3641
Sök

Behöver pendlarbil - byta eller skaffa en småbil utöver familjebilen?

8 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#1
Jag kommer att börja pendla 4 mil enkel väg till jobbet:rolleyes:. Vi har idag en Hyundai Santa Fe -09 som gått 4800 mil som vi köpt ny (till väldigt bra pris). Sambon anser att det blir för stor värdeminskning att ligga och köra med den. Den är en snål diesel, man kommer ner i 0,75 l/mil på landsväg. Vi har även båt på trailer och behöver dra hästtransport så det är svårt att hitta en bättre och snålare bil som kan dra. Om man inte vill att bilen ska vara så känslig för värdeminskningen så tänker jag att man behöver skaffa en äldre bil men då drar den ju mer och det blir mer slitagedelar som behöver bytas.  Dock kommer jag förhoppningsvis max att pendla 1-2 år.

Alternativet är att skaffa en småbil under den tid jag behöver pendla som man säljer igen när behovet inte längre finns. Jag har funderat på tex en Renault Clio för 20-40000, den kostar runt 800 spänn i skatt och är billig att försäkra. Jag är inte kräsen, bara den är snål, rullar och är driftsäker (och har stolsvärme tongue). Förslag på andra bilar emottages gärna. Vad är bäst att satsa på i så fall, att den har gått så få mil som möjligt, eller spelar det roll om servicen är skött?

Som ni märker är jag lite inne på ytterligare en bil... Min sambo och byta bil är två faktorer som genererar en låååångsam process och jag ska tillägga att vi är oerhört nöjda med santa fen, den har varit helt problemfri, en riktigt pålitlig vinter- och dragbil som dessutom har bra komfort och är snygg....

Vad är smartast att göra?

731 Inlägg
17 december 2011
#2
Jag hade valt en vw lupo diesel. Sjukt billig skatt och extremt snål.
Vad tror du om det?

Är den för klen, kanske?


441 Inlägg
17 december 2011
#3
Jämför värde minskningen med den extra kostnaden att ha en till bil, men inköp, skatt + försäkring, drift/underhåll...


8 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#4
Kollade just på det. Bilar som är 2 år äldre än vår och med det miltal vi skulle komma upp i efter pendlande i två år jämfört med ett lägre miltal är iaf 40-60000 kr. Hm....

441 Inlägg
17 december 2011
#5
Fast bilen är ju till för att användas, sen så kan man aldrig veta värde minskningen. Allt handlar ju om hur marknaden ser ut och det klassiska tillgång och efter frågan.

O andra sidan så blir det lite fel att man snålar in på säkerheten i bilen som man åker mest i. Men det är ju bara det som jag tycker....

Tänk även på att när ni sedan har två bilar så kommer ni att använda dem mer.


2fast4you
371 Inlägg
17 december 2011
#6
om 27 år så kanske det är kul o köpa en santa fe som har gått 7 tusen mil typ. men tror inte det spelar så stor roll om du typ känner för o sälja den om 5 år, om den har 7tusen mil på mätaren eller typ 11. så den värdeminskningen kommer du aldrig klara tjäna ihop på en bil till

haru kört fast eller

Evildan
17 december 2011
#7
Jag hade köpt en bil till, man kan aldrig ha för många bilar att bruka.
Vi har provat att ha en bil (två vuxna inga barn och bägge har egentligen cykel/promenadavstånd till arbetena) men det är så mkt bekvämare och enklare att ha minst varsin, dessutom så sprids ju milen ut på bägge bilarna.
Om ni är djupt nere i Hyundaiträsket wink så kika på en Accent, dom får man billigt och dom brukar vara problemfria förutom att bakre skärmkanterna har en förmåga att krypa upp längre på karossidorna om man inte tvättar och vårdar den ordentligt.
Ett annat biltips (ja det kan verka väldigt partiskt) är att kika efter en Punto -98/-03 dom är inte dyra dom heller och har för storleken mkt bra krocksäkerhet, satsa på den snålaste 60hk 8v utan finesser såsom elhissar, centrallås, osv.
"det som inte finns kan inte krångla"

8 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#8
För min del är jag mindre intresserad av värdeminskningen. Det kostar att ha bil, punkt. Och Hyundaien står ju och kostar ändå. Det är dessutom en väldigt snål bil för sin storlek. Däremot som bekymrar sig min sambo för det...

Och nej, vi är egentligen inga hyundai fantaster, hade audi A4 innan barnen som vi var mycket mycket nöjda med men den var för klen att dra upp båten ur vattnet med. Men vi är mycket nöjda med den, över förväntan. wink Det enda man saknar är det sköna ljudet från dörrarna när man slår igen dem. Framdörrar är ok men bakluckan lite "klonkig".

Gah, vad svårt. Om vi skaffar en till så tänkte jag en välservad som jag slipper göra mer än nödvändigt på medan man har den, dvs kamrem osv bytt.
Senast redigerat av Etienne (17 december 2011)

441 Inlägg
17 december 2011
#9
Etienne skrev:
För min del är jag mindre intresserad av värdeminskningen. Det kostar att ha bil, punkt. Och Hyundaien står ju och kostar ändå. Det är dessutom en väldigt snål bil för sin storlek. Däremot som bekymrar sig min sambo för det...

Och nej, vi är egentligen inga hyundai fantaster, hade audi A4 innan barnen som vi var mycket mycket nöjda med men den var för klen att dra upp båten ur vattnet med. Men vi är mycket nöjda med den, över förväntan. wink Det enda man saknar är det sköna ljudet från dörrarna när man slår igen dem. Framdörrar är ok men bakluckan lite "klonkig".

Gah, vad svårt. Om vi skaffar en till så tänkte jag en välservad som jag slipper göra mer än nödvändigt på medan man har den, dvs kamrem osv bytt.
Fast en billig gammal bil som inte som inte ska gå sönder går ju inte alltid ihop. Som sagt  hyundai är ingen "premium" bil med ett blivande högt andra hands värde p.g.a. lågt miltal.

Jag hade deklarerat tydligt för sambon att ni tjänar på att ha en bil. Min får självklart ha åsikter om bilval mm, men i slutändan så är det jag som bestämmer....cool

Skaffar ni två bilar så kommer ni att använda båda mer än vad ni hade gjort om ni bara hade en bil. Samt att jag personligen att det låter dumt att vara "rädd" att använda bilen som är säkrast till kortare sträckor och sedan köra med en liten "skit bil" 8mil om dagen....


8 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#10
Sant... Då skulle vi fortsatt m Audi wink

Nu är det sambon som har starkast åsikter kring bil i vår familj men jag har fått starka argument och bra åsikter här!

1 171 Inlägg
17 december 2011
#11
Den är en snål diesel, man kommer ner i 0,75 l/mil på landsväg.
Det är ju vad en medelstor bil drar blandat, i bensin.


8 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#12
Jo, men med tanke på att det är en SUV på 2 ton tycker jag att det kan betraktas som snålt.

Totalt okunnig
413 Inlägg
19 december 2011
#13
Jag har en Toyota Corolla 95 som pendlarbil. Knappt nån skatt och billig försäkring. Har på 1½ år bara bytt glödlampa fram och en batterikontakt.

Tyvärr så rostade bensintanken sönder så nu ska den förpassas till sista vilan men annars har det varit en sjukt bra pendlarbil

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
19 december 2011
#14
Jag har lite samma situation. Har Sciroccon som jag inte vill köra allt för många mil med bara för att komma till jobb, 3,8mil enkel - dvs ca 8 mil om dan.
Jag har en Citroen Berlingo 1,4 bensin, skåpbil "slitosläng" från -01 som jag kör med till o från jobb när jag inte känner för att lyxa till det. Den drar ca 0,7 (utan last då). Den är utöver transport till och från jobb även perfekt att ta till tippen. köpa julgran (provade igår, finfint!), köpa möbler eller annat som är lite större, virke till terass-bygget osv. Den är helt enkelt för bra för att inte ha!
Urtråkig komfort, högljudd, kass stereo (kan ju byta iofs). Röva-värmen funkar, värmen kommer snabbt, kamremmen är bytt och jag behöver inte vara ett endaste dugg rädd om den. Den har lite bucklor redan ändå smile
Den köpte jag för 15 lappar för ett år sen. Värdeminskningen blir max 15000kr, så jag kör den tills den dör. Kostar på den ny olja o filter en gång om året, och lite bromsdelar har jag bytt redan för SBPs skull.
Det enda jag saknar på den, men som inte är värt att eftermontera, är drag. Den får bara dra 900kg ändå, så det känns knappt lönt.

/Mattias


Sök