3337
Sök

Köpråd S70 glt årsmodell 97

730 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare..

Behöver lite tips och råd inför möjligt bil köp.
31000mil har den gått!
Besiktigad men kanske inte har så stor betydelse på några jobba fel endå?

Vad ska man kolla efter?
Vanliga fel?

Framvagnen verkar ha några detaljer som styrstagen och styrlederna som brukar
bli dåliga har jag förstått, hur kollar jag upp det på bästa sätt om dom är dåliga?

Kom gärna med tips och råd.

Mvh

1 067 Inlägg
15 december 2011
#2
Kamrem, är den bytt? när?   12k mil eller 6 år sist jag kollade..

Dörrstoppar,  smäller det och lever fan när du öppnar och stänger dörrarna?

Klapperstagen till framvagnen..  Inte dyrt men drygt..


730 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#3
Hool skrev:
Kamrem, är den bytt? när?   12k mil eller 6 år sist jag kollade..

Dörrstoppar,  smäller det och lever fan när du öppnar och stänger dörrarna?

Klapperstagen till framvagnen..  Inte dyrt men drygt..

Kamremmen var fräsch tydligen..

Dörrstoppen? Antar att det inte ska leva fan när man slår igen dörren.. Hur åtgärdar man detta då?
Justerarbart eller byta något?

1 679 Inlägg
15 december 2011
#4
packning mellan motor och växellåda är den bytt?
För den kommar gå sönder nångång, inte frågan om utan när tongue
kostar ca 100kr att köpa men måste ner med växellådan för att byta den så jobbet är drygt smile
Man får en 2a på detta då den läcker lite olja smile
det är absolut inte mycket, men kör man alldeles för länge kan det sprida sig till ställen som inte vill ha oljan tongue
men känns den bra att köra så är den antagligen rätt bra, farsan hade en s70 och dom är sköna att köra smile
Stabila bilar smile


730 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#5
JimmyAndersson skrev:
packning mellan motor och växellåda är den bytt?
För den kommar gå sönder nångång, inte frågan om utan när tongue
kostar ca 100kr att köpa men måste ner med växellådan för att byta den så jobbet är drygt smile
Man får en 2a på detta då den läcker lite olja smile
det är absolut inte mycket, men kör man alldeles för länge kan det sprida sig till ställen som inte vill ha oljan tongue
men känns den bra att köra så är den antagligen rätt bra, farsan hade en s70 och dom är sköna att köra smile
Stabila bilar smile

Jo jag har också förstått att det är en ganska svag punkt.
Han som äger bilen i dagsläget sa idag att den inte läckte, men ska kolla mycket noga på det.

Tack!

1 679 Inlägg
15 december 2011
#6
master_- skrev:
JimmyAndersson skrev:
packning mellan motor och växellåda är den bytt?
För den kommar gå sönder nångång, inte frågan om utan när tongue
kostar ca 100kr att köpa men måste ner med växellådan för att byta den så jobbet är drygt smile
Man får en 2a på detta då den läcker lite olja smile
det är absolut inte mycket, men kör man alldeles för länge kan det sprida sig till ställen som inte vill ha oljan tongue
men känns den bra att köra så är den antagligen rätt bra, farsan hade en s70 och dom är sköna att köra smile
Stabila bilar smile

Jo jag har också förstått att det är en ganska svag punkt.
Han som äger bilen i dagsläget sa idag att den inte läckte, men ska kolla mycket noga på det.

Tack!

har den vart dålig en stund så ser du det rätt snabbt under om inte annat när du parkerar bilen efter en liten provtur så kanske det droppar ner nån droppe på marken smile


998 Inlägg
15 december 2011
#7
Kolla bromsarna bak, skivorna rostiga eller ser dom slita ut, ligger beläggen på? funkar handbromsen som den ska.
Bak bromsarna brukar oftast vara kassa pga att folk inte bromsar tillräckligt hårt ibland så dom får inte jobba som fram gör.
Bromslangarna fram? hela eller spruckna? typiskt volvo fel.

