålt och inte pallar trycket. Bogsera är uteslutet. Automat.

170 hk motorn.

Bogsera kan du ju göra, men i väldigt låg fart och bara några kilometrar.
Skulle tippa på startspärren.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 008 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den startar, går illa och sen dör den. Tar ca 3-5 sekunder. Det är den "Gamla" fronten. Finns det startspärr? Går inte bränslepumpen bör den ju inte starta varje gång...

Låter som den går fett eller snålt och inte pallar trycket. Bogsera är uteslutet. Automat.

170 hk motorn.

Bogsera kan du ju göra, men i väldigt låg fart och bara några kilometrar.
Skulle tippa på startspärren.

Jag har 10 km hem. Jaså? Det är startspärr på dessa? Den har stått 2 dagar och sen kom felet. Gått prickfritt innan. Kan man omkoda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
20 november 2011
#4
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den startar, går illa och sen dör den. Tar ca 3-5 sekunder. Det är den "Gamla" fronten. Finns det startspärr? Går inte bränslepumpen bör den ju inte starta varje gång...

Låter som den går fett eller snålt och inte pallar trycket. Bogsera är uteslutet. Automat.

170 hk motorn.

Bogsera kan du ju göra, men i väldigt låg fart och bara några kilometrar.
Skulle tippa på startspärren.

Jag har 10 km hem. Jaså? Det är startspärr på dessa? Den har stått 2 dagar och sen kom felet. Gått prickfritt innan. Kan man omkoda?

Är tyvärr ingen expert men jag tror den har startspärr i alla fall. Någon får såklart rätta mig om jag har fel såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

606 Inlägg
20 november 2011
#5
Hallgivaren tongue?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
26 349 Inlägg
20 november 2011
#6
jottosson skrev:
Hallgivaren tongue?

Hade den startat över huvudtaget om det hade varit fel på den..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

606 Inlägg
20 november 2011
#7
AirOne skrev:
jottosson skrev:
Hallgivaren tongue?

Hade den startat över huvudtaget om det hade varit fel på den..?

den kan va dålig men inte helt sönder

Kan det lagas ska det lagas! :)

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
20 november 2011
#8
Kan vara bränslepumpsreläet, känt fel på de tidiga 850orna hmm


606 Inlägg
20 november 2011
#9
WolleJR skrev:
Kan vara bränslepumpsreläet, känt fel på de tidiga 850orna hmm

hur långt har dne gått ? runt 30 så kan de va kass bränslepump lätt att ta upp och kolla smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
20 november 2011
#10
jottosson skrev:
WolleJR skrev:
Kan vara bränslepumpsreläet, känt fel på de tidiga 850orna hmm

hur långt har dne gått ? runt 30 så kan de va kass bränslepump lätt att ta upp och kolla smile

gissar mer på reläet smile


Forummoderator
18 008 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#11
WolleJR skrev:
jottosson skrev:
WolleJR skrev:
Kan vara bränslepumpsreläet, känt fel på de tidiga 850orna hmm

hur långt har dne gått ? runt 30 så kan de va kass bränslepump lätt att ta upp och kolla smile

gissar mer på reläet smile

Jo det låter väl troligt. Men var sitter detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

309 Inlägg
21 november 2011
#12
reläet ska sitta i/vid säkringsdosan. nummer k20 på det schemat ja hade. drivs av säkring f12
Senast redigerat av jonas_ahman (21 november 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info

606 Inlägg
21 november 2011
#13
du måste öppna locket på säkringsdosan 4x torx sen är det ett grönt relä :p kommer inte ihåg nummret

Kan det lagas ska det lagas! :)

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
21 november 2011
#14
Dieselsmurfen skrev:
WolleJR skrev:
jottosson skrev:

hur långt har dne gått ? runt 30 så kan de va kass bränslepump lätt att ta upp och kolla smile

gissar mer på reläet smile

Jo det låter väl troligt. Men var sitter detta?

Under huven uppe vid torkarna om jag inte misstar mig smile


83 Inlägg
21 november 2011
#15
enklast är ju att fälla baksätet och lyssna därvid samtidigt som man startar upp den, hade en 855a hemma nu för nån dag sedan med samma fel och då va de LMM som var dålig

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

695 Inlägg
21 november 2011
#16
Lyser motorfelslampan?. En kass hallgivare kan ha dessa symptom, min gjord sådär.. Pumpen är vanligt som tusan, min hade gått 22k/mil när jag fick byta. Startspärren tillåter inte ens att startmotorn går runt..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
21 november 2011
#17
Dieselsmurfen skrev:
Den startar, går illa och sen dör den. Tar ca 3-5 sekunder. Det är den "Gamla" fronten. Finns det startspärr? Går inte bränslepumpen bör den ju inte starta varje gång...

Låter som den går fett eller snålt och inte pallar trycket. Bogsera är uteslutet. Automat.

170 hk motorn.

kolla gasspjällägesgivarkontakten/givaren, grannen hade samma problem med sin, på hennes så va de kontakten som glappade

denna vart så efter en motortvätt

EDIT: du kan bogsera i 30km/h i 3 mil utan problem
Senast redigerat av BBAD (21 november 2011)


695 Inlägg
21 november 2011
#18
Termotidgivaren kan också göra så. Btr kan bete sig konstigt. ja listan kan göras lång. Men kolla felkoder är de absolut enklast och billigaste till o börja med, dvs gratis på din bil....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#19
nesum skrev:
Termotidgivaren kan också göra så. Btr kan bete sig konstigt. ja listan kan göras lång. Men kolla felkoder är de absolut enklast och billigaste till o börja med, dvs gratis på din bil....

Jaså? Via tändningslåset kanske..? Ska googla det!

Jag tackar för alla tips. När jag kommer hem på torsdag-fredag så ska det grejas!

EDIT: jag hittade en sida om hur man gör. Va ju inge svårt!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (21 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök