2895
Sök

Volvo 740GLT 16v motor, balansaxelremmen kvar eller ta bort? Nackdelar, fördelar?

90 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Tjena.
Många säger att man ska klippa av balansaxelremmen och några inte. Så jag undra vilka blir fördelarna att ha balansaxelremmen och vilka är nackdelarna?

Men balansaxelremmen sitter ju där för en anledning, och byter man den när man ska byta den så ska de väl inte va några problem?

/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

629 Inlägg
27 november 2011
Fördelen är väll att det blir mindre vibrationer på tomgång / lägre varv , vad jag förstått, dock har jag hört detta ej ska vara märkbart?

Nackdelen är att hoppar balans remmen så drar den gärna med sig kamremmen och då har du en fin ventilsallad.

Mröh

90 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Okej, ja typ samma som jag hört. Men Om man renovera en moton ska man då ta bort balanseringsaxlarna och pluga dom hållen eller blir de för mycket ostabilitet i motorn?
Men menar dom sitter ju där för en anlednings skull?!

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
28 november 2011
jag upplevde inget posetivt utan balansremmen den skakade och ruskade märktbart mycket mer än innan

och den var lika död som innan

Kör fort så hinner inget hända...

90 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jag upplevde inget posetivt utan balansremmen den skakade och ruskade märktbart mycket mer än innan

Okej, så de bara "skit" utan remmen om man säger?
Så remmen är lika bra att köra med egentligen?! Motorn bode väl må bättre av de?

/anders

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
28 november 2011
ger nog ungefär lika mycket effekt som att riva bort en ljuddämpare, det är gratis men det ger ingenting wink

tjena grabbar !!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
28 november 2011
_volvo740 skrev:
Growe skrev:

Så remmen är lika bra att köra med egentligen?! Motorn bode väl må bättre av de?

det är nog ingen skillnad

men jag störde mig väldigt mycket på hur gången vart efter jag klippte remmen
men jag är rätt känslig

jag hatar skramel och skakningar

Kör fort så hinner inget hända...

90 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Dieselsot skrev:
ger nog ungefär lika mycket effekt som att riva bort en ljuddämpare, det är gratis men det ger ingenting wink

Nu är jag INTE ute efter någorn effekt ökning utan vad de blir för nackdelar utan remmen, eftersom många säger att man ska ta bort den. Men den sitter ju där av en anledning så egentligen så är de bästa att ha remmen kvar på motorn!

/anders

90 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Growe skrev:
_volvo740 skrev:
Growe skrev:

det är nog ingen skillnad

men jag störde mig väldigt mycket på hur gången vart efter jag klippte remmen
men jag är rätt känslig

jag hatar skramel och skakningar

Okej. Ja där håller jag med dig helt, de är skit med skramel och sånt och om gången inte är som den ska.
Då är de bättre att ha remmen kvar och byta den med gämna mellan rum?.

/anders

90 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Är det bara för om balansremmen går så ta den kamremmen med sig, är de det alla som är rädda för när dom säger man ska ta bort balansremmen?

/anders

629 Inlägg
29 november 2011
_volvo740 skrev:
Är det bara för om balansremmen går så ta den kamremmen med sig, är de det alla som är rädda för när dom säger man ska ta bort balansremmen?

Ja.

Mröh

90 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Dagge88 skrev:
_volvo740 skrev:

Ja.

Okej tackar! smile

/anders

Sök