3063
Sök

Temptrassel Golf 3

4 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan. Har en Golf 3 1.8 -93:a.

Märkte att bilen aldrig riktigt kom upp i temp utan konstant låg på ca 70 grader oavsett hur länge jag körde. ända gången jag kom upp i 90 grader var vid kökörning i söderledstunneln.

Så i går lade jag mig under bilen, brottade bort servopumpen och bytte termostat.
Så på väg till jobbet idag låg tempen mellan 110-115 grader.. hmm

Verkar som om termostaten inte öppnar alls nu eller kan jag ha fått en luftficka, eller vad 17 är felet?
Vad tror ni?
/T

BMW Z3-97, BMW 325c -93
VW Kleinbus-72, VW Callooker -73, VW Caddy -89, VW Golf 1,8 -93
SAAB 99 -77, SAAB 99 -80, Mercedes A-160 - 99

Kanelvispen
30 november 2011
#2
Har ungefär samma problem med min Golf II -88.
Mätaren visar väldigt hög temp + lampan lyser vid tomgång/bilköer etc.
Har bytt termostat, termokontakt, tempgivare men utan bättre resultat. Verkar för min del som det är nått strul med själva mätaren, nån resistor eller liknande bakom instrumentpanelen som inte fungerar som den ska..

Har du bytt tempgivaren ? Brukar ju vanligtvis vara den det felar på om mätaren visar fel smile

4 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#3
Tja. Nix, har inte bytt givaren. Men att den bytte från att konstant visa "för lite" till att "visa för mycket" i samband med termostatbytet borde väl tyda på att något hänt i samband med att jag bytte, (tex luftficka), annars borde väl egentligen bara felet kvarstått utan att förändras... eller?

BMW Z3-97, BMW 325c -93
VW Kleinbus-72, VW Callooker -73, VW Caddy -89, VW Golf 1,8 -93
SAAB 99 -77, SAAB 99 -80, Mercedes A-160 - 99

133 Inlägg
30 november 2011
#4
Har du kört motorn varm med full värme på i kupén och kylarlocket öppet för att få bort ev. luftfickor?


4 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#5
Inte än, men det blir så på vägen hem från jobbet idag tänkte jag. håller tummarna för att det löser problemet.

BMW Z3-97, BMW 325c -93
VW Kleinbus-72, VW Callooker -73, VW Caddy -89, VW Golf 1,8 -93
SAAB 99 -77, SAAB 99 -80, Mercedes A-160 - 99

133 Inlägg
30 november 2011
#6
Löser inte det problemet kanske du satt in termostaten åt fel håll.


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 november 2011
#7
Oj...Många mindre bra råd... Vi börjar med det enkla: Om mätaren har gått från att visa "konstant för lite" till "konstant för mycket" så kan man tycka att mätare+givare BORDE vara OK. Visst kan man montera termostaten "åt fel håll" men det krävs att man är bra klantig i sådant fall...
Sedan har vi det här med luft i systemet. Att lufta systemet gör man INTE genom att köra med kylarlocket demonterat som någon föreslog... Jag kan beskriva rent generellt hur jag gör när jag fyller på (och "luftar") kylsystemet, tillvägagångssättet funkar utmärkt på erkänt svårluftade motorer/system tex BMW M50, M52 samt S38. Jag börjar ALLTID med att ställa värmereglagen i kupen på max värme. Därefter fyller jag på kylsystemet via expansionskärlet, jag skruvar även bort lämpliga kylarslangar o fyller på via de, allt för att fylla systemet så mycket det bara går. Generellt kan man säg att jag brukar fylla på kylarvätska via den slang som går mellan kylarens övre in/ut -lopp samt "motor", på så vis kan man fylla både kylare OCH motor ordentligt. När nivån står "konstant" på max i expansionskärlet så sätter jag dit kylarlocket, därefter startar jag bilen o låter den värmas upp på tomgång. På BMW så finns det "luftningsskruvar" som man öppnar i detta läge, man stänger de när det bara kommer kylarvätska, det görs lite "på känn". På de VW jag "luftat" så har det inte funnits "luftningsskruvar", systemen verkar vara "självluftanade" (Passat -91,-95,-96). Man skall givetvis hålla koll på tempen samt efter uppenbara läckage. Kontrollera att du får BRA värme i kupen. För att få termostaten att öppna kan det behövas att köra motorn på förhöjd tomgång några minuter. Att termostaten har öppnat kan man konstatera genom att känna på slangen som går mellan kylarens nedre ut/in lopp samt motorn, när den är varm så har termostaten öppnat, givetvis är även den övre slangen varm o relativt hård vid denna tidpunkt. När du nått hit så kollar du noga efter läckage, ser allt bra ut kör du en sväng, förslagsvis på högre varv så du bygger mer värme/tryck i systemet. Ställ sedan bilen o låt den svalna. Kontrollera nivån dagen efter när motorn är "iskall". Kontrollera kylvätskenivån dagligen 1:a veckan, toppfyll om det behövs. Om du behöver "toppfylla" hela tiden så har du troligtvis ett läckage. Att det försvinner någon deciliter kylvätska varje 1000 mil är normalt, men då pratar vi kanske max 2-3, mer än så tyder på läckage av något slag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

642 Inlägg
30 november 2011
#8
dawwe skrev:
Wall of text

Väldigt bra skrivet!

På min Golf 3:a hade jag samma bekymmer, en rejäl luftning kommer råda bot på dina problem men räkna med att tempen kommer få svårt att komma upp till 90 grader även med bytt termostat nu i kylans tider, min hamnar mellan 70-90 grader beroende på om jag kör i stan, i kö eller om trafiken flyter på.


133 Inlägg
30 november 2011
#9
DanneJ skrev:
dawwe skrev:
Wall of text

Väldigt bra skrivet!

På min Golf 3:a hade jag samma bekymmer, en rejäl luftning kommer råda bot på dina problem men räkna med att tempen kommer få svårt att komma upp till 90 grader även med bytt termostat nu i kylans tider, min hamnar mellan 70-90 grader beroende på om jag kör i stan, i kö eller om trafiken flyter på.

Att du inte kommer upp i 90 grader är formodligen för att din termostat kärvar, min bil gjorde likadant förr.
Sen jag bytte står den alltid på 90 grader, t.om. i 30-, ibland går den över 90 i köer och liknande.


642 Inlägg
1 december 2011
#10
anton_mjor skrev:
DanneJ skrev:
dawwe skrev:
Wall of text

Väldigt bra skrivet!

På min Golf 3:a hade jag samma bekymmer, en rejäl luftning kommer råda bot på dina problem men räkna med att tempen kommer få svårt att komma upp till 90 grader även med bytt termostat nu i kylans tider, min hamnar mellan 70-90 grader beroende på om jag kör i stan, i kö eller om trafiken flyter på.

Att du inte kommer upp i 90 grader är formodligen för att din termostat kärvar, min bil gjorde likadant förr.
Sen jag bytte står den alltid på 90 grader, t.om. i 30-, ibland går den över 90 i köer och liknande.

Nah testat med 2 olika termostater och kokat de båda med termometer, på sommaren och vid 10 plusgrader är det lugnt och den kommer upp till 90 grader fort men är det under nollan så kämpar den upp sig till 90 grader om jag kör längre sträckor eller i köer annars ligger den och pendlar mellan 70-90 grader.


4 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#11
Luftficka var problemet. Nu ligger nålen stadigt på 90 när man kört 10 min.
Tack o hej.

BMW Z3-97, BMW 325c -93
VW Kleinbus-72, VW Callooker -73, VW Caddy -89, VW Golf 1,8 -93
SAAB 99 -77, SAAB 99 -80, Mercedes A-160 - 99


Sök