3460
Sök

RB26DETT i Volvo 240

10 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#1
En gång i tiden så startade jag ett bilbygge som höll på i evigheter. Eller åtminstone tills för ett tag sedan då jag fick ovälkommet besök och blev av med utvalda bildelar till bygget.
Nu orkar jag inte samla på mig nya "prestandadelar" utan tänkte istället satsa på något mer unikt redan från början. Därför har jag nu fastnat för Nissans GTR-motor till Skyline - RB26DETT med medföljande låda (AWD).

De tekniska sakerna såsom mått, vikt och funktion är inga större problem att ta reda på. Däremot upplevelse och svenska förhållanden.
Hur är dessa motorer rent karaktärsmässigt (i originalutförande)?
Hur är det med hållbarheten?
Reservdelar här i Sverige - Dyrt och svårt att få tag på?
Överlever dessa motorer i nordiska förhållanden i året-runt-fordon?

Tanken är nu inte att bli snabbast varken på strippen eller Mantorp utan det är mer ett bygge för skojs skull. Bilen i fråga är en Volvo 244 DL -79 som stått undangömd relativt länge och motorn får väl köpas från någon så kallad JDM-återförsäljare i USA/Kanada då priserna inte på något sätt är försvarbara i Sverige.
Fram- och bakvagn får byggas om lite både när det gäller själva drivlinan men också dämpare. HICAS-styrning är inte aktuellt.

Så vad tror ni i övrigt om ett sådant bygge?

(Även om jag inte valde det mest seriösa användarnamnet så är jag seriös med mina byggen)

Japanese Engineering
690 Inlägg
28 december 2011
#2
Roligt projekt smile

"Överlever dessa motorer i nordiska förhållanden" hahahaha.

Jag har byggt/bygger RB26DETT, riktigt fina maskiner och väldigt potenta. Hållbarheten är bra, man brukar säga att orginal så håller hela motorn ca 600hk men det är inte hästkrafter som dödar delar utan rpm. Det beror helt på motorns skick hur bra den håller men på gamla R32 motorer som du hittar i Kanada eftersom bara R32an kom in i landet så brukar lagerras vara ett problem (vevlager) detta är även vanligt på R33er.

Vevlagerras brukar bero på vibrationer vid vevaxeln, för att undvika detta kan man använda sig av en sk damper.

Tror inte du kommer hitta någon bra motor i USA eller Kanada. Du kan bygga en helt ny motor då det finns nya block och toppar att köpa, du kan även använda dig av en RB26 topp och ett RB30 block med orginal delar och enkelt köra med 700hk om du vill bygga en ny motor.

Reservdelar går att få tag på.

Vet att jag inte tagit upp en del saker, men jag tror inte bygget är seriöst.

En sökning på ett bra forum (Skylines australia, GTROC, Skylineowners etc) kan ge dig riktigt bra kunskap.
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (28 december 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

10 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#3
1EVOXIN1 skrev:
Vet att jag inte tagit upp en del saker, men jag tror inte bygget är seriöst.

Egentligen är jag inte förvånad över reaktionen då det dels är ett lite mer omfattande projekt och att det är mitt första inlägg på den här sidan så jag är rätt så okänd. Det är nog inte många som tar sådana frågor på allvar då heller, vilket är helt förståeligt.

Bygget är hursomhaver seriöst trots att det stått stilla en längre period på grund av flytt in till stan så jag i och med det blev av med mitt garage. Det är dock först nu som det börjat bli aktuellt med motorval från mer "spännande" bilar istället för Volvos egna diton. Detta på grund av tidigare nämnda inbrott där delar av projektet blev stulet så jag nu måste börja om med både planer och inköp.

Jag tackar och bockar dock för den information du bidrog med. smile


Sök