2825
Sök

Mercedes problem, lågt oljetryck, hackig gång?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2011
#21
Pasi: Jag tyckte "precis som du" när jag var 19, eller rättare sagt ända tills jag köpte en tändlampa o kontrollerade tändningen. Bilen gick bättre med korrekt tändning, drog mindre bränsle, o förmodligen var slitaget mindre på motorn. Det är MIN erfarenhet, dvs att om man nu inte har något annat val än att ställa efter hörseln så fine, MEN se för bövelen till att ställa in med lampa snarast möjligt. Vi skall väl inte ägna oss åt att sprida bond-mek o sedan få den att framstå som "state-of-the-art"... Nej att ställa tändningen efter hörseln är bond-mek, o inget att rekommendera mer än om man inte har något annat alternativ.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

112 Inlägg
25 december 2011
#22
jo precis det var så jag menade, håller med dig att man alltid ska göra inställningen med tändlampa.Var lite otydlig vad jag menade smile

99 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#23
Inget tjaffs i tråden nu!

NU vill jag ha svar.

Kopplingen började med att kännas annorlunda, som om att de va vatten som forsade igenom systemet, va lite "mothugg" så att säga. Sedan började det gnissla som satan när jag tryckte ner den, sen började den ta allt mer och mer i botten, nu så har den lagt av. Funkar helt enkelt inte, tar ingenting, men den slirade aldrig då den gnisslade osv.

Vad kan vara fel? Läst lite omkring och folk säger urtrampningslagret.

Så mina frågor:

Kan det vara urtrampningslager som är slut? (om JA, hur åtgärdar man detta?
Kan det vara att man ska smörja kopplingen(är det någonstans man fyller på olja till kopplingen in denna bil)?

EDIT:

Kan det vara att det är luft i systemet eller att oljan är slut?
Hur ser man oljenivån till kopplingen? Läste någonstans att det är hydrauliskt system och man borde testa bygga upp nytt oljetryck till kopplingen?
Senast redigerat av Mercasnubben (26 december 2011)

112 Inlägg
26 december 2011
#24
hej! det stämmer, din koppling är hydraulisk. det är samma behållare till kopplingen som för bromsvätskan, dvs den drivs av bromsvätskan. prova att lufta systemet, det kan hjälpa. det kan ju vara slavcylindern som lagt av också (den som sitter vid växellådan). du har en luftningsskruv på slavcylindern, hissa upp framvagne och kryp under bilen(lyft upp bilen så mycket som möjligt), du kan följa hydraulröret som går från huvudcylindern( vid kopplingspedalen) så ser du var slavcylindern sitter sen. denna system luftas på exakt samma sätt som bromsarna. mvh pasi ps.kolla s du inte har läckage på huvudcylindern eller slavcylindern,det senare kan vara svårare att upptäcka.

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 december 2011
#25
Låt mig gissa...Din koppling började strula mer & mer när kylan kom? Hände samma sak på en gammal BMW jag hade, fast helt abrupt. Efter en kall morgon var kopplingen helt borta, pedalen i botten. Orsaken var att slavcylindern sagt upp sig (rättare sagt packningarna). Lösningen var enkel, byte av slavcylinder. En gissning från min sida är att orsaken till att problemen oftast uppstår vid kyla är att det var länge sen bromsvätskan byttes (kopplingen delar reservoar med bromsarna på BMW, gissningsvis samma på MB), bromsvätska binder fukt/vatten, ju äldre vätska dessto mer mättad är den. Säkerligen en bidragande orsak till att de ger upp i kyla.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

99 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#26
precis som du säger så kom det mer och mer när kylan kom, men byta slavcylinder, är det något high-tech jobb eller?

5 111 Inlägg
26 december 2011
#27
Nej, den sitter nere vid växellådan på två bultar + en rörkoppling. Det som kan ta tid är luftningen men jag har alltid lyckats bra...

PS: Om systemet måste luftas så HAR du ett fel någonstans, för luften kommer inte in av sig själv.
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 december 2011)


99 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#28
Okej! Tack, ska försöka få tid idag att lufta och kolla läckage, annars blir det väl att byta slavcylinder..

99 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#29
Kollade bara lite enkelt nu, har bromsvätska så om de va läckage borde det vara mindre? Testade pumpa på kopplingen och vart lite "tryck" men den tog ändå inte,


OBS: kan tillägga att innan så när kopplingen tog när man pressa den i botten så rullade bilen om jag inte hade i bromsen,

EDIT en polare sa att jag måste byta koppling? kan det vara så
Senast redigerat av Mercasnubben (26 december 2011)

99 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#30
Kom igen nu, behöver svar!!!

Smålänning
7 883 Inlägg
29 december 2011
#31
Behöver inte försvinna märkbart för att kopplingscylindrarna är dåliga.

W124 har problem med cylindrarna, och det är inte sådär omöjligt att 123 har samma grejer, och sitter dom ens hälften så lätt som på W124, så är det fixat på en halvtimme-timme smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
29 december 2011
#32
Som sagt väldigt vanligt att slavcylindern far på w124,   har själv bytt på 3 av mina mercor jag haft genom tiden och låter som att de kan vara den för de brukar bli när kylan kommer.
Som tur är så kostar inte en beg cylinder så mycket och det är inga större problem att byta den.  Men man bör dock vara noga med luftningen.


Smålänning
7 883 Inlägg
29 december 2011
#33
Ja mercedesarna går nästan bara lufta bakvägen, alltså pumpa upp från cylindern och fylla behållaren den vägen vad jag märkt.

JAg skulle inte satsa på beg. cylinder. Ett år sen är det samma fel igen, om det inte kommer direkt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
29 december 2011
#34
Ja de är sant,  jag har varit bra på att byta bil förut så jag köpte beg till alla mina men då hade jag dom inte så länge tongue   
Ja precis, är ju lite bökigt men de är värt de smile


5 111 Inlägg
29 december 2011
#35
twin_cam skrev:
Ja mercedesarna går nästan bara lufta bakvägen, alltså pumpa upp från cylindern och fylla behållaren den vägen vad jag märkt.

JAg skulle inte satsa på beg. cylinder. Ett år sen är det samma fel igen, om det inte kommer direkt...

Precis, gav drygt 300 för en ny....

Var dock inga problem att lufta min....


99 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#36
Har beställt hem en slavcylinder nu och får se om det blir bättre när jag satt dit den:) men om det inte är slavcylindern, vadkan det vara då?

Smålänning
7 883 Inlägg
3 januari 2012
#37
Mercasnubben skrev:
Har beställt hem en slavcylinder nu och får se om det blir bättre när jag satt dit den:) men om det inte är slavcylindern, vadkan det vara då?

Huvudcylindern till kopplingen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

99 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#38
Okeokej, men det började tjuta från kopplingen och någon sa urtrampningslagret, kan det tjuta även om slacylindern farit? kändes drygt att byta urtrampningslagret...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 januari 2012
#39
det är inte omöjligt att urtramplaget har skurit, det gjorde det på min volvo vilket resulterade i att det smälte ihop och endast blev hälften så högt, men då det är ganska stort spel i volvos slavcylinder gick det att pumpa lite så funkade det igen, men körde endast hem och bytte...


99 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#40
Nu har jag bytt slavcylinder och funkade inte. Urtrampningslagret har mest troligt gått då det låter väldigt mycket då jag trampar ner kopplingspedalen. Men om urtrampningslagret gått sönt kan de göra så att kopplingen inte tar alls? eller gör den bara så det tjuter som jag vet inte vad?


Antingen blir de att köpa en ny koppling inklusive urtrampningslager, eller bara lagret? Beror ju på vad som kan vara fel, jag har ingen aning då jag icket är kunnig.

HJÄLP SNARAST

http://www.youtube.com/watch?v=bcXnNosg … e=youtu.be

så där låter det när jag trycker ner pedalen, kan låta lite dåligt men ni har skrammelljudet som börjar 3 sekunder in i filmen.

HJÄÄÄÅÄÄLP


Sök