2916
Sök

Mercedes problem, lågt oljetryck, hackig gång?

99 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#1
Oljetrycket i bilen ligger kring 1-2 på mätaren när den ska ligga på 3 men går upp till 3 då jag ligger och varvar uop den men den ska ju ligga på stadiga 3 hela tiden ... det är  en Mercedes 200 w123 -85.

Sen har jag  några frågor till
Economy mätaren har slutat röra på sig,hur kan jag åtgärda det?

Bilen går typ ojämnt, som att den huckla fram på låga varv, polaren sa att det kan vara tändningen som spökar men hur ställer man in den? Eller kan det vara att man ska ställa ner ngt pa föggen?

Och sista frågan , min fläktrem tjuter typ hela tiden, har kollat att den sitter och den är nybytt. Låter mest då jag kör i vatten?

Värmen spöka ocksa , får upp mätaren till 80 grader men inte mer om jag inte kör och varvar som satan... hjääälp:)


Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

112 Inlägg
18 december 2011
#2
hej! inget fel på oljetrycket! din är bättre än normalt till och med. på tomgång så måste oljetrycket vara 0,3bar och uppåt, du skriver att den är 1-2 bar, alltså ingen fara! dock ska den stiga till 3 bar så fort du ger gas.

angående dålig motorgång, kolla fördelarlocket och rotorn. är ventilspel inställt? ingår i servicen att göra, var 1500:e mil om man ska vara petig.

värmen ska ligga på 80 grader enligt mätaren, inget fel med det. min e240 ligger på den tempen konstant, förutom en varm sommardag kan den krypa upp emot 90 grader med husvagnen där bak smile

99 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#3
Så bra, jag som va orolig över att biln skulle pajja ;D idag så stod den vid 2 tomgång och direkt jag nudda gasen åkte han upp på 3, skumt dock..

Har bytt rotor och fördelarlock, polaren sa att man kanske måste ställa in tändningen med hjälp av ngn "penna" osvosv, eller att man ska ställa ner på föggen så den får mindre bensin, för känns nästan som den hucklar för att den nästan dränks, fast blir bättre efter en stund, wierd...

men tack iaf:)

5 111 Inlägg
18 december 2011
#4
"Ekonomimätaren" är en vakuummätare egentligen, har du kollat så du inte har vakuumfel någonstans?

Oljetrycket är inte det minsta skumt.

Angående motortempen, prova byta termostat.


112 Inlägg
18 december 2011
#5
som jag sa, inget fel på motortempen. ska ligga på runt 80 grader enligt mätaren!

Smålänning
7 883 Inlägg
18 december 2011
#6
Men kolla vacuumslangarna, troligen har trasig ekonomimätare och taskig motorgång med varann att göra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

112 Inlägg
18 december 2011
#7
det är mycket möjligt:) vacuum mätaren tar luften från insuget.

99 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#8
Vart kan jag hitta vacuumgrejjen? Är ingen höjdare på bilar nämligen..

Edit:

På ett ungefär hur mkt drar en Merca 200 w123? Just nu känns det som den slukar bensin, men att den går ojämnt osv kanske bidrar till bensinförbrukningen? tror jag är uppe mot 2L milen ibland känns det som, tankade ca 55 liter typ, och fått mig 27 mil och nu reserven. Eller kan mätaren va knas? Eller kan mätaren ha "missuppfattat" då jag sladdar rätt ofta?
Senast redigerat av Mercasnubben (19 december 2011)

5 111 Inlägg
19 december 2011
#9
Om du "sladdar rätt ofta" så har du troligen en vild körstil som drar en del bensin.
Reserven är ändå på några liter den med.
Men visst kan den dåliga gången bidraga.....
Du måste ju mäta hur långt du kört sedan full tank och hur mycket bränsle du får i...


99 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#10
jo iofs, men ändå, känns dom den slukar fast jag kör "vanligt", fast kör ju mest i stan så..

112 Inlägg
19 december 2011
#11
en w123:a med 200 motorn drar ca.1,3lit/mil blandad körning, stadskörning runt 1,6-1,8 lit/mil. tung bil, minsta förgasarmotorn är orsaken till detta samt gammal konstruktion iom förgasaren. men väldigt driftsäkra å andra sidan smile

5 111 Inlägg
19 december 2011
#12
1,8 LITER MILEN STADSKÖRNING?

Det var jag ju för helsike upp i med min 230E när jag hade trasig motorvärmare, temperaturen konstant låg runt -30 och ingen körning var längre än ett par km.... Sämsta möjliga förutsättningarna med andra ord.

Det låter som en högst onormal förbrukning (dessutom med en 200) tycker jag.

