3002
Sök

Slutsteg

596 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Tja har en ny fråga nu. jag köpte ett slutsteg: Hollywood HXA 3K och undrar vad som ska kopplas in på sidan där det står rem??

3 187 Inlägg
6 december 2011
sellstedt1 skrev:
Tja har en ny fråga nu. jag köpte ett slutsteg: Hollywood HXA 3K och undrar vad som ska kopplas in på sidan där det står rem??

remote.
en kabel från stereons isokablage och till stegets rmt plint. oftast en blå/vit kabel i kablaget.

458 Inlägg
6 december 2011
Rem står för Remote. den har 12v styrström som gör att steget startar då du vrider på tändningen, den skall sedan sitta i iso kablaget bakom stereon, då jag inte vet vad för bil, vad för stereo etc du har kan jag inte lova vilken kabel det är, men rent generellt är den blå eller blå/vit.

Mvh John

2 024 Inlägg
6 december 2011
Jonnsard skrev:
Rem står för Remote. den har 12v styrström som gör att steget startar då du vrider på tändningen, den skall sedan sitta i iso kablaget bakom stereon, då jag inte vet vad för bil, vad för stereo etc du har kan jag inte lova vilken kabel det är, men rent generellt är den blå eller blå/vit.

Mvh John

12v styrspänning är det, och steget startar inte när man vrider på tändningen utan när man startar stereon.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

596 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
OK den har jag kopplat in men dt finns en till som är en 3.5mm anslutning på ??

Granne
38 Inlägg
7 december 2011
Du kanske ska ha med dig nån som kan det mer än dig för säkerhetsskull? wink Kan bli pannkaka av allt annars..

It is better to travel well than to arrive.

596 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
jo de skulle ju va bra men känner ingen som är intresserad av sånt här roll. men jag har kollat lite nu det ska kanske sitta en bas kontroll i den anslutningen.

Granne
38 Inlägg
7 december 2011
De flesta butiker tar ca 1500 kr för att dra kablage, kanske vore bäst?

3 187 Inlägg
7 december 2011
Totoro skrev:

helt onödiga pengar.. är ju inte precis en vetenskap hur man kopplar in ett steg.. finns många här på forumet som kan hjälpa till och berätta hur han ska göra..
har för mig att du skapade en tråd där vi hjälpte dig med rätt nyligen??

3 187 Inlägg
7 december 2011
sellstedt1 skrev:
OK den har jag kopplat in men dt finns en till som är en 3.5mm anslutning på ??

hm 3,5mm anslutning, på steget eller på steroen?

596 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
steget är inkoplat och funkar. det är en 3.5mm hona på steget. men jag tror att man ska sätta en bass kontroll där och om man ska de blir de bättre bas då ??

3 187 Inlägg
7 december 2011
sellstedt1 skrev:
steget är inkoplat och funkar. det är en 3.5mm hona på steget. men jag tror att man ska sätta en bass kontroll där och om man ska de blir de bättre bas då ??

hmm har du bild?
vad står det där kontakten går in i steget?
är det en bass remote så nej det ska du inte ha! förstör mer än vad den gör nytta.

596 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
ok då vet ja att ja inte ska köpa en sån då. men vet nån som vet vad den bästa lådan är till en 240 sluten eller portad?

Granne
38 Inlägg
9 december 2011
big-jepp skrev:
Totoro skrev:

helt onödiga pengar.. är ju inte precis en vetenskap hur man kopplar in ett steg.. finns många här på forumet som kan hjälpa till och berätta hur han ska göra..

Onödiga pengar anser jag det inte vara. Vissa har ju faktiskt svårt för sånt och då kan det vara värt det.
Jag har skapat ett par trådar ja men ingen där jag ber om hjälp att koppla in ett slutsteg. Det vet jag hur man gör. smile

3 187 Inlägg
9 december 2011
Totoro skrev:
big-jepp skrev:
Totoro skrev:

Onödiga pengar anser jag det inte vara. Vissa har ju faktiskt svårt för sånt och då kan det vara värt det.
Jag har skapat ett par trådar ja men ingen där jag ber om hjälp att koppla in ett slutsteg. Det vet jag hur man gör. smile

testar man aldrig så lär man sig inte heller, så enkelt är det. är som sagt ingen jätte stor grej att koppla in ett slutsteg.

2 035 Inlägg
9 december 2011
big-jepp skrev:
Totoro skrev:
big-jepp skrev:

testar man aldrig så lär man sig inte heller, så enkelt är det. är som sagt ingen jätte stor grej att koppla in ett slutsteg.

Precis, för gör man inget själv lär man sig aldrig. Å gör man det själv så kan man känna sig stolt sen. plus att gorg kan hjälpa till.
Sen kan ju TS åka till en bilstereoshop och fråga snällt om hjälp om han stöter på problem.

Biljudsveteran sen 1984!

596 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
ok men nu har ja en till fråga:P Är 8 kvadrats kablar för klent till mina steg ena är ett panasonic 60+60 och det andra är Hollywood HXA 3K?

564 Inlägg
10 december 2011
sellstedt1 skrev:
ok men nu har ja en till fråga:P Är 8 kvadrats kablar för klent till mina steg ena är ett panasonic 60+60 och det andra är Hollywood HXA 3K?

Läs själv http://www.blekingebilradio.se/support.html !

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
big-jepp skrev:
Totoro skrev:

Kan inte hålla med där..1500 är ganska så normal pris för en installation så den blir helt RÄTT! (finns dock vissa butiker som INTE är riktigt kapabla att göra RÄTT)
Vet man inte säkert vad man gör, har direkt intresse för att kanske lära sig eller helt enkelt bara svårt för det, så är det inte dyrt. Man kan ju se det som så att det kan bli MYYYYCKE dyrare att själv försöka.
Men klart, friskt kopplat, hälften brunnet tongue
Detta är något som jag själv fått göra, alltså lära mej den hårda vägen och kan lätt räkna upp några till här inne som gått samma väg wink

21 761 Inlägg
11 december 2011
sellstedt1 skrev:
men vet nån som vet vad den bästa lådan är till en 240 sluten eller portad?

Det viktigaste är att montera lådan så att bastrycket kommer in i kupen, gör man inte det så "smiter" ljudet bakåt och orsakar diverse skrammel i baklucka+nummerplåt (coolhetsfaktor?). Vilken av sluten eller portad som passar bäst har mer med själva musikstilen+ljudkvaliteten+valet av bas att göra, där är det upp till dig att bestämma vad som ska prioriteras. smile

sellstedt1 skrev:
Är 8 kvadrats kablar för klent till mina steg ena är ett panasonic 60+60 och det andra är Hollywood HXA 3K?

Länken som Lillalilja skrev ger bra information, men det beror även på hur mycket man belastar stegen. 8 mm2 passar troligen till ditt Panasonic, men eftersom du inte har skrivit vilken modell det gäller så kan jag inte vara helt säker.

Hollywood HXA 3K kan dra uppåt 150 A och säkert lite till när det utnyttjas för fullt vid den lägsta tillåtna belastningen (1 Ohm), fast har man bara 4 Ohms belastning drar det nog bara 55 A som mest gissningsvis. Frågan är då vilken belastning du tänker ha på steget, det avgör bla vilken kabelarea+säkring som är lämplig. smile

Sök