3231
Sök

Dragbalk/dragkrok volvo 944 går att renovera?

146 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Tja, på min 944 är dragkroken kapad sen länge, men har skaffat en ny krok och tänkte fixa så det blir en dragbil igen. Den är kapad pga rostig balk antar jag. Så om jag tar ner balken och slipar rent den så den blir relativt rostfri och sedan lackar med rostskydd borde väl den gå igenom?

Sen undrar jag om alla 940 balkar passar alla bilar, för en polare har en ganska fin balk liggandes, men den är bockad på ena sidan och min balk är helt rak, så den passar väl inte? Eller?

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2011
Alla 940 och 740-balkar passar, med reservation för multilink. Krökt eller rak beror på fabrikatet

Du får inte renovera den gamla, är inte godkänt att göra något med den, förutom tectyla den. Har provat så jag vet.

Varför krabba med det när en ny krok är så pass billig?

Bitemas krokar är faktiskt bra, enl. vad jag hört av Monoflex fabrikat.
Senast redigerat av twin_cam (25 november 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

146 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Okej, menar du att biltemas är kompletta med balk? Annars tar jag den andra som ja fått o slänger upp. Trodde inte den skulle passa pga krökningen men då ska den ju passa smile

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2011
Men om bilen är omreggad med kapad krok måste du ha monteringsanvisning till just den kroken som sitter där, vilket i princip innebär att du måste köpa en ny...

Alla krokar som säljs är komplett med balk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 november 2011
Det brukar räcka med en balk/krok som har typskylten i behåll, speciellt om det står "Volvo" på den. Men har man oflyt så ska de ha varenda tänkbart papper...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2011
RD_87 skrev:
Det brukar räcka med en balk/krok som har typskylten i behåll, speciellt om det står "Volvo" på den. Men har man oflyt så ska de ha varenda tänkbart papper...

Så har tyvärr varit fallet varje gång jag provat...

Tillägas ska också att sätter du dit en begagnad balk brukar dom slå på den ganska bra, något dom inte gör med nya där dom bara (i bästa fall) känner på bultarna.

Och se ill att den begagnade även är frisk på översidan där dom inte ser, det har med säkerhet att göra...

Sök