3491
Sök

Broms går i botten och tar itne som den ska...

2 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#1
Har servat bilen under vintern, köpt helt nya ok fram och bytat bromsolja samt luftat bromsarna.
Bromsarna tog bra den första veckan, men helt plöttsligt tar dem väldigt dåligt.
Har luftat på nytt men utan resultat, kan trycka bromsen ned i golvet utan att däcken låser sej på vått underlag..!


Mr White
1 072 Inlägg
31 augusti 2006
#2
Kan ev vara en dålig huvudbromscylinder...Kan få den där symtomen om man skjutigt packningarna...När man luftar så händer de att kolven i huvudbromscylindern går lite förlånkt mot den gått förut*över kanterna*då blir de att man lätt kan paja packningarna i cylindern.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2006
#3
Stämmer... Men en huvudcylinder är verkligen inte dyrt...


787 Inlägg
31 augusti 2006
#4
Hörs det inte ifall det är cylindern som gått?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2006
#5
AlvereZ skrev:
Hörs det inte ifall det är cylindern som gått?

Nej jag ahr då aldrig hört en huvudcylinder jobba, kanske om du lyssnar jävligt noga så kanske du kan höra ifalla vätskan strömmar förbi packningen...


Envis optimist
454 Inlägg
1 september 2006
#6
Kan också vara nån bromsledning som är paj men då borde du märka att nivån blir lägre ju mer du försöker bromsa.


Direktör
305 Inlägg
1 september 2006
#7
Hej hopp... såg om dina bekymmer...... Troligen behöver du lufta systemet en gång till då det är tämligen vanligt att det kan bli en luft ficka som man inte får ut första luftningen....... Eller som grabbarna säger så kan packningen vara dålig att den släpper förbi olja och inte ger det tryck du ska ha, om packningen är lite dålig kan du märka det på att pumpa hårt och snabbt på bromsen för att byggaq upp ett högre tryck i cylindern än vad den släpper igenom..... Alla bilar i dag har tvåkrets system så skulle skulle en ledning gå av så ska du kunna låsa två av hjulen i allafall, enklaste sättet att kolla om en ledning gått av är att du kikar i servo behållaren vilken nivå oljan ligger på, Är en ledning trasig så ligger nivån lägre + att du har två fack i behållaren, det ena facket går till ena kretsen och det andra facket går till andra kretsen så är en ledning av är det ena facket tomt medans det andra är fult, har du ingen trasig ledning så ska oljan ligga över avskiljaren till faken.......... Mvh Nallen

Speed limit are only for pussy

6 Inlägg
19 september 2006
#8
Hej, jag har samma problem men jag antar att det är broms huvudcylinder men jag tänkte bara kolla ifall det är nån som vet ifall det är normalt att bromslampan lyser ifall man bromsar hårt och cylindern är dålig eller är det något annat då?



Sök