Om du kan så försök kolla om avgassystemet är helt, brukar rosta sönder på dom här bilarna.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

730 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#8
LordLife skrev:
Kolla bromsarna bak, skivorna rostiga eller ser dom slita ut, ligger beläggen på? funkar handbromsen som den ska.
Bak bromsarna brukar oftast vara kassa pga att folk inte bromsar tillräckligt hårt ibland så dom får inte jobba som fram gör.
Bromslangarna fram? hela eller spruckna? typiskt volvo fel.

Om du kan så försök kolla om avgassystemet är helt, brukar rosta sönder på dom här bilarna.

Tack för tipsen!

998 Inlägg
16 december 2011
#9
Kul att man kan vara till hjälp ibland smile  undrar du något så bara fråga har haft 850 och s70 i nästan 9år så man kan en del om dom bilarna wink

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 067 Inlägg
16 december 2011
#10
Stopparna går sönder i fästet som sitter i karossen..  Helvete att fixa då man tydligen ska bort med elen för att kunna svetsa. 

Annars som sagt bromsarna.   Mina bakskivor såg fina ut från utsidan men var bara sopor på insidan.. Även fast jag brukar försöka pallnita då och då för att motionera dem sad

Kamrem ska vara bytt med papper som visar det annars är den inte bytt.  Du kan inte se på gummi om det är bra eller inte..  Både tid och miltal som spelar in.. Du vill inte köra av remen på en vitmotor..


749 Inlägg
16 december 2011
#11
Avgassystemen brukar inte rosta sönder i första taget på de här bilarna, nån gång går ju allt sönder men dessa är mkt hållbara.
Hade en 850 94a 40 000mil med det fabriksmonterade avgasystemet felfritt(samma avgas som på bilen i fråga.)
Jobbar som bilmekaniker och det är ytterst sällsynt att man byter avgasystem på denna modellen, då det hänt nån enstaka gång så har bilen rullat väldigt långt och varit misskött.

2 andra svaga punkter på bilen är länkarmslagringarna i framvagnen, de brukar gå sönder och det märker man genom att ratten står snett ev slår ratten när man bromsar och acclererar, inte så dyrt att byta dock.

Sitter även busstningar i bakvagnen som går sönder ibland när de är gamla, de är inte heller speciellt dyra.

Spindellederna i framvagnen är fastgjutna i länkarmarna, som de är på många bilar idag, SAAB, Citroen mfl värst och dyrast framvagn att reparera är nog Audi.
Det betyder att man får byta hela länkarmarna då lederna går sönder, men spindellederna är hållbaraoch går inte sönder ofta, fast när allt är gammalt så vet man ju inte vad som väntar.
Ska man köpa orginallederna så kostar de 1500kr st men man kan hitta billigare för 500kr st.

Motorns busstningar brukar också spricka och gå sönder, vissa kan va dyra, de övre kostar några 100 och de undre samt högra kostar ca 700kr st.
Om bustningarna i motorn är hela kan du kolla genom att bilen inte rycker när du lagt i en ny växel, samt att det inte rycker om du kör på samma växel och gasar fullt/släpper gasen flera gr.

Rost i chassit är sällsynt, det är ett väldigt bra chassi som inte rostar lätt, men om det uppkommer så brukar det vara i bakskärmar, baklucka och ibland nederkant på dörrar samt framskärmar. Under-till har jag aldrig sett rost på en sån. Bromsrören är i koppar orginal så bromsrörsbyte slipper du.

Ibland sätts vevhusventilationen igen på motorn, detta kan orsaka att motorn går illa och oljeläckage på ventilkåpan, man kan testa vevhusventilationen genom att lossa oljepåfyllningslocket då motorn går på tomgång och lägga handflatan över hålet, utan handskar, då ska man känna ett lätt sug. Smartast att göra då motorn är kall.

Bortsett från detta så är det fantastiskt bra bilar.
Felen som tagits upp här är ju bara vanliga slitage /servicedelar som man byter på alla bilar.
Delar som dessa är inte gjorda för att hålla i evigheter utan ska bytas ut då de är utslitna, det kan va smart att har som regel att byta på båda sidor samtidigt.
Har man problem med att mycket av detta går sönder så beror det troligen på dåligt underhåll sen innan.

Ju mer man underhåller sin S/V70 ju bättre håller den och reglen gäller för övrigt alla bilar, uppsmörjning och underhåll av bromsar tex ökar livslängden på bromsarna, fastrostade bromsbelägg och dåligt bromsande förstör förståss bromsarna i förtid.

Då nya bromsar monteras så är det inte meningen att de ska sitta där tills de är utslitna, utan man bör ta bort beläggen rengöra glidytorna och smörja dessa varje år.
Trots det så gör folk inte det, vilket resulterar i att bromsskivorna oftast blir helt förstörda för att bromsarna inte kan röra sig riktigt då de inte underhålls, man får allt som oftast byta bromsar långt i förtid vilket blir betydligt dyrare än att underhålla dem som man bör göra.


Du kan ju fråga om när det gjordes hjulinställning senast också, styrleder och styrstag går sönder på dessa ganska ofta, vissa byter utan att göra hjulinställning, vilket påverkar hela bilens köregenskaper negativt, och bilen presterar inte så bra som den borde utan hjulinställning.

Fast ganska ofta innebär att samma led går sönder ungefär var 3-6 år beroende på hur man kör samt kvaliteten på reservdelen, byter man inte alla leder sammtidigt så går kanske en till led sönder året efter och då upplever ej bilkunniga människor att lederna går sönder ofta fast det inte är samma led.
Det finns ju 4st styrleder och om 1 går sönder varje år utan att alla byts så blir det en ond cirkel, då är man snåldum, vilket inte är bilens fel.

Man kan aldrig byta en led och få det bra utan 4hjulsmätning.
Det mest ekonomiska att göra är att byta ut alla leder sammtidigt och göra en hjulinställning efter det så det håller länge, istället för att göra flera hjulinställningar efter varje led man byter.

Kolla också drivknutsdamaskerna så de är hela, går sönder ungefär vart 4år precis som på andra framhjulsdrivna bilar.
Kör man med trasiga drivknutsdamasker så förstör man drivknutarna som kostar många tusen att byta, damaskerna kostar bara några hundralappar.
Senast redigerat av Bjornn (16 december 2011)


749 Inlägg
16 december 2011
#12
Hool skrev:
Stopparna går sönder i fästet som sitter i karossen..  Helvete att fixa då man tydligen ska bort med elen för att kunna svetsa. 

Annars som sagt bromsarna.   Mina bakskivor såg fina ut från utsidan men var bara sopor på insidan.. Även fast jag brukar försöka pallnita då och då för att motionera dem sad

Kamrem ska vara bytt med papper som visar det annars är den inte bytt.  Du kan inte se på gummi om det är bra eller inte..  Både tid och miltal som spelar in.. Du vill inte köra av remen på en vitmotor..

Nix kamremmen är viktig, Fast om det är en Volvo orginalrem så håller den bättre, körde 14 000mil med min Volvorem på en T5 motor utan att den pajade.


Forummoderator
18 008 Inlägg
16 december 2011
#13
Inte helt oviktigt att fråga vad du ska ge? Utrustning? Några fel som du vet och vilka är dessa?
Det finns många 97:or som har fullt fungerande ACC som kyler så det tycker jag du ska tänkta på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

749 Inlägg
16 december 2011
#14
Dieselsmurfen skrev:
Inte helt oviktigt att fråga vad du ska ge? Utrustning? Några fel som du vet och vilka är dessa?
Det finns många 97:or som har fullt fungerande ACC som kyler så det tycker jag du ska tänkta på.

Det sitter ECC på denna.

ECC innebär hur systemet styrs inte hur reglaget ser ut.
ECC är förkortning på Electrinic Climate Control.
Även Volvo 760 från 1988 har ECC den första Volvon med detta system, som det dessutom var standard på.

ACC system styrs annorlunda.

Men som du skriver så är systemen oftast hela och håller väldigt bra.
Går det läck så är det oftast torkfiltrer eller kondensorn som är sönder.
Senast redigerat av Bjornn (16 december 2011)


Forummoderator
18 008 Inlägg
16 december 2011
#15
Bjornn skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Inte helt oviktigt att fråga vad du ska ge? Utrustning? Några fel som du vet och vilka är dessa?
Det finns många 97:or som har fullt fungerande ACC som kyler så det tycker jag du ska tänkta på.

Det sitter ECC på denna.

ECC innebär hur systemet styrs inte hur reglaget ser ut.
ECC är förkortning på Electrinic Climate Control.
Även Volvo 760 från 1988 har ECC.

ACC system styrs annorlunda.

Men som du skriver så är systemen oftast hela och håller väldigt bra.
Går det läck så är det oftast torkfiltrer eller kondensorn som är sönder.

Whatever, det är ju samma sak. Sen kan ju bilen ha dual-zone dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

749 Inlägg
16 december 2011
#16
Dieselsmurfen skrev:
Bjornn skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Inte helt oviktigt att fråga vad du ska ge? Utrustning? Några fel som du vet och vilka är dessa?
Det finns många 97:or som har fullt fungerande ACC som kyler så det tycker jag du ska tänkta på.

Det sitter ECC på denna.

ECC innebär hur systemet styrs inte hur reglaget ser ut.
ECC är förkortning på Electrinic Climate Control.
Även Volvo 760 från 1988 har ECC.

ACC system styrs annorlunda.

Men som du skriver så är systemen oftast hela och håller väldigt bra.
Går det läck så är det oftast torkfiltrer eller kondensorn som är sönder.

Whatever, det är ju samma sak. Sen kan ju bilen ha dual-zone dessutom.

Jepp det är standard.


730 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#17
Hool skrev:
Stopparna går sönder i fästet som sitter i karossen..  Helvete att fixa då man tydligen ska bort med elen för att kunna svetsa. 

Annars som sagt bromsarna.   Mina bakskivor såg fina ut från utsidan men var bara sopor på insidan.. Även fast jag brukar försöka pallnita då och då för att motionera dem sad

Kamrem ska vara bytt med papper som visar det annars är den inte bytt.  Du kan inte se på gummi om det är bra eller inte..  Både tid och miltal som spelar in.. Du vill inte köra av remen på en vitmotor..

Ska hålla ett öga på stoppen till dörrarna och specielt bromsarna!

Tack så mycket får tipsen, kommer väl till hands.

730 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#18
Bjornn skrev:
Avgassystemen brukar inte rosta sönder i första taget på de här bilarna, nån gång går ju allt sönder men dessa är mkt hållbara.
Hade en 850 94a 40 000mil med det fabriksmonterade avgasystemet felfritt(samma avgas som på bilen i fråga.)
Jobbar som bilmekaniker och det är ytterst sällsynt att man byter avgasystem på denna modellen, då det hänt nån enstaka gång så har bilen rullat väldigt långt och varit misskött.

2 andra svaga punkter på bilen är länkarmslagringarna i framvagnen, de brukar gå sönder och det märker man genom att ratten står snett ev slår ratten när man bromsar och acclererar, inte så dyrt att byta dock.

Sitter även busstningar i bakvagnen som går sönder ibland när de är gamla, de är inte heller speciellt dyra.

Spindellederna i framvagnen är fastgjutna i länkarmarna, som de är på många bilar idag, SAAB, Citroen mfl värst och dyrast framvagn att reparera är nog Audi.
Det betyder att man får byta hela länkarmarna då lederna går sönder, men spindellederna är hållbaraoch går inte sönder ofta, fast när allt är gammalt så vet man ju inte vad som väntar.
Ska man köpa orginallederna så kostar de 1500kr st men man kan hitta billigare för 500kr st.

Motorns busstningar brukar också spricka och gå sönder, vissa kan va dyra, de övre kostar några 100 och de undre samt högra kostar ca 700kr st.
Om bustningarna i motorn är hela kan du kolla genom att bilen inte rycker när du lagt i en ny växel, samt att det inte rycker om du kör på samma växel och gasar fullt/släpper gasen flera gr.

Rost i chassit är sällsynt, det är ett väldigt bra chassi som inte rostar lätt, men om det uppkommer så brukar det vara i bakskärmar, baklucka och ibland nederkant på dörrar samt framskärmar. Under-till har jag aldrig sett rost på en sån. Bromsrören är i koppar orginal så bromsrörsbyte slipper du.

Ibland sätts vevhusventilationen igen på motorn, detta kan orsaka att motorn går illa och oljeläckage på ventilkåpan, man kan testa vevhusventilationen genom att lossa oljepåfyllningslocket då motorn går på tomgång och lägga handflatan över hålet, utan handskar, då ska man känna ett lätt sug. Smartast att göra då motorn är kall.

Bortsett från detta så är det fantastiskt bra bilar.
Felen som tagits upp här är ju bara vanliga slitage /servicedelar som man byter på alla bilar.
Delar som dessa är inte gjorda för att hålla i evigheter utan ska bytas ut då de är utslitna, det kan va smart att har som regel att byta på båda sidor samtidigt.
Har man problem med att mycket av detta går sönder så beror det troligen på dåligt underhåll sen innan.

Ju mer man underhåller sin S/V70 ju bättre håller den och reglen gäller för övrigt alla bilar, uppsmörjning och underhåll av bromsar tex ökar livslängden på bromsarna, fastrostade bromsbelägg och dåligt bromsande förstör förståss bromsarna i förtid.

Då nya bromsar monteras så är det inte meningen att de ska sitta där tills de är utslitna, utan man bör ta bort beläggen rengöra glidytorna och smörja dessa varje år.
Trots det så gör folk inte det, vilket resulterar i att bromsskivorna oftast blir helt förstörda för att bromsarna inte kan röra sig riktigt då de inte underhålls, man får allt som oftast byta bromsar långt i förtid vilket blir betydligt dyrare än att underhålla dem som man bör göra.


Du kan ju fråga om när det gjordes hjulinställning senast också, styrleder och styrstag går sönder på dessa ganska ofta, vissa byter utan att göra hjulinställning, vilket påverkar hela bilens köregenskaper negativt, och bilen presterar inte så bra som den borde utan hjulinställning.

Fast ganska ofta innebär att samma led går sönder ungefär var 3-6 år beroende på hur man kör samt kvaliteten på reservdelen, byter man inte alla leder sammtidigt så går kanske en till led sönder året efter och då upplever ej bilkunniga människor att lederna går sönder ofta fast det inte är samma led.
Det finns ju 4st styrleder och om 1 går sönder varje år utan att alla byts så blir det en ond cirkel, då är man snåldum, vilket inte är bilens fel.

Man kan aldrig byta en led och få det bra utan 4hjulsmätning.
Det mest ekonomiska att göra är att byta ut alla leder sammtidigt och göra en hjulinställning efter det så det håller länge, istället för att göra flera hjulinställningar efter varje led man byter.

Kolla också drivknutsdamaskerna så de är hela, går sönder ungefär vart 4år precis som på andra framhjulsdrivna bilar.
Kör man med trasiga drivknutsdamasker så förstör man drivknutarna som kostar många tusen att byta, damaskerna kostar bara några hundralappar.

Mycket vettig information!

Tänk om alla var så vänliga;)

Som sagt mycket vettig info som jag ska ha i bakhuvudet när jag kollar på bilen imorgon..

Tack

Långtradarchaufför
282 Inlägg
16 december 2011
#19
Kolla med om org radioantennen fungera eller om den har kärvat som min har, verka va rätt vanligt på s70, inte för det kanske är nån viktig detalj men en anledning att pruta lite:P

BMW - Det stavas som det låter:)

730 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#20
Dieselsmurfen skrev:
Inte helt oviktigt att fråga vad du ska ge? Utrustning? Några fel som du vet och vilka är dessa?
Det finns många 97:or som har fullt fungerande ACC som kyler så det tycker jag du ska tänkta på.

Utrustning, jo det är väl de vanliga antar jag? Farthållare elhissar halvskin, varväl inte allt för lyxiga bilar när dom kom.

Det fanns 2 storlek 5kr rost bubblor, mer än så har han inte sagt.
talar han sanning eller så försöker han bara prata bra om sin bil de vet jag inte tills jag synar bilen.
AC:en sa han att den kylde.


Sök