3457
Sök

Kan man koppla kondensator såhär?

76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#41
Jo som sagt, bara man har en säker och bra jordpunkt så ska det inte vara några problem smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

3 187 Inlägg
27 december 2011
#42
AudiTrollet skrev:
big-jepp skrev:
AudiTrollet skrev:

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

då ställer jag mot frågan, varför inte det?

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.


3 187 Inlägg
27 december 2011
#43
AudiTrollet skrev:
Jo som sagt, bara man har en säker och bra jordpunkt så ska det inte vara några problem smile

det ska man alltid vara  säker på att man har! har du en jord punkt som är bra och en dålig så kommer det fortfarande bli skit i systemet..


76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#44
Ja det är klart smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 december 2011
#45
big-jepp skrev:
AudiTrollet skrev:
big-jepp skrev:

då ställer jag mot frågan, varför inte det?

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.

De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg

En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#46
så du kopplar alltså Jorden från kodingen till steget och från steget till jordpunkt/chassi?

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

3 187 Inlägg
27 december 2011
#47
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
AudiTrollet skrev:

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.

De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg

En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.

vet inte om du syftar på mig? jag kopplar iaf också så.


3 187 Inlägg
27 december 2011
#48
AudiTrollet skrev:
så du kopplar alltså Jorden från kodingen till steget och från steget till jordpunkt/chassi?

nej.

jord - kondensator - steg.


76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#49
Okej...

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

564 Inlägg
27 december 2011
#50
big-jepp skrev:
jag hade kört kondningen på det steget som driver framsystemet..

Så du menar att jag bör ha kvar distributionsblocken? Är det för att ta bort störningar eller vilken anledning? Hjälper inte kondningen mer till monoblocket där de största strömuttagen är? Eller eventuellt som redan föreslagit att man kopplar så att kondningen hjälper bägge stegen? Antar att det bästa är att prova, se vad man själv tycker...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

138 Inlägg
2 februari 2012
#51
läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 februari 2012
#52
andre_Oopel skrev:
läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Ja det kan du eftersom du ändå säkrar av efter den klenaste kabeln..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

138 Inlägg
5 februari 2012
#53
Lonefox skrev:
andre_Oopel skrev:
läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Ja det kan du eftersom du ändå säkrar av efter den klenaste kabeln..

jo det stämmer ju pratade men en elektriker här om dagen,
men tack ändå:D


Sök