Men om remmen sitter nåt hack fel så rättar man väl till det, rent bondförnuft. Visst en sträckt kedja som gör att kamtiderna ligger "lite" fel är värre att komma till rätta med, men då har man nog större problem än att tändningen inte står rätt, som tex knepiga avgasvärdena, slammer/oljud eller liknande. Nej min hörsel var fullgod när jag var 19, sorry! Ditt "bonna-mek" passar Volvo-raggare, dvs sådana personer som har minst 14 Wunderbaums hängande i den invändiga backspegeln...Jag har inte sagt att det INTE fungerar men du får inte tändningen som den skall vara enligt tillverkaren. Du vet säkert att om man labbar med tändningen på tomgång så brukar tomgången höjas när man avancerar den, så det är liiiite svårt (omöjligt) att ställa in den enligt dina instruktioner. Om jag skulle be dig ställa in tändningen på en sprojtans ny MB från den tiden då tändningen gick att justera så är jag rätt övertygad om att du skulle bomma den korrekta inställningen, du skulle förmodligen ställa tändningen där tomgången är som allra jämnast/lenast/bäst, men det är absolut ingen garanti för att det är där MB vill att den skall stå. Kan bara nämna att jag har experimenterat med både "felställd kamrem" och "annan tändning" på en gammal Polo -82. Resultatet i det fallet blev att bilen fick högre toppfart, remmen var "felkuggad" 2 eller möjligen 3 kugg, minns ej. Jag ställde tändningen med en sådan "lampa" där man kunde mäta förtändningsvinkeln, original är generellt 6 grader på gamla VW, minns ej vad jag ställde den på dock, men den var mer avancerad vad jag kan minnas...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure