3172
Sök

Köpråd Saab 9000 2.3t

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#21
PartilleMalm skrev:
TBOC_Razor skrev:
PartilleMalm skrev:

Ah  men Aero automaterna har Garret aggregat om jag inte minns fel:)

Aero med handikapplåda har väl även 200hk som dom vanliga fulltryckarna ??

Eller seglar jag på det blå nu ??

Du är inne på rätt linje:)

De stämmer!

Men även saab 9000 CSE Classic -1998 kan ha aero motorn med td04hl-15t o 225hk


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 december 2011
#22
Funkiee skrev:
PartilleMalm skrev:
TBOC_Razor skrev:

Aero med handikapplåda har väl även 200hk som dom vanliga fulltryckarna ??

Eller seglar jag på det blå nu ??

Du är inne på rätt linje:)

De stämmer!

Men även saab 9000 CSE Classic -1998 kan ha aero motorn med td04hl-15t o 225hk

Ofta när de ligger ute på annons hävdar annonsören att det är en Aero, och försöker få betalt för en Aero hmm


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#23
yes det gör dom, sen ser man inredningen o jaha vafan är det här då? säger man att det är en classic, men nej det är en aero enligt säljaren som tror sig veta bäst! hahha då dissar man dom o åker ^.^ snopna dom blir då!


31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#24
Föresten nu när experterna är på tråden.
Saab har ju varit lite kända för att ha dåliga växellådor.

Gäller det även 9000 eller har dom lyckat skaka av sig om dåliga lådorna?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#25
nja, det är inte den bästa lådan, men om man inte slänger i växlarna o rivstartar osv så brukar de hålla rätt bra trotts allt. Byta olja regelbundet är varken jobbigt eller dåligt för lådan!


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 december 2011
#26
Rollon_ skrev:
Föresten nu när experterna är på tråden.
Saab har ju varit lite kända för att ha dåliga växellådor.

Gäller det även 9000 eller har dom lyckat skaka av sig om dåliga lådorna?

og900 hade dåliga lådor. 9000 har enligt mig inte dåliga lådor. En del trimmar bilarna till 100+ hk mer än de är specade för. Blir man då förvånad om växellådan går sönder om man inte kan växla ordentligt? Vissa blir det.


318 Inlägg
17 december 2011
#27
Dåliga och dåliga.... jag har aldrig hört ngn som de har rasat för vid ngt sådär normala effekter.... däremot så tål de inte slarviga "rallyväxlingar" särskilt bra  men bara man ser till att ha tryckt ner kopplingen ordentligt innan man flyttar spaken och inte släpper upp kopplingen innan man rört klart spaken håller de riktigt bra:)


342 Inlägg
17 december 2011
#28
PartilleMalm skrev:
A50 är 97:or! dock kan 98or ha a50 säte men då endast för att Saab hade några över på hyllan och satte i de i bilen för att bli av med dem;)

Du har helt rätt i att majoriteten av A50-bilar är 1997 års modell.
Men har själv ägt en äkta A50, enligt bilregistret registrerad som just A50, av årsmodell 1998. Allt enligt bilregistret själv. Det var dock många år sedan nu ...

Så det verkar som att Saab drog ut lite på 50-årsjubileumet till att gälla även en bit in på 1998.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

4 637 Inlägg
17 december 2011
#29
Rollon_ skrev:
Föresten nu när experterna är på tråden.
Saab har ju varit lite kända för att ha dåliga växellådor.

Gäller det även 9000 eller har dom lyckat skaka av sig om dåliga lådorna?

De brukar gå fint vad jag hört! (Min är som ny!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#30
Min gröna med 306hk o 495nm håller otroligt bra, inte en tillstymmelse till problem, o då har den endå gått 32k mil. Dock bra servad samt tidigare ägare (AGA Gasol) har kört långt så den har sluppit många "onödiga" växlingar. Så växla lungt o fint o byt olja som jag sa tidigare så håller det. Kommer du vilja trimma bilen o busköra eller vad är syftet med bilen?


318 Inlägg
17 december 2011
#31
Navkapsel skrev:
Rollon_ skrev:
Föresten nu när experterna är på tråden.
Saab har ju varit lite kända för att ha dåliga växellådor.

Gäller det även 9000 eller har dom lyckat skaka av sig om dåliga lådorna?

De brukar gå fint vad jag hört! (Min är som ny!

Det var min på 9000:n också smile


4 637 Inlägg
17 december 2011
#32
PartilleMalm skrev:
Navkapsel skrev:
Rollon_ skrev:
Föresten nu när experterna är på tråden.
Saab har ju varit lite kända för att ha dåliga växellådor.

Gäller det även 9000 eller har dom lyckat skaka av sig om dåliga lådorna?

De brukar gå fint vad jag hört! (Min är som ny!

Det var min på 9000:n också smile

Trots att min varit med om en del "rallyväxlingar" och annat mindre bra...

31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#33
Syfter är bara pendlarbil.
Säljer en bil och en har erbjudit att byta mot min.
Eftersom jag inte kan så mycket om dom vill jag ju ta reda på så mycket som möjligt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#34
Ska du ha en pendlarbil så kommer du inte bli missnöjd! Det kommer den hålla för. På 5 år har min vita 9000 bara fått 2 problem, tändkasetten samt att röret till kopplingscylindern hade rostat så den gick det hål på. Annars har jag inte gjort annat än o tanka o byta hjul......


4 637 Inlägg
17 december 2011
#35
Rollon_ skrev:
Syfter är bara pendlarbil.
Säljer en bil och en har erbjudit att byta mot min.
Eftersom jag inte kan så mycket om dom vill jag ju ta reda på så mycket som möjligt.

Sköna, roliga, charmiga och riktigt säker för sin ålder. Min 2,3 16V går förvånansvärt snålt vid långkörning, kanske gäller detta även turbosar?
Tog dock några mil innan jag som saabovan kände mig hemma i den lite unika och maffiga inredningen men nu känns det supertoppen!

342 Inlägg
17 december 2011
#36
Gällande växellådorna:
Handlar det inte mycket om körsättet?
Accrace/rödljusrace är väl det som tar kål på växellådorna?

Saabs främsta styrka har alltid varit omkörningsintervallen snarare än rödljusrace. I min mening den viktigare faktorn när det gäller prestanda.
0-100 km/h är fräna siffror på papper och visst, för all del, även i faktisk upplevelse.
Men ute i trafik är det ju omkörningsprestandan som är mer viktig.

Har kört överladdade Saabar i nästan två deccenium nu. Allt från fabriksnya bilar som 9-3 Turbo X AWD till begagnade 80-talsbilar med 30.000 ++ mil på mätaren. Både original och trimmade. Det är få bilar som jag missat i min ägo när det gäller Saab överladdade modeller.
Inte en enda har drabbats av växellådsras, och jag kör inte snällt alla gånger.

Jag säger inte att debatten om Saabs växellådors bristfälliga kvalitet är helt gripen ur luften. Det är den inte.
Men den slår lätt fel, alltför ofta. Och inte sällan passar alltför många på att plocka billiga poänger för att dra märket lite extra i smutsen, i brist på vettigare saker att göra ...
Senast redigerat av 9Femma (17 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
17 december 2011
#37
Finns väll inget att tillägga då saab-nissarna ovan har svarat på det mesta.

Det ända jag kan skriva är att du inte kommer ångra dig, 9000 är en riktigt bra bil.
Är riktigt nöjd med min 9000, nästan så det var lite synd att strippa ner den. Dock vet jag att den hamnat på skroten inom ett halvår om jag inte räddat den från den j*vla gubben som ägde den innan.

Men satsa på en A50 med de härliga kaptenstolarna!


Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2011
#38
Driftkungen skrev:
Finns väll inget att tillägga då saab-nissarna ovan har svarat på det mesta.

Det ända jag kan skriva är att du inte kommer ångra dig, 9000 är en riktigt bra bil.
Är riktigt nöjd med min 9000, nästan så det var lite synd att strippa ner den. Dock vet jag att den hamnat på skroten inom ett halvår om jag inte räddat den från den j*vla gubben som ägde den innan.

Men satsa på en A50 med de härliga kaptenstolarna!


Mvh Mike

Menar du inte en Aero med dom underbara pilotstolarna ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 december 2011
#39
Driftkungen skrev:
Finns väll inget att tillägga då saab-nissarna ovan har svarat på det mesta.

Det ända jag kan skriva är att du inte kommer ångra dig, 9000 är en riktigt bra bil.
Är riktigt nöjd med min 9000, nästan så det var lite synd att strippa ner den. Dock vet jag att den hamnat på skroten inom ett halvår om jag inte räddat den från den j*vla gubben som ägde den innan.

Men satsa på en A50 med de härliga kaptenstolarna!


Mvh Mike

lät som du menade att kaptenstolarna satt i A50 hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 december 2011
#40
Rollon_ skrev:
Syfter är bara pendlarbil.
Säljer en bil och en har erbjudit att byta mot min.
Eftersom jag inte kan så mycket om dom vill jag ju ta reda på så mycket som möjligt.

Jag skulle frågat mig varför han vill byta bort den. Kan den ha brister som gör den svår att sälja? Det krävs nog en riktigt noggrann genomgång av bilen. Det kanske bara är jag, men inget byte jag har hört talas om har givit någon en fullt fungerande bil, när den andra personen föreslagit bytet från början.
Senast redigerat av Andromeda (17 december 2011)



Sök