Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

Ahlen93
23 december 2011 · 186 Inlägg

Richtenb skrev:
Nu borde du verkligen koppla in en scanner innan du gör något mer. Det är inte skitbilligt att chansa sig fram. Det kostar inte mer än 200 kr. klart billigare än att byta fel saker.

Jag har bara lagt ut 500kr på tomgångsmotor och jag chansar mig inte fram för tomgångsmotorn var slut och jag utesluter bara endel saker tongue Men jag tror att jag har hittat felet. För jag startade förut och öppnade huven och de har låtit lite som ett pysande ljud, så jag vicka lite på några slangar och jag märkte att när jag vickade på luftburken så pös det mer. Då såg jag att det är ju som en avluftningsslang som hela tiden hamnat i kläm under eller imellan luft burken eller vad man ska säga så jag flyttade den så att den hängde fritt och sen så pös det inte längre, jag har inte kört så mycket sen dess men den har inte dött än och tomgången sjunker inte alls så lågt när jag motorbromsar och kopplar inte under 500varv någon gång som den gjorde tidigare. Jag ska inte säga att det var felet för ska köra lite till innan jag kan säga det till 100% men jag är ganska säker på att det var felet.
För när man trycker eller flyttar på ventilen på slangen så pyser de ju och motorn börjar gå sämre på tomgång så jag tror det var de.
Felsökning kostar 500kr så om jag ska felsöka köper jag hellre själv ett kabelkit från carsoft för 499kr och fixar program så kan jag sköta det själv.

Ahlen93
24 december 2011 · 186 Inlägg

Okej nu kan jag konstatera att det inte var felet för den har dött en gång till, men jag kände på slangen som jag sade var lite sprucken i fästet den som går till tomgångsmotorn och det känns som de kommer tjuvluft där och att det kommer mer när man trycker på den, så där är felet är jag ganska säker på, den slangen kan inte kosta många kronor. Tomgångsmotorn var dålig så den och den slangen till motorn är antagligen felen ska byta den och återkommer med svar om det funkade.
Vart kan man köpa slangar till BMW finns det på mekonomen? Eller går det bara köpa på BMW verkstad?
Finns det på någon hemsida länka isånna fall, tack!

Darkie dARKiE
24 december 2011 · 5 031 Inlägg

Kamaxelgivaren var felet på min gamle 328. Felsök med dator så slipper du onödiga utgifter.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Ahlen93
24 december 2011 · 186 Inlägg

Darkie skrev:
Kamaxelgivaren var felet på min gamle 328. Felsök med dator så slipper du onödiga utgifter.

Okej men hur gick den då? Drack den mycket soppa?
Vill bara säga att den går skitfint på tomgång det är när man släpper gasen eller motorbromsar som tomgången sjunker lågt och ibland dör bilen, det är en admin som ändrat rubriken dör ibland, ojämn tomgång för ojämn tomgång är det inte.
Vet du vart man kan köpa slangar till BMW, på vilka mer ställen än BMW verkstad?

Darkie dARKiE
24 december 2011 · 5 031 Inlägg

Den drack otroligt mycket soppa, ojämn gång. Trodde först att det var LMM köpte en ny sådan efter massa tips. Sen tog jag hjälp av bmw verkstad som felsökte och såg att det var givaren till kamaxeln som var kass.

+ att jag hittade en lite spricka i slangen mellan lmm och insuget. Bytte den också sen gick den som en dröm i alla år jag hade hade.

Testa schmiedmann.se Handla allt där till min.

Senast redigerat av Darkie (24 december 2011)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Ahlen93
24 december 2011 · 186 Inlägg

Darkie skrev:
Den drack otroligt mycket soppa, ojämn gång. Trodde först att det var LMM köpte en ny sådan efter massa tips. Sen tog jag hjälp av bmw verkstad som felsökte och såg att det var givaren till kamaxeln som var kass.

+ att jag hittade en lite spricka i slangen mellan lmm och insuget. Bytte den också sen gick den som en dröm i alla år jag hade hade.

Testa schmiedmann.se Handla allt där till min.

Okej tackar, men min slang mellan LMM och insuget är ny sade han på mekonomen när han kollade på den och den är riktigt fräsch men slangen när till tomgångsmotorn du vet? De är den som läcker och jag har listat ut att det är klart att det var den och tomgångsmotorn som är felet eftersom vid användning av gaspedal har ju inte den slangen till tomgångsmotorn någon betydelse för då styr jag ju gasspjället manuellt men sen när jag släpper på gasen då är det klart att den slangen måste vara tät för att den ska kunna hålla tomgången uppe direkt utan att sjunka.
Ska kolla om de har en sådan slang där, tack för hjälpen.
Skriver när jag bytt slang om det var felet.

Ahlen93
25 december 2011 · 186 Inlägg

Kan någon hjälpa mig att hitta artikelnummret på slangen som går från tomgångsmotorn till slangen mellan LMM och insuget.

EDIT: Hittade på schmiedmann.se , men hur ska jag veta om slangen passar min bil? E36 328 -95 har jag.
http://www.schmiedmann.se/tomg%C3%A5ng/ … spx#paging
Längs ner på sidan finns en slang och några satser med tomgångsslang, vilken passar min bil?

Men det var ju beställningsvara såg jag, men kan det hända att skroten sparar de slangarna?
Får ringa och kolla på Tisdag.

Senast redigerat av Ahlen93 (25 december 2011)

slynjavel
27 december 2011 · 25 Inlägg

Ahlen93 skrev:

Darkie skrev:
Kamaxelgivaren var felet på min gamle 328. Felsök med dator så slipper du onödiga utgifter.

Okej men hur gick den då? Drack den mycket soppa?
Vill bara säga att den går skitfint på tomgång det är när man släpper gasen eller motorbromsar som tomgången sjunker lågt och ibland dör bilen, det är en admin som ändrat rubriken dör ibland, ojämn tomgång för ojämn tomgång är det inte.
Vet du vart man kan köpa slangar till BMW, på vilka mer ställen än BMW verkstad?

Precis, kan sätta min tumme på att det är den som är felet. Exakt så gick vår med, dog vid motorbromsning och drack ganska mycket soppa. Men tickade bra på tomgång.
Ja beställde givaren på en tysk sida sen köpte ja ite slangar och bytte ut  från mekonomen.

Lycka till.

Ahlen93
28 december 2011 · 186 Inlägg

slynjavel skrev:

Ahlen93 skrev:

Darkie skrev:
Kamaxelgivaren var felet på min gamle 328. Felsök med dator så slipper du onödiga utgifter.

Okej men hur gick den då? Drack den mycket soppa?
Vill bara säga att den går skitfint på tomgång det är när man släpper gasen eller motorbromsar som tomgången sjunker lågt och ibland dör bilen, det är en admin som ändrat rubriken dör ibland, ojämn tomgång för ojämn tomgång är det inte.
Vet du vart man kan köpa slangar till BMW, på vilka mer ställen än BMW verkstad?

Precis, kan sätta min tumme på att det är den som är felet. Exakt så gick vår med, dog vid motorbromsning och drack ganska mycket soppa. Men tickade bra på tomgång.
Ja beställde givaren på en tysk sida sen köpte ja ite slangar och bytte ut  från mekonomen.

Lycka till.

Okej, men hur mycket soppa drack den i snitt på en tank? För när jag nollställde mätaren efter jag tankat och körde lungt hem drack den 0.73! Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?
Har köpt en tomgångsslang på BMW idag och bytt för den var stenhård och lite sprucken i ena änden och det kändes som att den läckte lite, men batteriet står på laddning så har endast provat starta den och varva och kändes som att den hitta tomgången bättre då men vet inte. Får prova imorgon och håller det fortfarande på ska en kompis felsöka den åt mig. Men slangen skada nog aldrig att byta även om det skulle va felet för den var hård och den kostade bara 101kr. Men ska provköra imorgon återkommer med svar då.

Rquired Allmänt envis
28 december 2011 · 12 512 Inlägg

Ahlen93 skrev:

slynjavel skrev:

Ahlen93 skrev:

Okej men hur gick den då? Drack den mycket soppa?
Vill bara säga att den går skitfint på tomgång det är när man släpper gasen eller motorbromsar som tomgången sjunker lågt och ibland dör bilen, det är en admin som ändrat rubriken dör ibland, ojämn tomgång för ojämn tomgång är det inte.
Vet du vart man kan köpa slangar till BMW, på vilka mer ställen än BMW verkstad?

Precis, kan sätta min tumme på att det är den som är felet. Exakt så gick vår med, dog vid motorbromsning och drack ganska mycket soppa. Men tickade bra på tomgång.
Ja beställde givaren på en tysk sida sen köpte ja ite slangar och bytte ut  från mekonomen.

Lycka till.

Okej, men hur mycket soppa drack den i snitt på en tank? För när jag nollställde mätaren efter jag tankat och körde lungt hem drack den 0.73! Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?
Har köpt en tomgångsslang på BMW idag och bytt för den var stenhård och lite sprucken i ena änden och det kändes som att den läckte lite, men batteriet står på laddning så har endast provat starta den och varva och kändes som att den hitta tomgången bättre då men vet inte. Får prova imorgon och håller det fortfarande på ska en kompis felsöka den åt mig. Men slangen skada nog aldrig att byta även om det skulle va felet för den var hård och den kostade bara 101kr. Men ska provköra imorgon återkommer med svar då.

Det går att köra på 0.65-0.7L/mil även på motorvägen, 328i är en mycket snål bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
28 december 2011 · 186 Inlägg

Rquired skrev:

Ahlen93 skrev:

slynjavel skrev:

Precis, kan sätta min tumme på att det är den som är felet. Exakt så gick vår med, dog vid motorbromsning och drack ganska mycket soppa. Men tickade bra på tomgång.
Ja beställde givaren på en tysk sida sen köpte ja ite slangar och bytte ut  från mekonomen.

Lycka till.

Okej, men hur mycket soppa drack den i snitt på en tank? För när jag nollställde mätaren efter jag tankat och körde lungt hem drack den 0.73! Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?
Har köpt en tomgångsslang på BMW idag och bytt för den var stenhård och lite sprucken i ena änden och det kändes som att den läckte lite, men batteriet står på laddning så har endast provat starta den och varva och kändes som att den hitta tomgången bättre då men vet inte. Får prova imorgon och håller det fortfarande på ska en kompis felsöka den åt mig. Men slangen skada nog aldrig att byta även om det skulle va felet för den var hård och den kostade bara 101kr. Men ska provköra imorgon återkommer med svar då.

Det går att köra på 0.65-0.7L/mil även på motorvägen, 328i är en mycket snål bil. smile

Jo men jag är intresserad av hur mycket den drog i snitt på en tank med trasig kamaxelgivare smile

Rquired Allmänt envis
28 december 2011 · 12 512 Inlägg

Ahlen93 skrev:

Rquired skrev:

Ahlen93 skrev:

Okej, men hur mycket soppa drack den i snitt på en tank? För när jag nollställde mätaren efter jag tankat och körde lungt hem drack den 0.73! Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?
Har köpt en tomgångsslang på BMW idag och bytt för den var stenhård och lite sprucken i ena änden och det kändes som att den läckte lite, men batteriet står på laddning så har endast provat starta den och varva och kändes som att den hitta tomgången bättre då men vet inte. Får prova imorgon och håller det fortfarande på ska en kompis felsöka den åt mig. Men slangen skada nog aldrig att byta även om det skulle va felet för den var hård och den kostade bara 101kr. Men ska provköra imorgon återkommer med svar då.

Det går att köra på 0.65-0.7L/mil även på motorvägen, 328i är en mycket snål bil. smile

Jo men jag är intresserad av hur mycket den drog i snitt på en tank med trasig kamaxelgivare smile

Jag tänkte mer på att du skrev "Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?", att hamna under 0.73L/mil är inga problem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
29 december 2011 · 186 Inlägg

Rquired skrev:

Ahlen93 skrev:

Rquired skrev:

Det går att köra på 0.65-0.7L/mil även på motorvägen, 328i är en mycket snål bil. smile

Jo men jag är intresserad av hur mycket den drog i snitt på en tank med trasig kamaxelgivare smile

Jag tänkte mer på att du skrev "Känns ju inte som att den borde kunna dricka mindre än det för en 328?", att hamna under 0.73L/mil är inga problem. smile

Jo men jag mena känns ju inte som att med trasig kamaxelgivare att den skulle dra så lite då men vet ej smile

