3295
Sök

Volvo 940 FK, tips på svänghjul, tryckplatta och lamell för användning av omsvetsad ZF-låda

246 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!

Tänkte satsa på lite minitrim till min 940, men däremot vill jag ha en bil som aldrig slirar när man väl står där och ska lägga ett par streck.

Lite overkill kanske att sätta zf och rejäl tryckplatta m.m., men jag tänkte att det är lika bra att ha en bra grund.

Kommer i runda slängor ligga på runt ungefär 200-250 hk.

På B230FK sitter det om jag har fattat det rätt dubellmassesvänghjul, som inte många verkar vilja använda.

Jag har då tänkt att ta ett enkelmasse från en vanlig F-motor, och vill då som rubriken säger veta vad jag kan ha för tryckplatta och lamell till en omsvetsad ZF..

Eftersom Zf'n är omsvetsad med svep från M90, funkar det då med tex en 712platta och (Vad för lamell) ?

Bilen kommer inte vara bruksbil, endast för lek så om ni vill att jag ska ha sinter så gör det inget smile

Tacksam för svar då jag isf tänkte lägga en beställning nu efter jul smile

Om tråden ligger i fel forum får ni gärna flytta den.

MVH Jocke:)


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 december 2011
#2
712-plattan funkar inte på enkelmassasvänghjulet, men 763 gör. sen får du se om de finns nån 228mm BMW lamell att använda, finns säkert nån sinter som passar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

246 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#3
MantaRobin skrev:
712-plattan funkar inte på enkelmassasvänghjulet, men 763 gör. sen får du se om de finns nån 228mm BMW lamell att använda, finns säkert nån sinter som passar smile

Okej, är 763an och t ex en sån här http://www.streetpower.se/sv/bmw-sinter … -puck.html och sen lita skims till det?

MVH


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 december 2011
#4
NTCRS skrev:
MantaRobin skrev:
712-plattan funkar inte på enkelmassasvänghjulet, men 763 gör. sen får du se om de finns nån 228mm BMW lamell att använda, finns säkert nån sinter som passar smile

Okej, är 763an och t ex en sån här http://www.streetpower.se/sv/bmw-sinter … -puck.html och sen lita skims till det?

MVH

Yup. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Industritekniker
433 Inlägg
23 december 2011
#5
Jag kör på ett plansvarvat och omstiftat bmw svänghjul. Väger ca 6,5Kg. Sitter 2-skivig tilton på. 712plattan kan du med fördel använda på enkelmassesvänghjulet OM du plansvarvar det, vilket är lätt gjort efter som du måste svarva upp diam på "pottan" för att få i en 240mm lamell. Puss o kram
Senast redigerat av Magistern (23 december 2011)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

246 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#6
Svarvning är egentligen inga problem då kunskapen finns, dock jävligt dåligt med maskiner..

Vill helst bara kunna skruva dit att utan planing m.m..

Slipper man svarva om man kör enkelmasse, 763 och 228mm bmw sinter och omsvetsad zf?

MVH


Tvivlare
2 266 Inlägg
24 december 2011
#7
NTCRS skrev:
Svarvning är egentligen inga problem då kunskapen finns, dock jävligt dåligt med maskiner..

Vill helst bara kunna skruva dit att utan planing m.m..

Slipper man svarva om man kör enkelmasse, 763 och 228mm bmw sinter och omsvetsad zf?

MVH

Yup, bolt on. Jag kör med de i min 940 fast med en lamell med m90 splines smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

246 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#8
Yup, bolt on. Jag kör med de i min 940 fast med en lamell med m90 splines smile

Om man har ZF är väl axeln i lådan "splinsad" för bmw? Elr tänker jag fel? Vad har du för låda?


