2853
Sök

Saab 900 -87: Dör slumpmässigt.

629 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte höra om ni har något råd att ge, då min flickväns bil (en saab 900 og, med förgasare) ibland dör när man kör den.
Inga problem att starta , och går bra när man kör.
Har själv aldrig varit med när bilen dör, men en arg flickvän har ringt och svurit över att bilen "dött" igen smile

När den dör så vill den inte starta direkt efter, men väntar hon 5-10 minuter så startar den.
Jätte knepigt med sådana här fel, speciellt då bilen inte har felkodsavläsning etc.

Hon beskriver det som att någon vrider av nyckeln till tändningen, men vid andra tillfällen rycker den till några gånger och dör sedan!

Tacksam för hjälp!

Mröh

1 043 Inlägg
19 december 2011
#2
Låter som förgasaren fryser, kolla om förvärmningsslangen är hel.

629 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#3
Japp japp, ska ge mig på och ge hennes bil en riktig service med nya tänddelar + olja och oljafilter.
Fråga angående förgasar förvärmningen: kan det ske efter att hon kört i 20-30 minuter? för den har dött när hon "långkört".
Tänkte det borde la vara när motorn är kall eller har jag fel?

Mröh

60 Inlägg
20 december 2011
#4
Hej.
Jag hade en Dodge van för ett tag sedan som hade ett sånt problem som kom helt plötsligt och ville inte starta för än efter ca 10 minuter.
Då hittade jag en sak i fördelaren som kallas för hallgivare som hade blivit en kall lödning i det gjorde samma fenomen som du beskriver. kolla om du har en hallgivare i fördelaren eller på inner skärmen och byt den för att se om det blir förbättring.
Den borde inte vara så dyr till en sådan bil.


1 043 Inlägg
20 december 2011
#5
Dagge88 skrev:
Japp japp, ska ge mig på och ge hennes bil en riktig service med nya tänddelar + olja och oljafilter.
Fråga angående förgasar förvärmningen: kan det ske efter att hon kört i 20-30 minuter? för den har dött när hon "långkört".
Tänkte det borde la vara när motorn är kall eller har jag fel?

Ja det kan det göra, sedan värmer motorn upp förgasaren och den startar igen.

629 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#6
Sådär ja update på denna tråden då jag har kikat över det hela lite mer!
(P.s , min flickvän har slagit i k-sprit vid varje tank tillfälle, och den har inte dött sen dess :S).

Dock såg kikade jag lite på förgasaren och såg att det saknades en slang!
http://i40.tinypic.com/azauyd.jpg
Förgasaren är en Solex 175CD. Vart ska slangen som är avkapad ta vägen?
Anledningen till att jag är nyfiken är att bilen drar 1.2 liter långkörning, vilket är i grövsta laget tycker jag....

Mröh

629 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#7
Ja , jo , grejen är att det inte finns någon slang, och jag hittar ingen nippel till den heller...

Den drar fortfarande cirka 1.15 långkörning, bytit membran nu, gamla såg fint ut hmm.
Grejen är att den gått igenom besiktningen för 2 månader sen, dvs förgasaren kan inte stå så fel heller tycker jag,,,

Mröh

1 043 Inlägg
1 januari 2012
#8
Dagge88 skrev:
Ja , jo , grejen är att det inte finns någon slang, och jag hittar ingen nippel till den heller...

Den drar fortfarande cirka 1.15 långkörning, bytit membran nu, gamla såg fint ut hmm.
Grejen är att den gått igenom besiktningen för 2 månader sen, dvs förgasaren kan inte stå så fel heller tycker jag,,,

Det ska inte sitta någon slang där....
Att den drar mycket kan vara att nålen och bränslemunstycket är slitet..
Har du kollat förvärmningsslangen?

629 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#9
norpan1 skrev:
Dagge88 skrev:
Ja , jo , grejen är att det inte finns någon slang, och jag hittar ingen nippel till den heller...

Den drar fortfarande cirka 1.15 långkörning, bytit membran nu, gamla såg fint ut hmm.
Grejen är att den gått igenom besiktningen för 2 månader sen, dvs förgasaren kan inte stå så fel heller tycker jag,,,

Det ska inte sitta någon slang där....
Att den drar mycket kan vara att nålen och bränslemunstycket är slitet..
Har du kollat förvärmningsslangen?

Nehe, sitter en slangstump där iallafall, den har la någon funktion?
Ja förvärmningsslangen är fin och hel.
DOCK tycker jag det är skumt att hon inte behöver chocka på morgonen (fast det varit kring 1-2 plus grader här).
Choken ligger inte i heller, utan är tillbaka ffälld max på reglaget

Kollade på tändstiften med, svarta som gatan = den får för mycket soppa?
Hur kollar man att nålen / bränslemunstycket är dåligt? Har bytit munstycke förut, men nål behöver man väll special verktyg till?
Senast redigerat av Dagge88 (2 januari 2012)

Mröh

1 043 Inlägg
2 januari 2012
#10
Den får nog för mycket om dom e svarta..
Jag tror inte man behöver några speciella verktyg för att byta nålen, men förgasaren behövs ställas in med c:o mätare efteråt.

629 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#11
norpan1 skrev:
Den får nog för mycket om dom e svarta..
Jag tror inte man behöver några speciella verktyg för att byta nålen, men förgasaren behövs ställas in med c:o mätare efteråt.

Det som är så konstigt tycker jag... gick igenom besiktningen för ca 2 månader sen med fina värden (innan vi köpte den), så tycker inte den kan fläska på med sååå mycket soppa.,

Mröh

1 043 Inlägg
3 januari 2012
#12
Det är därför man ska byta nålen, den är slten i det läget som den befinner sig i på varv inte på tomgång som bilprovningen kollar c:o halten.
Kolla annars om du kan hitta en beg förgasare ifrån en lågmilare.


Sök