3480
Sök

Nytt ljud system i volvo 945a

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
Skulle vilja veta hur det fungerar att koppla upp ett nytt ljudsystem slutsteg och högtalare.(lyssnar inte på bas music) skulle först och främst vilja veta hur uppkoppling med slutsteg och högtalare fungerar (inte intreserad av någon stor bas om inte någon har väldigt övertygande synpunkt på vad man skulle kunna tänka sig att använda för något vid snabbare music som Rokabillly/Rock/Cuntry/Cuntry Rock/ är la det jag lyssnar på mässt. Men jag tror nog det räcker med intergrerat utav det jag hört 6x9 spelat men som sagt jag är uppen för förslag.) När jag fått detta förklarat så skulle det va kul om ni vill länka olika produkter så man får litte insikt på vad som spelar bra utan att det sticker iväg för mycket i pris men uppfyller mina behov .(även allt tillbehör man behöver sladdar etc blir på en volvo 945 om någon har bra monteringstips vill ha det så städat som möjligt.) Tack i förväg.

Volvo 940 Jag rullar

3 187 Inlägg
18 december 2011
#2
Emil16 skrev:
Skulle vilja veta hur det fungerar att koppla upp ett nytt ljudsystem slutsteg och högtalare.(lyssnar inte på bas music) skulle först och främst vilja veta hur uppkoppling med slutsteg och högtalare fungerar (inte intreserad av någon stor bas om inte någon har väldigt övertygande synpunkt på vad man skulle kunna tänka sig att använda för något vid snabbare music som Rokabillly/Rock/Cuntry/Cuntry Rock/ är la det jag lyssnar på mässt. Men jag tror nog det räcker med intergrerat utav det jag hört 6x9 spelat men som sagt jag är uppen för förslag.) När jag fått detta förklarat så skulle det va kul om ni vill länka olika produkter så man får litte insikt på vad som spelar bra utan att det sticker iväg för mycket i pris men uppfyller mina behov .(även allt tillbehör man behöver sladdar etc blir på en volvo 945 om någon har bra monteringstips vill ha det så städat som möjligt.) Tack i förväg.

vad får det kosta som max?


154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#3
inte riktigt säker vad får man lägga ut om man ska ha hyfsade komponenter men endå inte dra iväg för mycket men 6 papp kanske.

Volvo 940 Jag rullar

5 852 Inlägg
18 december 2011
#4
Har du något idag som det är?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#5
nej inte mer en orginal. eller jo vi har en sterio från 97 tror jag och en skiv spelare somär lika gammal och står ibagaget (under mattan) men ljudet är orginal.

Volvo 940 Jag rullar

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
18 december 2011
#6
Börja med o kolla om du har lågnivå på stereon.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#7
jag hadde tänkt mig en ny stereo med usb port så man kan ha musicen på ett usb eller något liknande.

Volvo 940 Jag rullar

5 852 Inlägg
18 december 2011
#8
Ett förslag till denna bil :

CD: Kenwood KDC-5051U
Framsystem : Hertz ESK 130
Bak: Hertz ECX 130
Slutsteg: Hertz HE2
Bas: Hertz ES200

Då får du ett balanserat system och lådan till basen blir väldigt liten vilket är ett plus. Sen får man ju absolut inte glömma tillbehören.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#9
det låter fint tack så mycket ska tita igenom vad det är för saker nu

Volvo 940 Jag rullar

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#10
så har tittat igenom sakerna nu och det va ett lagom pris tycker jag.hur ska man koppla allting för att det ska fungera vad ska kopplas på stereon och va ska kopplas på slutsteget? och sedan undrar jag lite över ström till slutsteg hur det fungerar och om jag klarar mig på original batteri.

Volvo 940 Jag rullar

5 852 Inlägg
18 december 2011
#11
Inkoppling är inte jättesvårt i din bil då jag har tänkt att du skall köra med orginalkablar till dörrar och resten kan jag sumera i ett mail till dig.

Stereon kopplas ihop med iso-kontakt.

Du klarar dig på ditt orginalbatteri så länge det är i bra skick.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

154 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#12
okej så det är bara att koppla i de nya högtalarna till stereon (originalkontakterna) och basen ensam på slutsteget. har jag förstått rätt då? och sedan tar jag ström direkt från batteriets plus och drar genom bilen till slutsteget. och på denna ström kabel ska det väl helst på en säkring vad jag har förstått så man inte bränner steget om det skulle bli kortis är detta också korrekt i sådana fall?. du får gärna skicka ett meddelande till mig här på garaget

Volvo 940 Jag rullar

5 852 Inlägg
18 december 2011
#13
Ja du har förstått detta helt rätt. Kan ju tyvärr inte skicka bilder på garaget bara hmm

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
18 december 2011
#14
Emil16 skrev:
okej så det är bara att koppla i de nya högtalarna till stereon (originalkontakterna) och basen ensam på slutsteget. har jag förstått rätt då? och sedan tar jag ström direkt från batteriets plus och drar genom bilen till slutsteget. och på denna ström kabel ska det väl helst på en säkring vad jag har förstått så man inte bränner steget om det skulle bli kortis är detta också korrekt i sådana fall?. du får gärna skicka ett meddelande till mig här på garaget

Det är helt rätt . Tänk på att dra + och signal på vardera sida om bilen. Så kommer du slippa attfå störningar.

På stereon finns remote . Där ifrån ska du dra remote kabeln till monoblocket. Den kommer starta monoblocket.

Om det inte finns kan du dra remoten på någon annan 12v som startar när du startar tändningen. Ex ciggutag .

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

154 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#15
Okej tack så mysket allihopa ni har vart till stor hjälp har fått lite mera insikt i detta nu. och det e inga konstigheter man ska tänka på när man lägger in basen på på slutsteget?

Volvo 940 Jag rullar

5 852 Inlägg
19 december 2011
#16
Nej men vad du ska tänka på är att du kopplar in allt på steget och då pluskabeln från batteriet sist.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

6 851 Inlägg
19 december 2011
#17
NeckBreaker skrev:
Emil16 skrev:
okej så det är bara att koppla i de nya högtalarna till stereon (originalkontakterna) och basen ensam på slutsteget. har jag förstått rätt då? och sedan tar jag ström direkt från batteriets plus och drar genom bilen till slutsteget. och på denna ström kabel ska det väl helst på en säkring vad jag har förstått så man inte bränner steget om det skulle bli kortis är detta också korrekt i sådana fall?. du får gärna skicka ett meddelande till mig här på garaget

Det är helt rätt . Tänk på att dra + och signal på vardera sida om bilen. Så kommer du slippa attfå störningar. På stereon finns remote . Där ifrån ska du dra remote kabeln till monoblocket. Den kommer starta monoblocket.

Om det inte finns kan du dra remoten på någon annan 12v som startar när du startar tändningen. Ex ciggutag .

Nja, kan inte hålla med om detta. Använder man vettiga kablar från början, så kan dem ligga ihop buntade på samma sida UTAN störningar. Det gör ja i xxxx antal bilar och aldrig fått störningar pga. detta.
Så ska sägas att det är plus kablar som är mellan 8-50mm2 som ligger ihop med signalkabel. Detta kan INTE vara ren tur att jag skulle slippa detta i alla bilar ja gjort så med.

Det viktigaste med installationen är JORD. En dålig jord är roten till ALLA störningar man kan få i en bil.


3 187 Inlägg
19 december 2011
#18
TT-Avant skrev:
NeckBreaker skrev:
Emil16 skrev:
okej så det är bara att koppla i de nya högtalarna till stereon (originalkontakterna) och basen ensam på slutsteget. har jag förstått rätt då? och sedan tar jag ström direkt från batteriets plus och drar genom bilen till slutsteget. och på denna ström kabel ska det väl helst på en säkring vad jag har förstått så man inte bränner steget om det skulle bli kortis är detta också korrekt i sådana fall?. du får gärna skicka ett meddelande till mig här på garaget

Det är helt rätt . Tänk på att dra + och signal på vardera sida om bilen. Så kommer du slippa attfå störningar. På stereon finns remote . Där ifrån ska du dra remote kabeln till monoblocket. Den kommer starta monoblocket.

Om det inte finns kan du dra remoten på någon annan 12v som startar när du startar tändningen. Ex ciggutag .

Nja, kan inte hålla med om detta. Använder man vettiga kablar från början, så kan dem ligga ihop buntade på samma sida UTAN störningar. Det gör ja i xxxx antal bilar och aldrig fått störningar pga. detta.
Så ska sägas att det är plus kablar som är mellan 8-50mm2 som ligger ihop med signalkabel. Detta kan INTE vara ren tur att jag skulle slippa detta i alla bilar ja gjort så med.

Det viktigaste med installationen är JORD. En dålig jord är roten till ALLA störningar man kan få i en bil.

dock är det inte alla som har samma kablar som dig, kör man med signal kablar som inte är av bästa kvalite eller t.ex. med y splitt så är det jävligt lätt att det blir störningar  pga att dom ligger för nära ström kablarna..


6 851 Inlägg
19 december 2011
#19
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
NeckBreaker skrev:

Det är helt rätt . Tänk på att dra + och signal på vardera sida om bilen. Så kommer du slippa attfå störningar. På stereon finns remote . Där ifrån ska du dra remote kabeln till monoblocket. Den kommer starta monoblocket.

Om det inte finns kan du dra remoten på någon annan 12v som startar när du startar tändningen. Ex ciggutag .

Nja, kan inte hålla med om detta. Använder man vettiga kablar från början, så kan dem ligga ihop buntade på samma sida UTAN störningar. Det gör ja i xxxx antal bilar och aldrig fått störningar pga. detta.
Så ska sägas att det är plus kablar som är mellan 8-50mm2 som ligger ihop med signalkabel. Detta kan INTE vara ren tur att jag skulle slippa detta i alla bilar ja gjort så med.

Det viktigaste med installationen är JORD. En dålig jord är roten till ALLA störningar man kan få i en bil.

dock är det inte alla som har samma kablar som dig, kör man med signal kablar som inte är av bästa kvalite eller t.ex. med y splitt så är det jävligt lätt att det blir störningar  pga att dom ligger för nära ström kablarna..

Bara för att så har ja även draigit en billig pisskabel utan skämr brevid plus, utan störning wink
Men ävenn biltemas kabel, som jag anser vara av billigaste sort och en inte allt för högkvalitéts kabel, så funkar denna att dra brevid plus. Splitt? Dem lägger du väl ändå inte brevid plus kabeln direkt? Den sätter man ju antingen fram bakom HU, eller så lägger man den bak vid steget och där är det många som ändå har ett "råttbo" av plus,signal,jord och alla konstiga kablar. Men å andra sidan, i dagens bilar har man ändå så mycke elektronik, vart man en lägger signalkabeln, så det stör isf. vart man en lägger den.


3 187 Inlägg
19 december 2011
#20
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

Nja, kan inte hålla med om detta. Använder man vettiga kablar från början, så kan dem ligga ihop buntade på samma sida UTAN störningar. Det gör ja i xxxx antal bilar och aldrig fått störningar pga. detta.
Så ska sägas att det är plus kablar som är mellan 8-50mm2 som ligger ihop med signalkabel. Detta kan INTE vara ren tur att jag skulle slippa detta i alla bilar ja gjort så med.

Det viktigaste med installationen är JORD. En dålig jord är roten till ALLA störningar man kan få i en bil.

dock är det inte alla som har samma kablar som dig, kör man med signal kablar som inte är av bästa kvalite eller t.ex. med y splitt så är det jävligt lätt att det blir störningar  pga att dom ligger för nära ström kablarna..

Bara för att så har ja även draigit en billig pisskabel utan skämr brevid plus, utan störning wink
Men ävenn biltemas kabel, som jag anser vara av billigaste sort och en inte allt för högkvalitéts kabel, så funkar denna att dra brevid plus. Splitt? Dem lägger du väl ändå inte brevid plus kabeln direkt? Den sätter man ju antingen fram bakom HU, eller så lägger man den bak vid steget och där är det många som ändå har ett "råttbo" av plus,signal,jord och alla konstiga kablar. Men å andra sidan, i dagens bilar har man ändå så mycke elektronik, vart man en lägger signalkabeln, så det stör isf. vart man en lägger den.

jag har iaf råkat ut för ströningar genom att signalkabeln har snappat upp störningar från plus kabeln. så jag tar det säkra före det osäkra och drar dom på olika sidor i bilen.



Sök