215 Inlägg
25 december 2011
#9
Du skulle köpt en bmw från början istället wink


246 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#10
almadeus skrev:
Du skulle köpt en bmw från början istället wink

Hade det gått att regbesa med turbo så hade det nog blivit BMW smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
25 december 2011
#11
Undrar exakt samma sak! Har en omsvetsad zf med m90 svep med. Jag har sedan tidagare kört på detta svänghjul till vänster. Till höger är det ett original dubbelmasse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-d1c1f3cbe63450433fdb4bc3f0a659e5.jpg

De finns att köpa på timos motor. Men om man kör zf är man tvungen att shimsa in urtrampningslagret...

Då 712 plattan inte räcker till för mig måste jag hitta nytt svänghjul och tryckplatta.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 december 2011
#12
NTCRS skrev:
Yup, bolt on. Jag kör med de i min 940 fast med en lamell med m90 splines smile

Om man har ZF är väl axeln i lådan "splinsad" för bmw? Elr tänker jag fel? Vad har du för låda?

ja, alltså, jag har M90 i min. Men dom grejerna ska funka i din. smile
BrajjAxx skriver att urtramplagret kan behöva schimsas in och de har jag ingen kunskap om.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

215 Inlägg
26 december 2011
#13
NTCRS skrev:
almadeus skrev:
Du skulle köpt en bmw från början istället wink

Hade det gått att regbesa med turbo så hade det nog blivit BMW smile

det går smile


331 Inlägg
26 december 2011
#14
jag har kopplingkitt til volvo motor med zf låda till salu annars om du är intrensserad , 763 platta med 6p sinter, samt enkelmassiv svänghjul. passar bult on samt nytt.


246 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#15
fisken_ skrev:
jag har kopplingkitt til volvo motor med zf låda till salu annars om du är intrensserad , 763 platta med 6p sinter, samt enkelmassiv svänghjul. passar bult on samt nytt.

Det låter ju nästan för bra för att vara sant smile


246 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#16
almadeus skrev:
NTCRS skrev:
almadeus skrev:
Du skulle köpt en bmw från början istället wink

Hade det gått att regbesa med turbo så hade det nog blivit BMW smile

det går smile

Jag vet en i Sverige som har lyckats, som var med i Bilsport för nån månad sen, det är den enda jag vet, så det är ju inte jättelätt direkt tongue


761 Inlägg
7 mars 2012
#17
BrajjAxx skrev:
Undrar exakt samma sak! Har en omsvetsad zf med m90 svep med. Jag har sedan tidagare kört på detta svänghjul till vänster. Till höger är det ett original dubbelmasse.
http://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-d1c1f3cbe63450433fdb4bc3f0a659e5.jpg

De finns att köpa på timos motor. Men om man kör zf är man tvungen att shimsa in urtrampningslagret...

Då 712 plattan inte räcker till för mig måste jag hitta nytt svänghjul och tryckplatta.

Räcker inte 712 till så gör jag svänghjul till 765, även 712

765 klarar ju 800nm med sinter

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549193


246 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#18
Jag köpte enkelsvänghjul, bmw 6p sinter, 763 platta och en zf med svep från m46.. Ska bygga växellådsbalk imån och då märker man väl för första gången hur det lirar ihop..


040 RedLine
1 219 Inlägg
7 mars 2012
#19
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:
Undrar exakt samma sak! Har en omsvetsad zf med m90 svep med. Jag har sedan tidagare kört på detta svänghjul till vänster. Till höger är det ett original dubbelmasse.
http://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-d1c1f3cbe63450433fdb4bc3f0a659e5.jpg

De finns att köpa på timos motor. Men om man kör zf är man tvungen att shimsa in urtrampningslagret...

Då 712 plattan inte räcker till för mig måste jag hitta nytt svänghjul och tryckplatta.

Räcker inte 712 till så gör jag svänghjul till 765, även 712

765 klarar ju 800nm med sinter

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549193

Har redan snackat med bakaxeldelar, de ska fixa nytt svänghjul där act tp passar, den klarar lite över 900Nm smile

Dock segar de som fan hmm

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök