twinentry Det är en hel vetenskap det där :-) Då turbinen i avgas huset vill ha en så stor gasmassa och en hög hastighet under varvtalsökning så använder man pulserna för att skjuta igång turbinen. Då gashastigheten är hög mitt i pulsen får man en varvtalsökning som är god. Och man får inte problem med mot tryck då det blir färre pulser per ingång. Och givetvis så ska cylindrarna ligga så långt ifrån varandra som möjligt. Som en 4 Cylindrig med 1,3,4,2 Kommer 1-4 ligga så långt ifrån varandra som möjligt 360 grader på veven och lika så 2-3. På en 6 cylindrig men jämn tändföljd blir det 1,2,3 ie n port 4,5,6 i den andra 120 grader från varandra. Och där går gränsen för att utnyttja puls i turbinen. Så på en V8 så blir det bäst med twin turbo med enkel inlopp.
Då pulserna ligger ojämnt i samma cylinderbank. Sen blir det väldigt konstigt med många Kina tillverkad grenrör där waestgaten är plaserad i mellan inloppen !! Då går pulsen över då man har ett lägre tryck i den porten. Så ska man få ut något av det så får man köra med dubbla WG .
Sen blir det sämre med twinentry om man ska köra med höga laddtryck , Då turbinen ska överföra en hel del energi till mekanisk rörelse så funkar det bättre med ett konstant flöde.
Sen så är där en del falska Kina turbos som där är twinentry men har ett dike !? Kanalen som leder in avgaserna till turbinen. En äkta går där 2 kanaler ner i huset och går ihop en bra bit längre ner.