Ahlen93
30 december 2011 · 186 Inlägg

Nu har jag provkört efter jag bytt slangen och det blev ingen skillnad men slangen var torr och hård och lite små sprickor på ena änden så den skada väll aldrig att byta ändå.
Har tänkt på en grej packning till oljelocket är uttöjd och utsliten, om det skulle kunna vara så att ifall man byter oljelock som är tätt att den skulle gå bättre då? Ska prova göra en egen packning. För om man tar av oljelocket på tomgång så börjar motorn gå helt ojämnt. Om det skulle kunna vara så att det läcker in tjuvluft där igenom?
Det ska jag prova och hjälper inte det så ska jag felsöka den sen på en kompis skola.
Kan vara mycket möjligt att det är kamaxelgivaren, isåfall köper jag en från ebay men hur mycket bensin drar den med en trasig sån?
Får ju se på felkoderna sen vad som spökar annars men hade varit kul att veta hur mycket mer bränsle den drar med en trasig sådan.

Senast redigerat av Ahlen93 (30 december 2011)

Ahlen93
2 januari 2012 · 186 Inlägg

Jag bumpar för jag undrar hur mycket drar dom med en trasig kamaxelgivare på en tank ungefär, vad ligger snittet på?
Min drar ju typ 0,6 enligt den där mätaren som visar vad den drar just nu om man lgiger typ på jämnt lågt vartal i 80. Men om man kör sakta typ efter kallstartat drar den när man kör skitlungt typ 2.6 l/milen när man kör skitsakta? Men det kanske är normalt. En sak till är att den är lite trögstartad och att man får stå på starten lite extra länge. Men jag tänkte när jag har felsökt den och om de visar sig vara kamaxelgivaren som många tror kan man då köpa en från ebay(finns till bra pris där) eller är det noga med modelnr?

Richtenb
3 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Min drar också ungefär 0.6 när jag kör väldigt lugnt på 5:an i 80. Marginellt mer när den är kall men 2,6 då får du stampa gasen i botten så det ska den inte dra om du håller jämn gas när den är kall.



Ahlen93 skrev:
Jag bumpar för jag undrar hur mycket drar dom med en trasig kamaxelgivare på en tank ungefär, vad ligger snittet på?
Min drar ju typ 0,6 enligt den där mätaren som visar vad den drar just nu om man lgiger typ på jämnt lågt vartal i 80. Men om man kör sakta typ efter kallstartat drar den när man kör skitlungt typ 2.6 l/milen när man kör skitsakta? Men det kanske är normalt. En sak till är att den är lite trögstartad och att man får stå på starten lite extra länge. Men jag tänkte när jag har felsökt den och om de visar sig vara kamaxelgivaren som många tror kan man då köpa en från ebay(finns till bra pris där) eller är det noga med modelnr?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
3 januari 2012 · 186 Inlägg

Men den drar inte så mycket ändå men då kanske de ändå är kamaxelgivaren som är dålig, för det enda jag tvekat med de på är om den dragit mer bensin eftersom många sagt att den ska göra de men den kanske dricker lite mer än vad den ska göra. Men jag tänkte på om de visar sig vara kamaxelgivare när jag felsöker, kan man köpa en från ebay till en 328 då eller måste de var något särskilt modellnummer?

Richtenb
4 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Jag har köpt allt från tändspolar till luftmassemätare från ebay till min 328 utan problem, men jag har alltid kollat efter OEM quality, made i germany osv och inte köpt den billigaste skiten. Annars kan du lita på att just givare och mätare inte kommer fungera. Det står ofta på ebay sidan var grejerna är tillverkade, om det inte står är det ofta billigt kinesiskt skräp och då kan du lika gärna kasta pengarna i en önskebrunn.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
4 januari 2012 · 186 Inlägg

Okej tackar för svar! Då blir det att köpa från Tyskland om de visar sig vara någon givare.
Är någon av dessa köpdugliga?

http://viewitem.eim.ebay.se/NOCKENWELLE … 87886/item
http://viewitem.eim.ebay.se/Nockenwelle … 28899/item
http://viewitem.eim.ebay.se/Nockenwelle … 71458/item

Annars skulle du kunna länka en från ebay tyskland som är köpduglig, vore sktischysst!

Senast redigerat av Ahlen93 (4 januari 2012)

Richtenb
4 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Den 3:e länken skulle jag nog våga köpa.. om du kikar på hans recensioner så har ju folk varit nöjda med exempelvis abs sensorer från dem till BMW.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang