3454
Sök

Hjälp!! sålde min bil.. nu har jag en gnällspik på mig

Felplacerad skrev:
Det beror väl på vad ni skrev i kvittot och hur långt han orkar dra saken.
Men i regel kan man väl aldrig ångra ett köp som skett mellan två privatpersoner, hur jävla mycket man än ljuger och fifflar. Om så växellådan skulle rasa när han kör hem den och du visste om det så är det omöjligt för han att få tillbaka sina pengar. Är ju det som gör privataffärer osäkra.
Be han försvinna och om han inte ger sig så får du väl ta kontakt med polisen smile

Edit: om någon köpare hade planerat att kollat på min bil i treeee timmar! Så hade jag bett han åka hem efter en timme.

Läs mitt inlägg på förra sidan, det är inte omöjligt att ångra ett köp smile (eller kanske passar bättre med en sad i det här fallet)

"Hur mycket man än ljuger och fifflar"  Bedrägeri kallas det då, och blir säljaren dömd för bedrägeri så kan jag nästan lova att köparen får häva köpet wink
Senast redigerat av RightFront (13 december 2011)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Felplacerad skrev:
RightFront skrev:
Felplacerad skrev:
Det beror väl på vad ni skrev i kvittot och hur långt han orkar dra saken.
Men i regel kan man väl aldrig ångra ett köp som skett mellan två privatpersoner, hur jävla mycket man än ljuger och fifflar. Om så växellådan skulle rasa när han kör hem den och du visste om det så är det omöjligt för han att få tillbaka sina pengar. Är ju det som gör privataffärer osäkra.
Be han försvinna och om han inte ger sig så får du väl ta kontakt med polisen smile

Edit: om någon köpare hade planerat att kollat på min bil i treeee timmar! Så hade jag bett han åka hem efter en timme.

Läs mitt inlägg på förra sidan, det är inte omöjligt att ångra ett köp smile (eller kanske passar bättre med en sad i det här fallet)

"Hur mycket man än ljuger och fifflar"  Bedrägeri kallas det då, och blir säljaren dömd för bedrägeri så kan jag nästan lova att köparen får häva köpet wink

Ja men det är ju inte realistiskt ? Hur ska man kunna bevisa att någon har ljugit vid ett privat bilköp..
Allting fungerar inte som det står skrivet.

Håller med dig! Det är oftast jävligt svårt att bevisa, men det är de vi har domstolarna till smile Inte för jag tror den här tvist kommer dras ändå upp dit, men TS undra vad lagen sa smile
Och det är ju upp till köparen att bevisa att den inte fungerade vid köpet

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
RightFront skrev:
Felplacerad skrev:
RightFront skrev:

Ja men det är ju inte realistiskt ? Hur ska man kunna bevisa att någon har ljugit vid ett privat bilköp..

Håller med dig! Det är oftast jävligt svårt att bevisa, men det är de vi har domstolarna till smile Inte för jag tror den här tvist kommer dras ändå upp dit, men TS undra vad lagen sa smile

i 99% utav fallen skriver man väl säljes i befintligt skick på kvittot ?? Och då spelar det ingen som helst roll om den funka eller ej vid köp, har inte köparen hittat felet är det hans eget fel

CHEEVA skrev:
i 99% utav fallen skriver man väl säljes i befintligt skick på kvittot ?? Och då spelar det ingen som helst roll om den funka eller ej vid köp, har inte köparen hittat felet är det hans eget fel

Nu är det jag som tjatar känner jag tongue Läs mitt inlägg på förra sidan, finns ett utdrag ur en paragraf som behandlar "befintligt skick" smile Läs den så ser du nog att "befintligt skick" inte har allt för stor betydelse

För Volvo i tiden

785 Inlägg
13 december 2011
Bilförsäljare lämnar väll bara garanti på saker som är förenat med trafikfara?? Eller?

Vissa ac-pumpar har en slirkoppling och dessa "klickar" inte när de drar igång.
Vet att vag har den på vissa bilar bla.

Its not the fart that kills, its the smell...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 december 2011
Vad är problemet? Han fick ju blocketgarantin med så han får väll lösa det den vägen.

I befintligt skick gäller inte, köparen har undersökningplikt och säljaren ska berätta om det finns fel på bilen som denne vet om.

Verkar som du låtit honom styra hela affären med att fylla i garanti, kolla bilen under väldigt lång tid och även få dig att gå ner i pris fast den redan låg bra till. Så nu fortsätter han styra fast affären i ditt tycke är klar men inte enligt honom. Stå på sig lite och förklara vänligt men bestämt att du tänker inte ta tillbaka bilen eller ge honom pengar tillbaka.

2slow

88 Inlägg
13 december 2011
RightFront skrev:
Felplacerad skrev:
RightFront skrev:

Det är egentligen inte så svårt att kolla upp om det är dyrare bilar.

Kolla i service boken var bilen brukar bli servad, ring dit och hör om bilen varit inne för ev fel.
Ring även runt till service ställen som har hand om gällande bilmärke där säljaren bor.

