4281
Sök

M90 växellåda.

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
tja har en liten fråga. har rasat 2ans synkring på min låda. så undrar om det finns förstärkta att köpa eller måste en mådda?? eller det kanske passar från m56lådan?? några förslag?? tack på förhand Jonas

1 277 Inlägg
4 december 2011
synkringarna från m56 passar i m90 så länge det inte är med dom dubbla ringarna.

MVH

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
okok bra tack men vet inte om det är dom dubbla har inte plockat isär den än. är en 95a. om det hjälper.

1 277 Inlägg
4 december 2011
volvo_740_88 skrev:
okok bra tack men vet inte om det är dom dubbla har inte plockat isär den än. är en 95a. om det hjälper.

Har för mig att -96 och nyare har dubbla synkringar på 3:ans växel

MVH

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
okej vad bra då kanske det passar hehe tack så mycket. det finns också i stål va?? för dom är plast vad jag hört. är dålig på låder men man måste lära sig. trean går i fint så den behöver inte lagas men kanske förstärkas.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2011
de är bara 3ans synkringar som är dubblar på lite nyare lådor, dom gamla är enkla.
Synkringarna är gjorda i mässing. i fallet med dubbla synkringar så har du även en mellanring i stål.

1 277 Inlägg
4 december 2011
jajamen mässing stämmer bra det, gör så att du kollar över dom andra synkringarna också, kan va lika bra å byta medans du har isär det

MVH

1 277 Inlägg
4 december 2011
förresten, synkringar går inte att förstärka men det är populärt att svetsa stoppringen på trean då den kan ge med sig efter lite kamikazeväxlingar

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2011
som cykelpump skriver. även växelkulissen kan vara en ide å förstärka. har spräckt 2 sånna vid hårda växlingar.

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
tack för alla svar får kika över hela lådan är lika bra. någon som vet en sida där det går att beställa såna i mässing?? skiten gick sönder igår vid för hård växling haha. bara att laga och se glad ut.

1 277 Inlägg
4 december 2011
vad jag har förstått så är m90 lådan patentsökt av volvo så endast volvo kan ha delar men det är ändå svårt att hitta delar till lådan.

om du nu har en orginalbil så kan jag rekomendera att byta till m46 el 47 dock tål dom mindre effekt men dom klarar mer stryk än m90:n

vil du gå steget längre eller om din motor inte är orginal kan du ju köpa en omsvetsad ZF/getrag från bakaxel.se

kostar ca 6700 kr och då är även sprängkåpan omsvetsad och lådan går att hänga på.

Bara kardan som inte passar isf
Senast redigerat av cykelpump (4 december 2011)

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
okej men får kika runt lite men volvo borde ha delar men har tänkt trimma lite mer har 200 ca nu så kanske får köpa en zf och hänga på istället som du nämde för m46an tål klart mer stryk men inte den effekt jag tänkt skaffa senare i framtiden. priset på zf var helt okej:) tack för svaren.

675 Inlägg
4 december 2011
M90 kardanen passar omsvetsad zf låda, man behöver bara dra isär den nån cm smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2011
Volvo har inga delar till m90 lådorna. du kan endast köpa packingarna till ingående å utgående axel.
vissa lager går å köpa via swe/rull osv. dock inte ingående axels lager, de är nått special.
Jag har ev synkringarna du behöver ha liggandes. ska se om jag får ihop min låda imorgon först.
tror inte du har tagit sönder en synkring när du har växlat för hårt. däremot växelkulissen eller liknanade. hur beter sig lådan när du ska växla till 2an nu ?

en m46 låda orkar inte mycke mer än 35-400nm innan du rasar dreven.
m90in håller för mycke stryck om du har en bra koppling, ny växelådsolja och svetsad stoppring.
en org låda kan man inte förvänta sig hålla för inspirerad körstil om oljan är från tillverkningsdatumet på bilen.

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
tack då vet jag det blev billigare hehe än att svetsa om kardan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2011
vi kan omformulera lite. m90ins problem är inte effekten utan kamikazeväxlingarna.
gäller att kopplingen lirar helt hundris också om man har 20kg koppling/svänghjul.

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
pris på dom delarna?? ja du det skrapar när man så går den i trögt när man står still med motorn avstängd  när jag växlar ner från trean klang plus skrap. illa iallafall. svårt att förklara. kopplingen har nog också med i leken för den börjar säga hejdå. oljan är nog inte bytt sen stenåldern..

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
jo det är sant xuri. kopplingen är ingen skönhet precis. men som man bäddar får man ligga bara laga och se glad ut...

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2011
volvo_740_88 skrev:
jo det är sant xuri. kopplingen är ingen skönhet precis. men som man bäddar får man ligga bara laga och se glad ut...

Ja de är inte många kronor för delarna. ska bara montera ihop min låda först å kolla att de funkar. innan dess säljer jag inte av mina reservdelar :p

kolla på min sida under fotoalbum så ser du hur en sån låda är uppbyggd.

dom gångerna jag har kört haveri har de varit 2 gånger kopplingen med säkerhet.
2 gånger har de gått sönder för jag tagit i allt jag orkat när jag växlat... och då har jag spräckt grejer inne i lådan.

90 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
hehe okej det är bara att skicka ett mess här om du vill sälja. hoppas det funkar smile ja jag kikar in och kollar kan vara bra och veta hur skiten ser ut. jaså men hur tåliga är lådan för övrigt?? jag slängde typ i växeln så skarpa det rätt gott sen var den visst trög  jävla skit tänkte jag. så dåliga kan dom inte vara.

Sök