3571
Sök

Gick inte att trimma =(

(none)
1 725 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#1
Jag var uppe med min saab 9-3 Se 2,0 T år-01 på Speedparts Uddevalla för att lägga i Steg 1.
Men först testade han bilen innan han chippade. Han tyckte att den gick förvånande bra för att vara orginal 185hk. Då han satte dit laddmätaren så ger den 1,2 bar.. hehe.. Å det är meeer än orginal på min bil. Orginal är 0,8 bar.. Jaja.. han la i ett sportluftfileter och chippboxen och testade igen... DÅ laddade den 0.8 bar max 0,9... Så han sa att det verkar kosntigt och frågade om bilen var trimmad sen tidigare... å det är den inte.... Å han undrade då om det var 205hk modellen som saab har.. Å det är det inte heller.. Så han kunde inte göra så mycket mer än att be mig skita i det steget för att den laddar såå bra som den gör. Så han la i den gamla boxen igen och sa att det kan vara möjligt att saab har lagt in fel programvara på den sen födseln på bilen..Men det händer fan aldrig sa han..=/

Så nu undrar jag vad det kan vara för "fel" eller så för att den laddar som den gör orginal och vad jag ska göra för att ta steg 1 någon annan stans eller om man kan trimma på något annat sätt då med samma process om det går då vill säga???
Han sa att jag skulle satsa på steg 3.. men det är jag inte intresserad av ännu.
Och så undar jag hur man kan ta reda på hur många hästar jag har nu i sådana fall??

Tack på förhand smile

MVH //
Senast redigerat av Braather (30 augusti 2006)

--Lev i går som det vore i morgon--

FreddeK
30 augusti 2006
#2
jomen varför vill du ha steg 1 om den redan laddar mer än den ska??? då är det ju samma sak egentligen...
Bara skita i det och spara till ett steg3 istället.

.

1 453 Inlägg
30 augusti 2006
#3
Braather skrev:
Jag var uppe med min saab 9-3 Se 2,0 T år-01 på Speedparts Uddevalla för att lägga i Steg 1.
Men först testade han bilen innan han chippade. Han tyckte att den gick förvånande bra för att vara orginal 185hk. Då han satte dit laddmätaren så ger den 1,2 bar.. hehe.. Å det är meeer än orginal på min bil. Orginal är 0,8 bar.. Jaja.. han la i ett sportluftfileter och chippboxen och testade igen... DÅ laddade den 0.8 bar max 0,9... Så han sa att det verkar kosntigt och frågade om bilen var trimmad sen tidigare... å det är den inte.... Å han undrade då om det var 205hk modellen som saab har.. Å det är det inte heller.. Så han kunde inte göra så mycket mer än att be mig skita i det steget för att den laddar såå bra som den gör. Så han la i den gamla boxen igen och sa att det kan vara möjligt att saab har lagt in fel programvara på den sen födseln på bilen..Men det händer fan aldrig sa han..=/

Så nu undrar jag vad det kan vara för "fel" eller så för att den laddar som den gör orginal och vad jag ska göra för att ta steg 1 någon annan stans eller om man kan trimma på något annat sätt då med samma process om det går då vill säga???
Han sa att jag skulle satsa på steg 3.. men det är jag inte intresserad av ännu.
Och så undar jag hur man kan ta reda på hur många hästar jag har nu i sådana fall??

Tack på förhand smile

MVH //
Va? Menar du att din lättryckare laddar 0,8 bar original? Skitsnack! 0,4-0,5 kanske...


236 Inlägg
30 augusti 2006
#4
sveddan skrev:
Braather skrev:
Jag var uppe med min saab 9-3 Se 2,0 T år-01 på Speedparts Uddevalla för att lägga i Steg 1.
Men först testade han bilen innan han chippade. Han tyckte att den gick förvånande bra för att vara orginal 185hk. Då han satte dit laddmätaren så ger den 1,2 bar.. hehe.. Å det är meeer än orginal på min bil. Orginal är 0,8 bar.. Jaja.. han la i ett sportluftfileter och chippboxen och testade igen... DÅ laddade den 0.8 bar max 0,9... Så han sa att det verkar kosntigt och frågade om bilen var trimmad sen tidigare... å det är den inte.... Å han undrade då om det var 205hk modellen som saab har.. Å det är det inte heller.. Så han kunde inte göra så mycket mer än att be mig skita i det steget för att den laddar såå bra som den gör. Så han la i den gamla boxen igen och sa att det kan vara möjligt att saab har lagt in fel programvara på den sen födseln på bilen..Men det händer fan aldrig sa han..=/

Så nu undrar jag vad det kan vara för "fel" eller så för att den laddar som den gör orginal och vad jag ska göra för att ta steg 1 någon annan stans eller om man kan trimma på något annat sätt då med samma process om det går då vill säga???
Han sa att jag skulle satsa på steg 3.. men det är jag inte intresserad av ännu.
Och så undar jag hur man kan ta reda på hur många hästar jag har nu i sådana fall??

Tack på förhand smile

MVH //
Va? Menar du att din lättryckare laddar 0,8 bar original? Skitsnack! 0,4-0,5 kanske...
185hästars modellen e ingen lättryckare!!

Biltokig
345 Inlägg
30 augusti 2006
#5
Här har vi koll Sveddan! yikes

Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
30 augusti 2006
#6
beda skrev:
sveddan skrev:
Braather skrev:
Jag var uppe med min saab 9-3 Se 2,0 T år-01 på Speedparts Uddevalla för att lägga i Steg 1.
Men först testade han bilen innan han chippade. Han tyckte att den gick förvånande bra för att vara orginal 185hk. Då han satte dit laddmätaren så ger den 1,2 bar.. hehe.. Å det är meeer än orginal på min bil. Orginal är 0,8 bar.. Jaja.. han la i ett sportluftfileter och chippboxen och testade igen... DÅ laddade den 0.8 bar max 0,9... Så han sa att det verkar kosntigt och frågade om bilen var trimmad sen tidigare... å det är den inte.... Å han undrade då om det var 205hk modellen som saab har.. Å det är det inte heller.. Så han kunde inte göra så mycket mer än att be mig skita i det steget för att den laddar såå bra som den gör. Så han la i den gamla boxen igen och sa att det kan vara möjligt att saab har lagt in fel programvara på den sen födseln på bilen..Men det händer fan aldrig sa han..=/

Så nu undrar jag vad det kan vara för "fel" eller så för att den laddar som den gör orginal och vad jag ska göra för att ta steg 1 någon annan stans eller om man kan trimma på något annat sätt då med samma process om det går då vill säga???
Han sa att jag skulle satsa på steg 3.. men det är jag inte intresserad av ännu.
Och så undar jag hur man kan ta reda på hur många hästar jag har nu i sådana fall??

Tack på förhand smile

MVH //
Va? Menar du att din lättryckare laddar 0,8 bar original? Skitsnack! 0,4-0,5 kanske...
185hästars modellen e ingen lättryckare!!
Finns ens 9-3:an med lättryckare?

Allt för den där jävla hatten!

236 Inlägg
30 augusti 2006
#7
Ja, finns en lättis på 150hk! =P

1 453 Inlägg
30 augusti 2006
#8
beda skrev:
sveddan skrev:
Va? Menar du att din lättryckare laddar 0,8 bar original? Skitsnack! 0,4-0,5 kanske...
185hästars modellen e ingen lättryckare!!
Jag ber om ursäkt då, trodde endast att Aeron var fulltryckare. =/


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
30 augusti 2006
#9
beda skrev:
Ja, finns en lättis på 150hk! =P
Ahh okej....är inte de bara en 2.3l motor?

Allt för den där jävla hatten!

228 Inlägg
30 augusti 2006
#10
som sagt vänta till det är dax för steg 3 eller så drar du o mappar bilen bara skiter i Chipet...men det troliga är nog att det är nått lurt i den där maskinen..men det tackar man ju inte nej till..wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

(none)
1 725 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#11
Hehe,, nä det är riktigt skönt alltså smile Men vad laddar steg 3? vad ger den helt för hästar och Nm?

Men finns det inget man kan göra så länge i stället för att ta steg tre? Några lätta saker man kan göra för att få lite mer hästar?


MVH //

--Lev i går som det vore i morgon--

8 876 Inlägg
30 augusti 2006
#12
Finns inga lätta saker att göra förutom ett sportluftfilter som kanske ger 2-3hk.

BSR Steg 3 245hk / 358Nm
Speedparts Steg 3 241hk / 406Nm
Nordic Steg 3 Steg 3 - 250hk / 390Nm
MaptuneSteg 3 - 245 hk / 360 Nm
Senast redigerat av Hamilton (30 augusti 2006)

Fotograf på tierpidag.se

(none)
1 725 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#13
Okey,, Men vad gör ett öppetsportluftfilet i effekt? För det kan man väl ha tillsamman med ett  vanligt sportluftfilter som jag har nu ?

Speedparts ger ju rätt så bra Nm.. å de är väl billigast också om jag såg rätt ?!

Tack för faktan

MVH //

--Lev i går som det vore i morgon--

8 876 Inlägg
30 augusti 2006
#14
Braather skrev:
Okey,, Men vad gör ett öppetsportluftfilet i effekt? För det kan man väl ha tillsamman med ett  vanligt sportluftfilter som jag har nu ?

Speedparts ger ju rätt så bra Nm.. å de är väl billigast också om jag såg rätt ?!

Tack för faktan

MVH //
Någon större effekt med "öppetsportluftfilter" får du inte, men motorn får snabbare gasrespons.
Original luftfiltret räcker gått och väl till steg 3. Du slipper hålla på och kladda med olja till filtret wink

Vilken du ska välja är upp till dig, ring till dom olika firmorna och få din egen uppfattning om vilken som passar dig. Kan vara bra med en som inte ligger allt för långt bor.

Lycka till med trimmandet, du blir inte besviken.
Senast redigerat av Hamilton (30 augusti 2006)

Fotograf på tierpidag.se

5 710 Inlägg
31 augusti 2006
#15
beda skrev:
Ja, finns en lättis på 150hk! =P
I nya generationens 9-3 ja.....de gamla hade 154 wink

MVH Jonas
..............

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2006
#16
Tycker att du ska satas på en helsats sportavgassystem med spaortkat.
mer effekt, bättre respons samt bättre värmeavledning.
Om du inte har allt för långt till gbg så kan jag rek a-alt avgassystem.
Billigt och hög kvalitet på arbetet.
Bygger direkt på bil enligt dina önskemål.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

228 Inlägg
31 augusti 2006
#17
Tycker inte att man ska ta BSR om du sak trimma den....för mycket vill alltid ha mer o de erbjuder bara steg 3 sen är det stop..bara min tanke då.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

(none)
1 725 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#18
Nä BSR är inte aktuellt för mig.. De är så dyra + att som du säger moffegrev.. steg 3 sen stopp har de inget mer...

--Lev i går som det vore i morgon--

Bilplåtslagare
49 Inlägg
2 oktober 2006
#19
ursäkta men enligt vv.se är din bil en lätttryckare wink välkommen te 154 hk klubben

375 Inlägg
2 oktober 2006
#20
Crissse skrev:
ursäkta men enligt vv.se är din bil en lätttryckare wink välkommen te 154 hk klubben
hehe och trimmkillen tyckte den gick bättre än en 185 hästars. Snopet.



Sök