Har man tur så har bilen varit inne och man kan då på ett säkert sett påvisa att säljaren känt till felet.

342 Inlägg
14 december 2011
En viktig läxa för framtiden är dock att alltid, alltid, alltid skriva ett utförligt kontrakt i två (eventuellt tre om det finns opartiskt vittne tillhands) liktydliga exemplar där följande stycke kläms in:

"Undertecknad köpare har medgetts tillfälle att själv besiktiga och provköra fordonet och har godkänt det i sitt förevisade skick.
Undertecknad köpare är väl medveten om att inga garantier eller åtaganden utgår från säljarens sida för fordon XXX XXX.

Detta kontrakt finns i två liktydliga exemplar, varvid köpare och säljare har tilldelats var sitt exemplar"

Alltid skriva alla former av papper direkt på plats.
Alltid avsluta affären helt i samband med första mötet, då båda parter är överens om pris.
Annars är bara risken hög att köparen hittar på både det ena och andra under den tid som går mellan möte ett och två.

I TS fall verkar det som att han kör mycket med tomma hot.
Undersökningsplikten ligger hos honom. Så länge som TS inte medvetet ljugit när bilen visades så har han sitt helt på det torra.
Senast redigerat av 9Femma (14 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

88 Inlägg
14 december 2011
Felplacerad skrev:
Fredde_Vette skrev:
Bilförsäljare lämnar väll bara garanti på saker som är förenat med trafikfara?? Eller?

Bilförsäljarens garanti täcker alla fel på fordonet under den tiden garantin täcker.

Täcker för det mesta bara "trafikfarliga"fel

216 Inlägg
14 december 2011
ja brukar skriva kontrollerad och godkänd av köparen. vet inte om de stödjer nån lag men då har man ju på papper att köparen accepterar skicket på bilen

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

11 Inlägg
14 december 2011
IROC skrev:
Felplacerad skrev:
Fredde_Vette skrev:

Bilförsäljarens garanti täcker alla fel på fordonet under den tiden garantin täcker.

Täcker för det mesta bara "trafikfarliga"fel

Bortsett från förslitningsdelar och beroende på hur gammal bilen är och hur mycket den gått....

4 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
han kanske har skadat den själv inte vet jag! men jag vet att jag kommer inte betala han något! han får göra va han vill.. jag pratade med polisen och dem sa att dem inte hade med sånt å göra men han tyckte att han inte kan göra något eftersom han hade chansen att undersöka bilen innan köpet.

2 400 Inlägg
14 december 2011
Sedan så startar inte ac när det är för kallt ute. Det är skitsnack från hans sida om han påstår att den inte funkar nu (det har såklart blivit för kallt ute för att acn ska starta).

Jag vet till 100% att min ac funkar men när det går under 10-12 grader så går det inte att aktivera den smile

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2011
nej som de flesta säger, han ska inte få något tillbaka.. det går inte att bevisa att acn var trasig sen han köpte bilen då han kontrollerade bilen innan köpet åch hade chansen att kolla noga om han ville så det e hans skyldighet.
ett tips e att inte sälja till sådana gällspikar i fortsättningen smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
14 december 2011
Nybergrobin skrev:
Sedan så startar inte ac när det är för kallt ute. Det är skitsnack från hans sida om han påstår att den inte funkar nu (det har såklart blivit för kallt ute för att acn ska starta).

Jag vet till 100% att min ac funkar men när det går under 10-12 grader så går det inte att aktivera den smile

min startar när det är kallt och jag ändrar ecc från auto till defrost
då tänds lampan till ac pumpen

kanske är olika
har jhu en modern volvo från 91 så smile

Kör fort så hinner inget hända...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 december 2011
Genom att köpa en bil har man utvärderat bilen och godkänt skicket.
Du har all rätt på din sida, säga åt han att dra åt helvete och fixa ACn han tog sönder själv.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 656 Inlägg
15 december 2011
Growe skrev:
Nybergrobin skrev:

min startar när det är kallt och jag ändrar ecc från auto till defrost
då tänds lampan till ac pumpen

kanske är olika
har jhu en modern volvo från 91 så smile

på bmwn startar den med oavsett yttertemp

5 198 Inlägg
15 december 2011
En Ac den kyler endast luften,påstår han att den inte kyler, hur har han då testat den ?

EN acc/ecc håller inställd temperatur,, tex.. inställd på 24c så ska den hålla 24c,

Trucker
2 710 Inlägg
15 december 2011
Bilen kostar 30k, du gav garanti o han kollade väldig noga. Han kan INTE  komma tillbaka efter 2 veckor o klaga på de ena efter de andra.

Har du gett han kvitto på betalningen, så svara ej på hans samtal wink
Om han för vidare fallet till konsumentverket o ev polisanmälning. Säg ba att du ej fått ngt samtal big_smile o att du ej gav öppet köp på bilen smile

Good luck smile

ps. va är de för bil de handlar om? ds.

Fart missbrukare

Sök