Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

Richtenb
4 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Eller vänta... köp den inte... jag ska se om jag hittar någon annan

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
4 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Den var skit när jag kollade närmare... Den här hade jag köpt! Det är en riktig Siemens OEM

http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-323-328 … 27bfa2058d

Enligt ebay skickar de inte internationellt. Men värt att fråga.

Annars fråga vad det är för märke på denna....

http://www.ebay.com/itm/NEW-CAM-Camshaf … 3cb29bd701

Den från USA är riktiga grejer och den från UK kan vara det. Hoppa över grejerna du såg från Tyskland.....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
4 januari 2012 · 186 Inlägg

Okej tackar för svar, ska kolla, usa vill jag inte beställa ifrån risken med tull och sånt. Men ska kolla om jag hittar något.

Ahlen93
5 januari 2012 · 186 Inlägg

Får se hur jag gör men funderar på att beställa en utav de billiga den som verkar vettigast om de nu visar sig att det är de felet. Men när jag vet felet skriver jag de här smile

Magnaflux
6 januari 2012 · 102 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Får se hur jag gör men funderar på att beställa en utav de billiga den som verkar vettigast om de nu visar sig att det är de felet. Men när jag vet felet skriver jag de här smile

Hej.
du får gärna skriva det. har nämligen samma symtom på min vinter släde.
och visar det sig att det är vevaxel givaren byts den på min med.
rusar din i varv när du startar din? min rusar till 2000-2500 varv och sedan sakta ner igen till bra tomgång ibland och ibland dör den.

Senast redigerat av Magnaflux (6 januari 2012)

Richtenb
6 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Ok kom ihåg att det inte är någon tull/moms på varor under 500 kr från USA.......

Jag hade inte kastat pengarna i sjön om det inte står siemens, bosch eller något annat känt märke på givare/sensorer. Då vet ju ju till 99% att den nya givaren fungerar om felet kvarstår. Men vem vet, det kanske det gör på den från tyskland också. (den var dock lite väl billig för det)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
6 januari 2012 · 186 Inlägg

Okej det vet jag men är det 500kr utan frakt eller inklusive frakt?

Ahlen93
6 januari 2012 · 186 Inlägg

Magnaflux skrev:

Ahlen93 skrev:
Får se hur jag gör men funderar på att beställa en utav de billiga den som verkar vettigast om de nu visar sig att det är de felet. Men när jag vet felet skriver jag de här smile

Hej.
du får gärna skriva det. har nämligen samma symtom på min vinter släde.
och visar det sig att det är vevaxel givaren byts den på min med.
rusar din i varv när du startar din? min rusar till 2000-2500 varv och sedan sakta ner igen till bra tomgång ibland och ibland dör den.

Okej japp ska skriva när jag felsökt, fast dock så gör inte min så den går skitfint på tomgång går upp till 1200på kallstart och sedan ner till 800varv när den är varm.

Richtenb
7 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Inklusive frakt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
17 januari 2012 · 186 Inlägg

Där jag skulle felsöka bilen hade dom ingen OBD2 kabel så de blev ingen felsökning utan jag har pratat med schmiedmann.se och andra och det är säkra på att det är kamaxelgivaren eftersom den är trögstartad också. Så jag har beställt en Kamaxelgivare från schmiedmann.se 469kr kostade den och de var tyskt märke på den. Så fort den har kommit och jag har bytt den återkommer jag med svar!

Magnaflux
19 januari 2012 · 102 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Där jag skulle felsöka bilen hade dom ingen OBD2 kabel så de blev ingen felsökning utan jag har pratat med schmiedmann.se och andra och det är säkra på att det är kamaxelgivaren eftersom den är trögstartad också. Så jag har beställt en Kamaxelgivare från schmiedmann.se 469kr kostade den och de var tyskt märke på den. Så fort den har kommit och jag har bytt den återkommer jag med svar!

låter bra. du får gärna skriva resultat. efter bytet.
mvh jonas

Ahlen93
20 januari 2012 · 186 Inlägg

Har bytt nu på insugssidan och lik förbannat finns felet har dött en gång och som vanligt när jag motorbromsar och kopplar så sjunker varvräknaren som en sten till typ 600varv men tomgångsmotorn orkar upp den till 800varv. Ibland sjunker den fint ner till 800varv ska tilläggas.
GAHHH får damp på de här asså, ska sätta tillbaks gamla givaren på insugsidan och prova byta ut den på avgassidan, för de ska väll va samma givare oavsett sida? Har jag aldrig sett att det finns olika iallafall.
Det kan väll inte vara så att båda är trasiga för då skulle den väll inte gått knappt eller?
Och om det är den andra ska de väll märkas direkt när ja provstartar, att den startar direkt och inte behöver stå på tomgång flera sekunder längre?

Senast redigerat av Ahlen93 (20 januari 2012)

Rquired Allmänt envis
21 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Har bytt nu på insugssidan och lik förbannat finns felet har dött en gång och som vanligt när jag motorbromsar och kopplar så sjunker varvräknaren som en sten till typ 600varv men tomgångsmotorn orkar upp den till 800varv. Ibland sjunker den fint ner till 800varv ska tilläggas.
GAHHH får damp på de här asså, ska sätta tillbaks gamla givaren på insugsidan och prova byta ut den på avgassidan, för de ska väll va samma givare oavsett sida? Har jag aldrig sett att det finns olika iallafall.
Det kan väll inte vara så att båda är trasiga för då skulle den väll inte gått knappt eller?
Och om det är den andra ska de väll märkas direkt när ja provstartar, att den startar direkt och inte behöver stå på tomgång flera sekunder längre?

Fast tomgången på en M52B28 skall väl vara 500/600rpm om jag minns rätt? Ursprungligen 500rpm men det höjdes ett snäpp eftersom den upplevdes som väl enkel att få kärringstopp med? Ligger den på 800 normalt kanske det är ett symptom i sig? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
21 januari 2012 · 186 Inlägg

Men den tickar fint på tomgång när den väll ligger på 800varv så är rätt säker på att de ska va de men ej helt säker.
Men jag undrar om kamaxelgivarn är samma oavsett om den ska sitta på insugssidan eller avgassidan? Finns ju inte 2olika iallafall? Så det är väll bara att prova och byta idag.

Ahlen93
21 januari 2012 · 186 Inlägg

Nu har jag ringt Schmiedmann och han sade att det nog bara fanns en kamaxelgivare? yikes Det ska väll finnas två och de finns ju en annan kontakt bredvid den på insugssidan som en kabel går till framsidan på toppen de måste väll vara kamaxelgivare 2? Sen så är de väll samma givare oavsett sida?
Hade vart tacksam om någon kunde svara ifall jag kan testa att byta den mot den nya på avgassidan om de finns någon vill säga.

328E36CAB
21 januari 2012 · 92 Inlägg

Väntar spänt på vad du kommer fram till då jag som sagt upplever liknande symptom på min 328. Den är dock vinteravställd för tillfället så jag kan inte bidra med egna försök.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Ahlen93
21 januari 2012 · 186 Inlägg

328E36CAB skrev:
Väntar spänt på vad du kommer fram till då jag som sagt upplever liknande symptom på min 328. Den är dock vinteravställd för tillfället så jag kan inte bidra med egna försök.

Japp finns tydligen bara en kamaxelgivare och jag köpte min från schmiedmann och jag har lsät om folk som fått dåliga där ifrån iochmed att det inte är bmw original del. Sen så har dom bytt till bmw original del så har dom gått bra. Men vet inte ska felsöka så fort som möjligt ska köpa ett carsoft kit och när jag vet vad felet var är det klart jag skriver här, kan ta lite tide bara smile

Sampyla
21 januari 2012 · 75 Inlägg

Jag byte som sagt lambdorna på min, båda va trasiga :S Men nu funkar den kanon!! smile

Ahlen93
21 januari 2012 · 186 Inlägg

Sampyla skrev:
Jag byte som sagt lambdorna på min, båda va trasiga :S Men nu funkar den kanon!! smile

Okej hade varit riktigt kul om du kunde skriva hur den gick då?
Dog den när du koppla, drack den mycket soppa, etc, etc!

Ahlen93
21 januari 2012 · 186 Inlägg

Sådär nu har man hittat felet då, klart som fan det var att jag fått en defekt givare. Igår när jag bytte gick den som innan helt okej dog när ja koppla någon gång. Men nu när jag var ute och körde lite började han låta konstigt och varvräknaren börja hoppa från 1-6 tusen varv upp och ner och hacka och dog. Så jag höll på att inte komma hem men sen när jag väll fått igång så kom jag hem efter en ryckande tur och en flygande varvtalsräknare, så nu kan jag konstatera att det är felet och jag hoppas att schmiedmann inte blir jobbiga med reklamation och pengar. Får köpa en ny på BMW tydligen de enda som håller när de gäller givare. Så här dåligt har den aldrig gått så jag får byta tillbaks till gamla sålänge och beställa en ny på BMW.
Återkommer när jag bytt till den.

Senast redigerat av Ahlen93 (21 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang