tonix7 skrev:
Nya bud!
Efter provkörning hos lokala handlaren av en A170CDI -04 så har jag helt tappat intresset för en A klass.
Plåtigt,bullrigt och svajigt
Kändes mer som en skoda än en merca.
Har gått åter till att kolla på en Audi A3 med antingen 1.9TDI-130hk eller 2.0TDI -140hk
"Gamla" 1997-2002 A3 har farmor en som jag provkört och gillade skarpt trots att det är 1.6motorn i den(minsta).
Har undrat förut varför audin är så dyr och mb så billig men det förstår jag nu efter provkörning.
Ni som har A3 med TDI, köptips tack!
Tråkigt att modellen inte passade, det är svårt detta med smak men jag måste nämna att jag upplever tvärt om att A-klass är väldigt vuxen och välbyggd jämfört med andra bilar i sin storleksklass (3.5m). Inte ett dugg plåtkänsla men kanske lite väl plastig, och mycket tyst. Men detta var å andra sidan en diesel, var det kanske motorljud du mest reagerade på?
A3 å andra sidan tycker jag inte riktigt känns som Audi, A4 och större har en helt annan kvalitétskänsla, utan att den mer är en Golf med fyra ringar i nosen. En bra bil är det dock, men är du intresserad av A3 kanske Golf är värd en titt med? Den finns om inget annat med ett lite större motorutbud i prisklassen med exempelvis V6 eller diesel och fyrhjulsdrift...
Ett tredje (Andra numera om vi räknar väck W168) hade kanske varit BMW´s 3-serie Compact? Den har inga större utrymmen men jag ser några fördelar med den;
-Mycket billig service och relativt billiga reparationer, konstruktionen med bakhjulsdrift och längsmonterad motor ger gott om plats och delarna är inte särskilt dyra samt att det finns inga "dyra punkter" som t.ex ett kamremsbyte.
-Compact bygger på den större 3-serie och bland annat inredningen är hämtad därifrån, som bekant brukar större och dyrare bilar ofta ha lite bättre och mer gedigna lösningar och det tjänar Compact på.
-Bakhjulsdrift har sina egenskaper, många menar att balans och styrning blir på en helt annan nivå till exempel. Jag kan uppleva den skillnaden mot konkurrenterna som ofta har hela drivlinan nertryck i motorrummet och därmed blir framtunga och understyrda.
Sedan finns hela batteriet med japanska bilar, allt från Nissan Note till Corolla, Colt med flera. Fördelen med dessa är att dem generellt hör till det pålitligare och billigare modellerna att äga, nackdelen är att dem är fruktansvärt tråkiga och innovationslöst byggda. Där finns ingen karaktär eller inga genomtänka lösningar man stannar och uppskattar i dessa modeller, det är bara precis en bil som tar en mellan A till B och inte ett dugg mer.
Jag hade personligen mycket hellre kört en Audi A3 än dessa även om A3 är dyrare i drift och har/verkar ha fler svaga punkter som kan svida i plånboken. Tysken är helt enkelt mycket mer bil och den tycker jag kan få kosta lite extra i värsta fall.
Men det är ett gäng alternativ till som åtminstone är värda en tanke innan du går ut och köper dig en Audi.