Jag har lite samma situation. Har Sciroccon som jag inte vill köra allt för många mil med bara för att komma till jobb, 3,8mil enkel - dvs ca 8 mil om dan.
Jag har en Citroen Berlingo 1,4 bensin, skåpbil "slitosläng" från -01 som jag kör med till o från jobb när jag inte känner för att lyxa till det. Den drar ca 0,7 (utan last då). Den är utöver transport till och från jobb även perfekt att ta till tippen. köpa julgran (provade igår, finfint!), köpa möbler eller annat som är lite större, virke till terass-bygget osv. Den är helt enkelt för bra för att inte ha!
Urtråkig komfort, högljudd, kass stereo (kan ju byta iofs). Röva-värmen funkar, värmen kommer snabbt, kamremmen är bytt och jag behöver inte vara ett endaste dugg rädd om den. Den har lite bucklor redan ändå
Den köpte jag för 15 lappar för ett år sen. Värdeminskningen blir max 15000kr, så jag kör den tills den dör. Kostar på den ny olja o filter en gång om året, och lite bromsdelar har jag bytt redan för SBPs skull.
Det enda jag saknar på den, men som inte är värt att eftermontera, är drag. Den får bara dra 900kg ändå, så det känns knappt lönt.