Men man kan ju inte vara någorlunda säker förrän man mätt så exakt man kan, inte "jag slog i typ tjugo liter och körde ner till konsum och mätaren rörde sig typ så mycket" (lite överdrivet men...)


Smålänning
7 883 Inlägg
19 december 2011
#13
Farsans W123:a 200 med väldigt uppställd tändning (vi snackar glödtändning deluxe) drack 0,85 milen.

Gammal bil är inte så snål, men 18 per mil låter väl högt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

99 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#14
Får se vad trippmätaren står på när soppan tar slut, så har jag på ett ungefär...

Hur känner jag om tändningen är felinställd? För just nu så tror jag men även andra att den är det pga att den går lite huckligt som att den tänder fel på stiften typ, dock är allt inom tändningen rätt nytt, men tändningen va vi och pillade på men inte haft ngt instrument att ställa tillbaka, kan det vara en orsak att den går lite huckligt?

112 Inlägg
24 december 2011
#15
oftast så ör det bästa att ställa tändningen med hjälp av hörseln, du hör när den går som bäst. kör motorn tills den blir driftsvarm och sen vrider du på fördelarlocket med bilen på tomgång, du hör när den går som bäst. om den fortfarande går dåligt efter detta så kan blandningen behöva justering..

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 december 2011
#16
Öh..."Ställa in tändningen efter hörseln på tomgång"...Jodå den metoden praktiserade jag när jag var 19 på min första bil (Ascona B)...Kan säga som så här: När tomgången är som "bäst/jämnast" enligt hörseln så har man i 9 fall av 10 alldeles för avancerad tändning! Man kan ibland märka det genom att bilen går sämre på höga varv eller att motorn kan "låsa sig" vid start (för tidig tändning!!). Mitt råd är att skaffa en tändlampa o ställa in tändningen så som Mercedes vill att den skall vara...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

99 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#17
Jo min polares låtsaspappa har ngn lampa som man ställer in tändningen med så ska göra det strax, men nu har kopplingen börja gnissla nåt så j*vulskt, någon som haft samma problem? Låter verkligen inte bra, kopplingen tar och slirar inte men ar ganska trög att trycka in... Hjälp...

112 Inlägg
25 december 2011
#18
det jag menar att ställa in tändningen med hörseln är oftast bättre på en gammal motor än att ställa in den med hjälp av tändningslampa sk. stroboskoplampa. talar av egen erfarenhet. om kedjan eller kedjesträckaren är slut så  blir det ju ändå fel inställt med lampan. kommer inte gå bättre för d då. samma sak om man har kamrem och nån har bytt den själv och kanske har satt den fel med ett hack, då hjälper inte det att ställa in tändningen med lampan. då går det alldeles utmärkt med hörseln, men du kanske har dålig hörsel vad vet jag. har alltid fungerat för min del iaf.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2011
#19
Men om remmen sitter nåt hack fel så rättar man väl till det, rent bondförnuft. Visst en sträckt kedja som gör att kamtiderna ligger "lite" fel är värre att komma till rätta med, men då har man nog större problem än att tändningen inte står rätt, som tex knepiga avgasvärdena, slammer/oljud eller liknande. Nej min hörsel var fullgod när jag var 19, sorry! Ditt "bonna-mek" passar Volvo-raggare, dvs sådana personer som har minst 14 Wunderbaums hängande i den invändiga backspegeln...Jag har inte sagt att det INTE fungerar men du får inte tändningen som den skall vara enligt tillverkaren. Du vet säkert att om man labbar med tändningen på tomgång så brukar tomgången höjas när man avancerar den, så det är liiiite svårt (omöjligt) att ställa in den enligt dina instruktioner. Om jag skulle be dig ställa in tändningen på en sprojtans ny MB från den tiden då tändningen gick att justera så är jag rätt övertygad om att du skulle bomma den korrekta inställningen, du skulle förmodligen ställa tändningen där tomgången är som allra jämnast/lenast/bäst, men det är absolut ingen garanti för att det är där MB vill att den skall stå. Kan bara nämna att jag har experimenterat med både "felställd kamrem" och "annan tändning" på en gammal Polo -82. Resultatet i det fallet blev att bilen fick högre toppfart, remmen var "felkuggad" 2 eller möjligen 3 kugg, minns ej. Jag ställde tändningen med en sådan "lampa" där man kunde mäta förtändningsvinkeln, original är generellt 6 grader på gamla VW, minns ej vad jag ställde den på dock, men den var mer avancerad vad jag kan minnas...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

112 Inlägg
25 december 2011
#20
som sagt jag talar av egen erfarenhet.sen att du har en annan åsikt om saken är helt okej för mig.


Sök